Hotell Stockholm, centralt gärna balkong mot vattnet

13 maj 2015 13:31
Visningar: 1156
Hej! Jag tänkte resa till Stockholm med min sambo runt mitten av juli.

Hon har aldrig varit där och jag endast korta besök.

Skulle vilja bo så man ser vattnet och centralt så man har nära till shopping m.m.

Priset jag hittat är runt 5-6000 för två personer. Det är på hotell Diplomat och jag tänker på deras Deluxe Sea View.

Verkar dock vara tveksamheter med standarden.

Finns det alternativ för runt det priset eller billigare?
13 maj 2015 14:03
Hej!
Vad är det med standarden som verkar tveksamt? PÅ TripAdvisor får de iaf gott betyg.

Balkong har Grand, Berns, Elite Eden Park och Wellington - dåligt med vattenutsikt dock :(

Är det balkong eller vattenutsikt som är viktigast?
13 maj 2015 14:20
Angående standarden så läste jag någonstans att det var slitet och fick väl sådär betyg för städning.

Dock får de överlag bra betyg.

Balkong är väl viktigast men helst inte för tråkig utsikt.

Tar gärna förslag på andra hotell med ok standard och som ligger centralt.

Centralt är nog det viktigaste och hyfsad standard.

Tittade lite på Nordic Light Hotel som hade någon rabatt om man bokade tidigt.
13 maj 2015 17:52
Dippan är bra - inte top notch i Sthlm, men klassiskt.

Radisson Blu Strand har få balkonger men rum med sjöutsikt av bra storlek.

Best Western Premier Hotell Kung Carl har ett flertal rum med balkong, ingen med riktig havsutsikt men trevliga sitt/spanplatser.

Waterfronts Business Class-rum har grym utsikt över Stadshuset och Riddarfjärden men inga balkonger.

Går inte in på de andras förslag, men flera bra.
Av Hkn
13 maj 2015 17:53
Det är ju inga avstånd att tala om i Stockholm, så centralt kan vara lite av varje.

GRAND HÔTEL har både balkonger och sjöutsikt – ungefär ett dussintal ut mot vattnet. Somliga är stora, men då kostar det blod. Fenomenal frukost. Bakom bardisken står otroligt gemytliga bartenders, men det svajar här och var i servisen i Cadierbaren. Har gjort i alla år. Mystiskt. http://www.guidebook.se/archives/405

NORDIC LIGHT är mycket riktigt centralt. Helt OK frukost. Däremot så är rummen inte så spännande. Som att bo på ett Scandic fast med en knapp som du kan ändra färg på ljuset med. http://www.guidebook.se/archives/516

RIVAL – ofta fullbokat och det finns skäl till detta. Har man flax (eller ber om det lite mer specifikt) så bör det gå att ordna balkong. Där har jag bott några gånger genom åren och de håller stilen, även om frukosten har börjat svaja något. http://www.guidebook.se/archives/565

BERNS HOTEL – ungefär så centralt som ett hotell kan bli i Stockholm (givet att man inte vill bo ovanpå järnvägen). Och bra! De flesta rummen är hyggligt nyrenoverade; personalen är bustrevlig och frukosten utmärkt. Var beredd på att vissa rum påverkas av ljudnivån på nattklubben. Säg till om ni sover lätt. http://www.guidebook.se/archives/271

STORY HOTEL är riktigt bra om man vill bo nära Stureplan. Rummen är av varierande storlek. Pass upp för dem som vetter in mot innergården, eftersom det är både bar, musik och mycket folk där mitt i sommaren. Baren är välbesökt; och när det gäller hotell så är det ofta ett bra tecken. http://www.guidebook.se/archives/579

HOTEL SKEPPSHOLMEN – blir jag aldrig klok på. Man vet precis hur man driver restaurang (del av Nobis-gruppen som har Operakällaren och Café Opera) men hotellet... njae... har givit det tre chanser och de har inte tagit tillvara någon av dem särskilt bra. Trevligt att bo på en ö mitt i stan, när det är grönt och fint. Inte samma lummiga upplevelse i november... http://www.guidebook.se/archives/799

STALLMÄSTAREGÅRDEN – ingår även det i Nobis-gruppen men här fungerar allt som ett urverk. Personalen är extremt omtänksam. Frukosten en av Stockholms bästa). Läget är inte centralt men det kompenserar de genom att ofta ha väldigt vettiga priser. Ett av Stockholms trevligaste hotell, om du frågar mig.http://www.guidebook.se/archives/5328

HOTEL HELLSTEN – bra vibrationer och fantastisk personal. Rummen har något, eh... eget över sig. Oklart vad. Men det är lätt att gilla Hellsten. Och deras bar är ett perfekt ställe att hänga i på eftermiddagarna om man vill sitta i något som känns som ett vardagsrum. Det gör jag ofta. Det här är ett litet hotell, så boka i tid!
http://www.guidebook.se/archives/921

Nu räcker det kanske? Om inte så finns mer här: http://www.guidebook.se/archives/category/europe/sweden/stockholm-sweden-europe

Jo, länkarna går till mina egna recensioner. Nej, jag har inte fått betalt för att bo någonstans.

Hoppas att detta eventuellt hjälper något, lite, kanske...

:: hkn ::

PS. Har nyligen avverkat Miss Clara, Nobis Hotel och Ett Hem. De två första kan du med gott samvete undvika. Ett Hem är fantastiskt. Stockholms bästa hotell, hands down. Men så kostar det också duktigt mycket mer än andra ställen.
13 maj 2015 19:10
Hkn: Mest förvånad över ditt Skeppsholmens betyg. Brukar ju alltid hamna högt upp i undersökningar.
Av Hkn
13 maj 2015 19:55
Citerat från Robbowan:
Hkn: Mest förvånad över ditt Skeppsholmens betyg. Brukar ju alltid hamna högt upp i undersökningar.
Ja, jag är också förvånad. Nobis-koncernen borde vara bräddfylld med folk som begriper sig på hospitality.

- Bodde där 2010 när det var relativt nyöppnat. De hade stora besvär med att hantera att jag bokade på en extra natt under min vistelse. Men jag dömer ogärna ett nyöppnat ställe. Hotell behöver ofta tid på sig.

- Men även vid de två tillfällen jag bott där (senast sommaren 2014) har de underpresterat. Och jag vill hävda att jag inte är en krånglig gäst. Blir faktiskt inte klok på't.

En fundering:
Ett hotells konkurrensfördelar börjar ju i det varma välkomnandet och att man lyckas upprätthålla bra vibbar gentemot gästen genom hela vistelsen. Välstädade rum och en dörr att låsa om sig är bokstavligen talat hygienkrav på den här nivån.
I min bok är skillnaden det du får på köpet. Och det Hotel Skeppsholmen missar på, är just det vi ska få på köpet som gäster; alltså det som inte kostar något extra; det som handlar om att utbilda och motivera personalen.

Slut på funderingarna,

:: hkn ::

PS. Att det rankas så högt, tror jag har mycket med omgivningarna att göra. Läget är fenomenalt. Och skandinavisk design kan få framför allt utländska hotellgäster att gå både oooh och aaah. Skulle så gärna boka in mig där och bli positivt överraskad, men... nu har de nog fått sina chanser.
13 maj 2015 20:39
Hkn: OK... Mjuka värden och kompetens kan ju göra vistelsen på ett halvdant hotel (hårdvarumässigt) klart godkänd och viceversa.

På ett ställe jag jobbade på i Australien sa HR Tränaren att alla skulle vara överdrivet trevliga för då skulle gästerna ha överseende med deras tillkortakommanden (träna dem rätt hade varit bättre i min bok), medan jag på ett annat jobbade med folk som varit på samma position (porter) så länge, och kunde stammisarna så väl, att vi hade kvar gäster bara för att de var så j-a bra.
Av Hkn
13 maj 2015 21:27
Jomen, precis...

Precis alla hotell kan leverera rena lakan och perfekt städade rum, om de bara vill. Det är inte ens svårt.
Men att lära känna stamgästerna, att få personalen att samspela/trivas och i sin tur skapa en atmosfär där gästerna trivs... till sådant krävs tid och tålamod. Och det är inte på något sätt gratis.
Inte alla företagsledningar mäktar med sådant.

Och de flesta gäster genomskådar överdriven trevlighet. Åtminstone på lite sikt. Att maskera flaws and failures istället för att göra någonting åt dem fungerar aldrig i längden.

Som du själv pekar på: En kunnig concierge eller en doorman som har koll på alla stammisar... exakt sådant får gästerna att återkomma. Och sådan personal är helt ovärderlig för en hotelledning.

Tjo!

:: hkn ::
14 maj 2015 01:39
Wow, tack för alla svar! Ska gå igenom och fundera.
15 maj 2015 16:34
Det där rum 3307, är det väldigt dyr och svårt att boka?
Av Hkn
18 maj 2015 23:15
Citerat från Larsp777:
Det där rum 3307, är det väldigt dyr och svårt att boka?
Hejsan,

vet inte exakt vad #3307 står i för pris just nu, men ni kan nog ta ert pris och dubbla det (har för mig att Grands större sviter med sjöutsikt kostar 12-17 K per dygn). I vilken kategori som #3307 kvalar in, minns jag dessvärre inte.

Det bästa är nog att ringa dem om ni har väldigt specifika önskemål. När jag kollade nyss verkade 08-679 35 60 vara rätt telefonnummer.

Best,

:: hkn ::
20 maj 2015 09:29
Citerat från Hkn:
Citerat från Larsp777:
Det där rum 3307, är det väldigt dyr och svårt att boka?
Hejsan,

vet inte exakt vad #3307 står i för pris just nu, men ni kan nog ta ert pris och dubbla det (har för mig att Grands större sviter med sjöutsikt kostar 12-17 K per dygn). I vilken kategori som #3307 kvalar in, minns jag dessvärre inte.
Ok, det såg väldigt fint ut men är nog i dyraste laget för mig.
5 dec. 2016 10:06
Riktigt kul att se en initierad diskussion om hotell!

Precis som HKN skrev: Berns är riktigt bra men håll koll så att du inte får ett rum mot nattklubben.
Medlemmen har tagit bort svaret