Hotellpris i Rom

Av Mamia
9 juli 2014 23:44
Visningar: 1199
Tacksam för tips på prisvärda hotell, vi behöver ivarken lyx eller shoppingnära men centralt . har hört att det är mysigt i centro storico, någon som har bott, varit där?
Av Mamia
10 juli 2014 00:05
Jag har läst det...låter intressant. Känner du till området centro storico?
Av Sierra
10 juli 2014 00:51
Centro Storico är Rom historiska centrum där du har alla de kända sevärdheterna med bl a Piazza del Popolo där Hotel Centrale ligger.
Av Mamia
10 juli 2014 11:03
Tack för dina svar, det lutar åt det hotellet. Ligger det promenadnära centro storico? Hur tar man sig dit lättast från flygplatsen Fiumicino?
Av Sierra
10 juli 2014 11:23
Om du bor på Hotel Centrale befinner du dig i Centro Storico som alltså är hela det centrala historiska Rom. När vi är där promenerar vi alltid då hela staden är som ett stort museum. Det tar knappt 10 min till Piazza di Spagna (Spanska Trappan).

Här har du info om hur du skall ta dig från Fiumcino in till sta´n. Om du tar buss eller tåg hamnar du på tågstationen Termini och sedan får du ta taxi. När vi har varit två par under våra besök har vi bokat shuttle direkt till/från hotellet.
http://www.rome-airport.info/in.html

Du kan även begära pickup av Hotel Centrale. Det kostar från 55 €.
Av Mamia
10 juli 2014 11:28
Tusen tack för dina svar! Det är guld värt för oss som åker till Rom för första ggn. Kanske återkommer med frågor närmare avresa, men hotellet bokar jag idag :-)
Av Mamia
9 sep. 2014 18:57
Om en månad blir det 4 dagar i Rom på hotel Centrale! Tar gärna emot tips på restauranger och ställen man inte bör missa att besöka!
Av Sierra
9 sep. 2014 22:47
Vi är just nu i Rom och bor återigen på Centrale 😄

Du har många restauranger och tavernor i området runt hotellet och vi har precis käkat på "La Buca di Ripetta" på Via di Ripetta 36. Rekommenderas och bör bokas.

I Trastevere är "Ristorante Pizzeria Il Ponentino" ett mysigt ställe till bra priser och varierad meny särskilt under dagen. Hur det är på kvällen vad gäller pris vet jag inte.

I dag är det onödigt varmt...drygt +30 men det får gå 😎
Av Sierra
11 sep. 2014 15:16
Jag kan tillägga att taxi kör med fast pris mellan hotell i centrum och Fiumicino. Du betalar 48 € för fyra pers med bagage och resan tar ca 45 min beroende på trafiken.
Av Mamia
11 sep. 2014 16:05
Vi är bara 2 personer så då kanske det är billigare med buss eller tåg? Vad är smidigast om man ska till hotel centrale? Vet du något om priserna för detta?
Av Birgere
11 sep. 2014 16:31
Vi brukar ta direkt tåget, tror det kostar ung 15€.
Men all information om hur man tar sig till/från alla världens flygplatser hittar man på resp flygplats hemsida.
Av Mamia
30 sep. 2014 07:05
Har hört om enorma köer till Vatikanen o Colleseum och att det går att boka innan. Hur har ni gjort?
Av Sierra
30 sep. 2014 07:19
Kolla här mitt och andras inlägg ang Vatikanen: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/rom-33361

När jag var på Colosseum för några år sedan hängde vi på en guide utanför. Det är nästan ett måste att ha guide där för att få bra info om hur det var. Väl värt pengarna!
Av Mamia
1 okt. 2014 03:51
Jag har förstått att man promenerar mycket i Rom, men om man vill åka kommunalt vad kostar det ung och finns det dagsbiljetter?
Av Sierra
1 okt. 2014 14:55
Jag har aldrig åkt kommunalt i Rom men det finns ett väl utbyggt busslinjenät och bussarna går mellan 05:30 - 24:00. En dagsbiljett kostar 4€.

Ett annat alternativ är att hoppa på en Hop On-Hop Off buss. De åker runt varje dag mellan 08:00 - 20:00 och passerar eller i närheten av alla intressanta platser. Den kostar 18€ eller 20€ beroende på vilkjet bolag du åker med.
Av Mamia
9 okt. 2014 09:22
Det verkar inte vara nån större tidsskillnad mellan buss o taxi så då avgör priset. Hur långt är det från station till hotell centrale? Något annat sista tips för två förstagångsresenärer som åker på lördag?
Av Sierra
9 okt. 2014 09:31
Från Termini är det ca 3 km om du går och 5 km med taxi.
Av Sierra
9 okt. 2014 09:39
Du kan även åka tunnelbana (M) från Termini. Du skall ta den som går mot Battistini och kliva av på tredje stoppet vid Spagna (Spanska Trappan). Sedan är det knappt 10 min tlll hotellet.
Av Mamia
13 okt. 2014 16:48
Tack för tipset! Hotel centrale är toppen! Vi är i Rom nu o njuter av allt vackert. Vill gärna åka till Trastevere. Hur kommer vi enklast dit?
Av Sierra
13 okt. 2014 22:47
Det enklaste är att åka taxi som tar ca 10 min. Det finns taxi på Piazza del Popolo, 3 min från hotellet.

Men varför inte gå? Du får ju en bra karta i receptionen på hotellet. Följ Via del Corso söderut till Piazza Venezia. Det tar ca 20 min och därifrån till Trastevere tar det ca 15 min.