Hur beräknas serviceavgiften på Airbnb ? Ologiskt?

28 aug. 2016 00:37
Visningar: 844
Nu har jag bokat mitt första Airbnb-boende, i Tel aviv. Jag hittade flera privatpersoner som hyrde ut små "hål i vägen" för ganska liknande summur. Jag tittade bara på tel-aviv, för 7 nätter i mitten på september. Uthyrarna vill ha ca 2300-3300kr för dessa dagar. Serviceavgiften tar Airbnb ut, i denna avgift ingår också deras 3% valutaavgiftspåslag.

De flesta kvartar jag hittade hade inga kundomdömen, men jag hittade en handfull som hade, och då ca 5-10 kundomdömen. En av dem stack ut, som hade 45 kundomdömen.

Serviceavgiften varierade från ca 200-370kr, trots att de boenden jag tittade på var lika i standard. Men det gick inte att se någon lokig att det skulle motsvara x % av bokningsbeloppet. Den uthyrare som hade fått väldigt många omdömen hade den dubbla serviceavgiften, hela 630kr(!)

Eftersom detta boende var det som lockade mig mest, o kändes tryggast med tanke på så många bra omdömen, så slog jag ändå till. Men jag undrar fortfarande hur serviceavgiften räknas. Något som Airbnb såklart inte kommenterar (enligt artikel jag läste där dem inte svarar på frågorna kring den höga valutaavgiften)

(Visst skulle man kunna göra upp sin vistelse under bordet, dvs hoppa över förmedlaren, men det finns en trygghet att hyra via förmedlare, så den relativt lilla extra kostnaden kan va värt, både för hyrare o uthyrare. Vill man tillbaka till samma stad o uthyrare så finns ett annat utgångsläge såklart)