Hur är lufthansa till bangkok?

Av Kiggex
25 maj 2015 20:50
Visningar: 1745
Hej!

Någon som har erfarenhet av lufthansa till bangkok?
Ligger bra till prismässigt så kanske kunde man få lite bu eller bä innan jag bokar 😆😆
Av Hkn
25 maj 2015 22:19
Inte av Lufthansa till Bangkok, men väl av Lufthansa till lite varstans long-haul.

- Ett av Europas bättre flygbolag.
- Överlägset SAS när det gäller flygplanens ålder (alltså betydligt fler nya flygplan än SAS).
- Överlägset SAS när det gäller service (när SAS fungerar så är de lika bra – men SAS svajar ibland, eller rättare sagt; oroväckande ofta).

- - - -

När det gäller själva flygplanen, så kan inget forum mäta sig med http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/information.php

Se till att ha ett flightnummer (gör en testbokning på rätt datum – du får garanterat ett flightnummer; de börjar som bekant med LH och sedan ett treställigt nummer). Stoppa sedan in numret på seatguru-sidan och du kommer att få den sannolika flygplansmodellen som sökresultat. De flesta flygbolag flyger med samma modell på vissa linjer; oftast t o m samma flygplansindivider.

Sedan är det bara att läsa in sig. Resenärernas egna bilder, recensioner, kommentarer, kartor över kabinen, info om vilka stolar du bör undvika om du vill slippa sitta nära toaletten, etc... Oslagbart.

Good luck!

:: hkn ::

PS. Bu eller bä? Det där uttrycket har jag aldrig förstått. Vad är bra, vad är dåligt? Både bu och bä låter ju... liksom bara halvbra. (insert smiley here if necessary)
Av Kiggex
4 juni 2015 09:28
Hur är det med dryck m.m.?

Enligt SeatGuru så finns det inte tv på economi? kan det stämma?

Någon som har mer att säga om Lufthansa än bara Bä ;)
Av Birgere
4 juni 2015 12:32
Citerat från Kiggex:
Hur är det med dryck m.m.?

Enligt SeatGuru så finns det inte tv på economi? kan det stämma?

Någon som har mer att säga om Lufthansa än bara Bä ;
Låter konstigt men inte omöjligt om LH trafikerar en speciell rutt med något gammalt vrak. Har du en länk som verifierar ditt påstående?
Av Mipec
4 juni 2015 13:05
Citerat från Kiggex:

Någon som har mer att säga om Lufthansa än bara Bä ;)
När vi flög med LH på en annan sträcka fick vi vår overlay utökad från 2H till 9H utan att någon på LH gjorde annat än ryckte på axlarna. Jag upplevde då att vi blev nonchalant behandlade av LH och kommer själv dra mig för att flyga med dom igen.

Sen tillkommer ju också strejkrisken om inte piloterna kommit överens med LH vad gäller pensionsvillkoren.
4 juni 2015 16:57
Thai Airways flyger väl omkring med en del gamla vrak fortfarande? Thai/LH har codeshare på många flygningar till Bangkok.

Jag gillar Lufthansa och skulle gärna flyga med dom, både långt och kort.

Trevlig resa!
Av Hawaii
4 juni 2015 18:09
De äldsta långdistans-maskinerna i Thai Airways flotta är 8 st. 747-400, byggda åren 1993-1999 (ganska jämt utspridda). Lufthansa har också ett antal 747-400 byggda på 1990 talet; totalt 13 st. byggda åren 1991-1999. Både Thai och Lufthansa kommer att "pensionera" dessa äldre maskiner inom de närmaste åren.
Av Birgere
4 juni 2015 19:26
Googlar man så ser man att LH äldre vrak har en nostalgisk projektor för att visa film. Och googlar jag i min egen skalle så har jag nog flugit med deras gamla jumbos, bla FRA-MCO.
Personligen så bukar jag inte se så mycket på inflight filmer. Brukar vara så dåsig o ljudet brukar vara så kasst, även med egna hörlurar, hade hjälpt om dom textat filmerna på engelska.
Kollar hellre något på ipaden eller lyssnar på ljudbok.
Av Pakkhat
5 juni 2015 21:30
Flygplanen är en sak, men personalen, det mesta arroganta jag träffat på. Blir rent av bara förbannat när jag börjar minnas.
Av Birgere
5 juni 2015 21:47
Citerat från Pakkhat:
Flygplanen är en sak, men personalen, det mesta arroganta jag träffat på. Blir rent av bara förbannat när jag börjar minnas.
Jag har säkert över 50 LH fighter bakom mig och kan med bestämdhet säga att dom inte är bättre eller sämre än andra bolag, mao inget jag överhuvudtaget reflekterat över.
Av Kiggex
6 okt. 2015 10:15
Har bokat med dom då man läst och hört mycket positivt om dom förutom i detta forum där det känns som att det mesta är bä ;)

Hoppas jag får en trevlig resa med dom nu :)
Av Daquiri
6 okt. 2015 10:39
Säkert inga problem. Har förvisso bara flugit Köpenhamn-Frankfurt med dem. De flesta flygbolag är ganska lika sen har man otur ibland och då blir man negativ. Man ska ändå inte glömma att så många åker med dem så dem både finns och flyger långt.
Trevlig resa!
Av Kiggex
19 okt. 2015 13:33
Någon som vet hur det är med dryck på denna resa? vet att det in går dryck till maten men någon som vet där i mellan :)

Hört att det skiljer sig mycket i matväg med på olika bolag, hur är lufthansas mat?
Av Bibby
19 okt. 2015 15:31
Citerat från Kiggex:
Någon som vet hur det är med dryck på denna resa? vet att det in går dryck till maten men någon som vet där i mellan :)

Hört att det skiljer sig mycket i matväg med på olika bolag, hur är lufthansas mat?
Maten är väl OK, lite över genomsnittet skulle jag tippa.
Drycken snålar de inte på, du kan få det mesta, t.o.m. på en så kort flygning som till FRA. Så törstig behöver du inte vara, inte nykter heller. ;)
Av Kiggex
20 okt. 2015 12:07
Så detta är ett av flygbolagen som bjuder på dryck (alkohol) mellan målen med?

Har än så länge bara rest med bolag som endast bjuder på en öl eller vin till maten och sen kostar det om man vill ha mer:(
Av Bibby
20 okt. 2015 17:24
Citerat från Kiggex:
Så detta är ett av flygbolagen som bjuder på dryck (alkohol) mellan målen med?

Har än så länge bara rest med bolag som endast bjuder på en öl eller vin till maten och sen kostar det om man vill ha mer:(
Ja.

Jaha, undrar vad de kan vara för bolag, SAS lär vara snåla har jag hört men annars tycker jag man får så man är nöjd och mer därtill.

En liten anekdot:
Iofs var det några år sen men åkte mellan Nice och Toulouse och vi fick en liten matlåda och i den låg en flaska rosévin som jag drack upp och sen fick jag två till under denna korta flight.
Satt långt bak och var en av de sista av planet och när jag gick av så fick jag en påse av flygvärdinnan som sade att hon noterade att jag gillade deras rosévin och blinkade och log åt mig.
När jag sen tittade i påsen så hade hon tagit de flaskor som övriga passagerare inte druckit så där låg sju flaskor vin, DET är service!!!!
Av Birgere
20 okt. 2015 18:38
Håller med Bibby, SAS är ett osäkert kort likaså några amerikanska bolag.
Vad dom flesta missar är att många flygbolag har slutat fråga om man vill tex ha en drink före eller efter maten. Tex när dom kommer med matvagnen så frågar dom om man vill ha tex vin till maten men inte om man vill ha en G&T. Men om man ber om det så serverar dom det med glada miner och fiskar upp flaskan som ligger dold i matvagnen.
Av Kiggex
19 nov. 2015 12:51
Sas, Finnair var dom bolagen som inte bjöd på någon alkoholdryck förutom en öl eller vin till maten.

Så man har hört olika bud men själv har jag ännu inte varit med om att man inte måste betala för si dryck mellan målen.

Brukar ligga på 4-5 eur per drink annars...
19 nov. 2015 12:57
Är inte Lufthansa ett av de bolagen där det ofta är ngn form av strejk? Andra frekventa bolag med risk för strejk är väl Finnair och Air France.