Hotell New York- centralt och rimligt pris?

17 maj 2014 20:40
Visningar: 2091
Hej!

Vår familj har tänkt att dra till New York i1/4-7/4 nästa år. Är det någon som har tips på prisvärda och centrala boenden? De kriterier vi har är att det ska vara 1. Centralt. 2. Tryggt 3. Fräscht. Behöver inte vara något flådigt.. Vi är två vuxna och två nästan vuxna barn 18 och 20...
Vore också väldigt tacksam över tips på vad man kan hitta på. Shopping i alla dagar vore ju lika med att ruinera sig själv... Vi är sportintresserade och shoppingsugna. Jag = mamma är kulturellt intresserad liksom matintresserad.

Tar tacksamt emot råd och tips!
//S
Av Peter_o
18 maj 2014 09:25
Hotell finns ju hur många som helst, men obs att nästan alla 4-bäddsrum har två dubbelsängar då vill ungdomarna inte ha det bör du kontroller detta noga. Många rekommenderar lägenheter när man är flera.
Två rum med vardera två enkelsängar på http://www.sihnyc.org/ kostar kring $300 per natt. Det går nog att få billigare rum, men här har du garanterat enkelsängar och centralt läge med flera tunnelbanestationer i närheten. Jämför gärna med http://www.hotelpenn.com/ som kanske t o m har ett ännu bättre läge, speciellt om man inte vill åka taxi från flygplatsen. Fast jag tvivlar på att Hotel Pensylvania har enkelsängar.
Du bör nog skaffa en guidebok som är så pass lätt att du kan bära med dig den på Manhattan, men givetvis ska du läsa den och markera intressanta saker i förväg. Om 1:a och 7:e är resdagar så blir det bara 5½ dag i NY, och då kan jag garantera att det inte blir några dötider. Så att rekommendera er att hyra cykel och cykla runt Manhattan verkar onödigt, det får ni göra nästa gång.

/PeterO
18 maj 2014 13:18
Hejsan!
Jag var i precis samma angenäma situation som dej för ett antal månader sedan, dvs letade boende, flyg aktiviteter mm som ska passa en familj.

Nu är vi snart på väg med vår familj, två vuxna och två vuxna barn 20, 22 år.
Jag har fått så mycket tips och råd från många här på reseguiden så jag återkommer gärna till dej när vi är tillbaka och berättar hur vi hade det, vad vi gjorde, hur boendet var osv, det blir nästan som lite "pay back" för all hjälp jag fått.

Återkommer snart!
Hälsningar
Anette
18 maj 2014 15:11
Citerat från Smaragden:
Hejsan!
Jag var i precis samma angenäma situation som dej för ett antal månader sedan, dvs letade boende, flyg aktiviteter mm som ska passa en familj.

Nu är vi snart på väg med vår familj, två vuxna och två vuxna barn 20, 22 år.
Jag har fått så mycket tips och råd från många här på reseguiden så jag återkommer gärna till dej när vi är tillbaka och berättar hur vi hade det, vad vi gjorde, hur boendet var osv, det blir nästan som lite "pay back" för all hjälp jag fått.

Återkommer snart!
Hälsningar
Anette
TACK Anette- låter ju helt perfekt! Vad snällt av dig! Ser fram emot att höra ifrån dig. Ha en superhärlig resa ihop!
18 maj 2014 15:12
Citerat från Peter_o:
Hotell finns ju hur många som helst, men obs att nästan alla 4-bäddsrum har två dubbelsängar då vill ungdomarna inte ha det bör du kontroller detta noga. Många rekommenderar lägenheter när man är flera.
Två rum med vardera två enkelsängar på http://www.sihnyc.org/ kostar kring $300 per natt. Det går nog att få billigare rum, men här har du garanterat enkelsängar och centralt läge med flera tunnelbanestationer i närheten. Jämför gärna med http://www.hotelpenn.com/ som kanske t o m har ett ännu bättre läge, speciellt om man inte vill åka taxi från flygplatsen. Fast jag tvivlar på att Hotel Pensylvania har enkelsängar.
Du bör nog skaffa en guidebok som är så pass lätt att du kan bära med dig den på Manhattan, men givetvis ska du läsa den och markera intressanta saker i förväg. Om 1:a och 7:e är resdagar så blir det bara 5½ dag i NY, och då kan jag garantera att det inte blir några dötider. Så att rekommendera er att hyra cykel och cykla runt Manhattan verkar onödigt, det får ni göra nästa gång.

/PeterO
Tack Peter! Ja, det är lite kort tid, men skolan tillåter inte ledigheter... Tack för dina tips! Uppskattas mkt.
Av Peter_o
18 maj 2014 16:03
Om det är er första tripp till NY så finns det ju en hel del måsten. De vanligaste är nog
Times Square, Empire State Building, Frihetsgudinnan, Central Park, High Line, Chinatown, Brooklyn Bridge, Rockefeller Plaza och eventuellt Top of the Rock, 911 Memorial (Freedom Tower lär man ju inte undvika att se). Samt Broadway och 5:e Avenyn förstås.

Lite mer speciellt är hangarfartyget Intrepid (sjö, luft och rymdmuseum). MoMA är det museum som jag tror passar alla åldrar (fri entré fredagar efter 16, men det fungerar nog inte på långfredagen).

Är ungdomarna intresserade av CD och DVD så rekommenderar jag J&R på Park Row alldeles vid City Hall Park. Vill ni köpa elektronik och kameror så kolla in B&H bakom Madison Garden på 420 9th Ave, New York mellan 33-34 gatorna. Obs stängt halva fredagar och hela lördagar (kanske hela långfredagen).

/PeterO
18 maj 2014 18:42
Citerat från Peter_o:
Om det är er första tripp till NY så finns det ju en hel del måsten. De vanligaste är nog
Times Square, Empire State Building, Frihetsgudinnan, Central Park, High Line, Chinatown, Brooklyn Bridge, Rockefeller Plaza och eventuellt Top of the Rock, 911 Memorial (Freedom Tower lär man ju inte undvika att se). Samt Broadway och 5:e Avenyn förstås.

Lite mer speciellt är hangarfartyget Intrepid (sjö, luft och rymdmuseum). MoMA är det museum som jag tror passar alla åldrar (fri entré fredagar efter 16, men det fungerar nog inte på långfredagen).

Är ungdomarna intresserade av CD och DVD så rekommenderar jag J&R på Park Row alldeles vid City Hall Park. Vill ni köpa elektronik och kameror så kolla in B&H bakom Madison Garden på 420 9th Ave, New York mellan 33-34 gatorna. Obs stängt halva fredagar och hela lördagar (kanske hela långfredagen).

/PeterO
Tack! Allt är intressant! Har du tips på kul matställen m. god mat samt bra shopping? Finns några Outlets i stan? Eller ligger alla utanför NY?
Av Peter_o
18 maj 2014 20:03
Det finns två outlet utanför, Woodbury tar en hel dag och då ska man vara ganska (shopping)galen för att ta till en dag om man bara har 5 till förfogande. Jearsy Garden kan man klara på en halv dag, men det är många som säger att priserna på Manhattan ofta är lika bra. Macy's och Blooningdales lämnar 10% till turister (ta med passet). Centry21 är väl det mest omtalade outlet på Manhattan. De har två butiker. Det finns även några prisvärda affärer vid Union Square, kolla in DWS.

Mat hittar du i bloggen ettannatnewyork.com. De har just gett ut en bok som heter Ett Annat Manhattan.

Själv äter jag nästan aldrig på restaurant i New York, så jag kan inte tipsa om det fast jag är på andra dussinet resor nu.

/PeterO
Av Zahide
19 maj 2014 18:31
Tack! Allt är intressant! Har du tips på kul matställen m. god mat samt bra shopping? Finns några Outlets i stan? Eller ligger alla utanför NY?

Jag var på Jersey Gardens Outlet för 3-4 veckor sedan. Vi var dit t.o.m två gånger, första gången kanske tre timmar och andra gången var vi hela dagen och jag trivdes som fisken i vattnet liksom mina döttrar som älskar att shoppa. Kommer definitivt att åka dit igen om det blir nån ny resa till New York.
19 maj 2014 19:59
Citerat från Birgere:
Varför inte titta i alla andra trådar med samma resturang fråga?

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&country_id=271&site=reseguiden&event=default&query=resturang+new+york

eller gör en motsvarande shopping sökning på New York
Kan jag givetvis göra, men frågar jag här får jag ju allt på ett å samma ställe. Behöver jag därefter mer information så kan jag ju isåfall söka efter det då? Det var ett smidigt sätt tyckte jag.. :-)
//Latmask
19 maj 2014 20:02
Citerat från Zahide:

Tack! Allt är intressant! Har du tips på kul matställen m. god mat samt bra shopping? Finns några Outlets i stan? Eller ligger alla utanför NY?

Jag var på Jersey Gardens Outlet för 3-4 veckor sedan. Vi var dit t.o.m två gånger, första gången kanske tre timmar och andra gången var vi hela dagen och jag trivdes som fisken i vattnet liksom mina döttrar som älskar att shoppa. Kommer definitivt att åka dit igen om det blir nån ny resa till New York.
Toppen! Tack för tipset! Hur lång tid tar det till Jersey Gardens Outlet? Är det alla möjliga märken? När vi var i Florida (Fort Lauderdale, Miami Beach samt Florida Keys var vi på Sawgrass Mills och tyckte jättebra om det utbudet.)
Av Zahide
19 maj 2014 22:47
Citerat från Majsarna:
Citerat från Zahide:

Tack! Allt är intressant! Har du tips på kul matställen m. god mat samt bra shopping? Finns några Outlets i stan? Eller ligger alla utanför NY?

Jag var på Jersey Gardens Outlet för 3-4 veckor sedan. Vi var dit t.o.m två gånger, första gången kanske tre timmar och andra gången var vi hela dagen och jag trivdes som fisken i vattnet liksom mina döttrar som älskar att shoppa. Kommer definitivt att åka dit igen om det blir nån ny resa till New York.
Toppen! Tack för tipset! Hur lång tid tar det till Jersey Gardens Outlet? Är det alla möjliga märken? När vi var i Florida (Fort Lauderdale, Miami Beach samt Florida Keys var vi på Sawgrass Mills och tyckte jättebra om det utbudet.)
Här borde alla affärer vara,

http://www.jerseygardens.com/directory

Tyvärr kan jag inte säga hur lång tid det tar att åka dit (från Manhattan antar jag). Vi bodde hos våra vänner som bor i södra Brooklyn och med bilen därifrån tog det kanske 40 minuter, jag hade inte så stor koll på klockan men jag kan ha uppskattat det till det.
Shop til you drop!! :)
27 maj 2014 09:31
Hej!

Jag driver bloggen New York – My Bite of the Big Apple och där hittar du bland annat en sida med flera listor:

Hur hittar man bra och billiga hotell i New York?
New York for Dummies – nybörjarguide till New York
Saker du inte får missa i New York
Packa smart för resan till New York
Tips mot jetlag

Länk till bloggen: http://newyorkmybite.blogspot.com

Sidan med länksamlingen hittar du i toppmenyn. Sök annars på kategorier till vänster.

Tips för resa med tonåringar finns i min vän Evas blogg: peopleinthestreet.se

Jag skulle också rekommendera de här unika guideböckerna om New York:

Ett annat New York: http://newyorkmybite.blogspot.se/2012/10/ett-annat-new-york-unik-guide-till-new.html
Ett annat Manhattan: http://newyorkmybite.blogspot.se/2014/05/ett-annat-manhattan-fantastisk-guidebok.html
New York:http://newyorkmybite.blogspot.se/2013/05/en-riktigt-bra-guidebok-om-new-york.html

Lycka till och ha en underbar resa!
28 maj 2014 16:20
Hej igen!
Ja nu är vi tillbaka från vår resa till NYC. Det var vår första men troligen inte sista resa till USA och NYC.
Lite tips:

Vi bodde på Residence Inn by Marriot Times Square, Kan varmt rekommendera det. Det var hyggligt fräscht, bra läge till olika tunnelbanestationer. Frukosten var helt ok, lite smaklös men det fanns mycket att välja på. Åt man fruksot omkring 07:30 så var det inget kaos och gott om platser att sitta vid (tittar man på recensioner så står det att det var kaos) Vi fick först ett rum men trist utsikt, bad om att byta och det fixade de så vi hade en fantastisk utsikt över Empire State building. Rummet var stort med två stora sängar som man sov 2 i varje. Skönt att bo så centralt så man kunde gå upp på rummet och vila innan man tog middag på stan.

Köp tunnelbanekort för 7 dagar, då kan man fara och flänga hur som helst.

MoMa var sådär tyckte vi, men Top of the Rock hade en fantastisk utsikt.

Bubba Gump var ett kul matställe med god mat (räkor, men det finns kött också).

Appollo theater var en kul kvällsaktivitet i Harlem, det kan nog ungdomarna tycka är roligt, det var ös!! Men kvalitén på artisterna ska man inte ha för höga förväntningar på.

Det finns hur mycket shopping som helst. Vi tyckte det var bäst på Broadway söder ut omkring Prince street.

Men för oss som aldrig varit i USA tidigare och de storstäder vi besökt innan tex London och Paris så var ju de jämfört med Manhattan som stilla landsortsidyller ;).
Dagarna går fort, avstånden långa och allt tar tid. med ungdomar så blir det mycket farande till olika affärer men man ser ju mycket på vägen. Gå mycket, det finns att se roliga saker överallt. Vi kände oss inte någon gång i tunnelbanan och sammantaget var det en väldigt ren och fin stad, mycket finare än vad jag trodde!
Så på med gympadojjorna och gör staden! Har du mer specifika frågor så bara fråga på.

/ Anette
15 juni 2014 20:53
TUSEN TACK FÖR tips! Jag kommer kolla igenom allt.. Har precis haft son som varit på bal och haft student, därav sent svar.
Uppskatta era svar väldigt mycket!
Är i tagen att söka hotell nu, men vet inte om man ska bo inom "vissa områden"? I Miami Beach fick jag rådet att bo mellan 5:e och 15:e gatan och det var perfekt! Men- här är allt så himla mycket större! Vore ju rätt fräckt att kunna se ut genom hotellfönstret och se någon sevärdhet, men det är ju inte prio på det, då vi hellre ser att vi bor centralt... Till max 2000:-/natt helst...
Citerat från Anna_falkblick:
Hej!

Jag driver bloggen New York – My Bite of the Big Apple och där hittar du bland annat en sida med flera listor:

Hur hittar man bra och billiga hotell i New York?
New York for Dummies – nybörjarguide till New York
Saker du inte får missa i New York
Packa smart för resan till New York
Tips mot jetlag

Länk till bloggen: http://newyorkmybite.blogspot.com

Sidan med länksamlingen hittar du i toppmenyn. Sök annars på kategorier till vänster.

Tips för resa med tonåringar finns i min vän Evas blogg: peopleinthestreet.se

Jag skulle också rekommendera de här unika guideböckerna om New York:

Ett annat New York: http://newyorkmybite.blogspot.se/2012/10/ett-annat-new-york-unik-guide-till-new.html
Ett annat Manhattan: http://newyorkmybite.blogspot.se/2014/05/ett-annat-manhattan-fantastisk-guidebok.html
New York:http://newyorkmybite.blogspot.se/2013/05/en-riktigt-bra-guidebok-om-new-york.html

Lycka till och ha en underbar resa!
15 juni 2014 20:54
Citerat från Anna_falkblick:
Hej!

Jag driver bloggen New York – My Bite of the Big Apple och där hittar du bland annat en sida med flera listor:

Hur hittar man bra och billiga hotell i New York?
New York for Dummies – nybörjarguide till New York
Saker du inte får missa i New York
Packa smart för resan till New York
Tips mot jetlag

Länk till bloggen: http://newyorkmybite.blogspot.com

Sidan med länksamlingen hittar du i toppmenyn. Sök annars på kategorier till vänster.

Tips för resa med tonåringar finns i min vän Evas blogg: peopleinthestreet.se

Jag skulle också rekommendera de här unika guideböckerna om New York:

Ett annat New York: http://newyorkmybite.blogspot.se/2012/10/ett-annat-new-york-unik-guide-till-new.html
Ett annat Manhattan: http://newyorkmybite.blogspot.se/2014/05/ett-annat-manhattan-fantastisk-guidebok.html
New York:http://newyorkmybite.blogspot.se/2013/05/en-riktigt-bra-guidebok-om-new-york.html

Lycka till och ha en underbar resa!
TUSEN TACK FÖR tips! Jag kommer kolla igenom allt.. Har precis haft son som varit på bal och haft student, därav sent svar.
Uppskatta era svar väldigt mycket!
Är i tagen att söka hotell nu, men vet inte om man ska bo inom "vissa områden"? I Miami Beach fick jag rådet att bo mellan 5:e och 15:e gatan och det var perfekt! Men- här är allt så himla mycket större! Vore ju rätt fräckt att kunna se ut genom hotellfönstret och se någon sevärdhet, men det är ju inte prio på det, då vi hellre ser att vi bor centralt... Till max 2000:-/natt helst...
Av Peter_o
15 juni 2014 22:03
Jag tycker det blir lite off när man kommer högre än 60:e gatan, dvs högre än södra kanten av Central Park.
14:e upp till 50:e gatorna är inte så dumt, men man bör kolla att det går många olika tunnelbanelinjer i närheten, för det blir en hel del åkande på dem.

Jag ser nu att ni är 4 vuxna. Kollar du på t ex hotels.com och booking.com på rum för 4 personer får du nog nästan uteslutande rum med två dubbelsängar. Är det ok?

/PeterO

Ps, föredrar ungdomarna separata sängar, så vet du nog vad jag rekommenderar! Två rum på Seafarers. med privat badrum blir det $300 per natt.
16 juni 2014 14:12
Citerat från Smaragden:
Hej igen!
Ja nu är vi tillbaka från vår resa till NYC. Det var vår första men troligen inte sista resa till USA och NYC.
Lite tips:

Vi bodde på Residence Inn by Marriot Times Square, Kan varmt rekommendera det. Det var hyggligt fräscht, bra läge till olika tunnelbanestationer. Frukosten var helt ok, lite smaklös men det fanns mycket att välja på. Åt man fruksot omkring 07:30 så var det inget kaos och gott om platser att sitta vid (tittar man på recensioner så står det att det var kaos) Vi fick först ett rum men trist utsikt, bad om att byta och det fixade de så vi hade en fantastisk utsikt över Empire State building. Rummet var stort med två stora sängar som man sov 2 i varje. Skönt att bo så centralt så man kunde gå upp på rummet och vila innan man tog middag på stan.

Köp tunnelbanekort för 7 dagar, då kan man fara och flänga hur som helst.

MoMa var sådär tyckte vi, men Top of the Rock hade en fantastisk utsikt.

Bubba Gump var ett kul matställe med god mat (räkor, men det finns kött också).

Appollo theater var en kul kvällsaktivitet i Harlem, det kan nog ungdomarna tycka är roligt, det var ös!! Men kvalitén på artisterna ska man inte ha för höga förväntningar på.

Det finns hur mycket shopping som helst. Vi tyckte det var bäst på Broadway söder ut omkring Prince street.

Men för oss som aldrig varit i USA tidigare och de storstäder vi besökt innan tex London och Paris så var ju de jämfört med Manhattan som stilla landsortsidyller ;).
Dagarna går fort, avstånden långa och allt tar tid. med ungdomar så blir det mycket farande till olika affärer men man ser ju mycket på vägen. Gå mycket, det finns att se roliga saker överallt. Vi kände oss inte någon gång i tunnelbanan och sammantaget var det en väldigt ren och fin stad, mycket finare än vad jag trodde!
Så på med gympadojjorna och gör staden! Har du mer specifika frågor så bara fråga på.

/ Anette
Vi bodde också på Residence Inn by Marriott Times Square en gång, vi är 2 vuxna och 2 ungdomar och det passade oss perfekt! Precis som nämnt så blir det kaos vid frukosten och med hissarna vid rusning, men det var inget större problem som störde oss. Stor buffé med bl.a. våfflor, pannkakor, äggröra, fattiga riddare o.s.v. och mycket att välja mellan. Duglig frukost, finns kök i rummen så man kan göra egen. Vi fick också dålig utsikt och bad om ett nytt rum då fick vi rum med utsikt mot Empire State Building ;-)

Jag älskar att shoppa från Canal Street och Broadway sen gå upp hela Broadway tills ni hamnar i Union Square.
16 juni 2014 19:07
Citerat från Peter_o:
Jag tycker det blir lite off när man kommer högre än 60:e gatan, dvs högre än södra kanten av Central Park.
14:e upp till 50:e gatorna är inte så dumt, men man bör kolla att det går många olika tunnelbanelinjer i närheten, för det blir en hel del åkande på dem.

Jag ser nu att ni är 4 vuxna. Kollar du på t ex hotels.com och booking.com på rum för 4 personer får du nog nästan uteslutande rum med två dubbelsängar. Är det ok?

/PeterO

Ps, föredrar ungdomarna separata sängar, så vet du nog vad jag rekommenderar! Två rum på Seafarers. med privat badrum blir det $300 per natt.
Jag talade med "ungdomarna" och de tycker det är OK att dela säng..Desto mer att handla för då :-)
Tack för tips!
16 juni 2014 19:32
Hej igen!

Efter flera New York-resor inser jag att begreppet "centralt" kan vara ganska oklart. Det betyder olika för olika personer, beror på vad de är ute efter. Många förstagångsbesökare vill bo nära Times Square (i Midtown) för att ha nära till de klassiska sevärdheterna som Empire State Building, Rockefeller Center och Fifth Avenue.

I mitt tycke går det dock ganska enkelt att ta sig runt på Manhattan, om man inte har något emot att gå mycket eller att utforska en stadsdel i taget. Att bo hyfsat nära tunnelbanan är förstås ett plus, då ett 7-dagarskort är en smidig lösning.

Det mest "centrala" för mig är att bo i East Village, har jag upptäckt. Då har jag gångavstånd till både Soho och Union Square för shopping. Här finns ett enormt utbud av restauranger och barer, likaså secondhandaffärer. Jag har gått runt hela downtown/södra Manhattan med East Village som utgångspunkt.

Frukostställen finns i vartenda gathörn (i princip) vilket inte gör dig beroende av frukost på hotellet. Men visst kan det vara skönt med tillgång till eget kylskåp.

Mitt stående tips är annars att kolla boende i Jersey City. Med bara en eller två stationer till Manhattan bor man också relativt "centralt". Utsikten är hänförande och priserna ofta bra mycket lägre. Jag hyr då privatlägenhet med en kompis, via Airbnb.com vilket är helt lagligt i Jersey City. Vad sägs om en lyxig lägenhet med kök, två sovrum, vardagsrum och fri wifi för TOTALT cirka 850 kronor natten?

En särskild tipssida för förstagångsresenärer finns som sagt på min New York-blogg: http://newyorkmybite.blogspot.se/p/forsta-gangen-i-new-york-nyborjarguide.html

Lycka till och ha en underbar resa!
Av Peter_o
16 juni 2014 22:51
Citerat från Anna_falkblick:

Mitt stående tips är annars att kolla boende i Jersey City. Med bara en eller två stationer till Manhattan bor man också relativt "centralt". Utsikten är hänförande och priserna ofta bra mycket lägre. Jag hyr då privatlägenhet med en kompis, via Airbnb.com vilket är helt lagligt i Jersey City. Vad sägs om en lyxig lägenhet med kök, två sovrum, vardagsrum och fri wifi för TOTALT cirka 850 kronor natten?
Jag har nog inte förstått hur man betalar på tunnelbanan in till Manhattan från New Jersey.
Är det så att man nu (efter kan ha ett 7-dagars Metrocard (för obegränsade resor på Manhattan, Brooklyn, Queens och Bronx) och på samma kort lägga på några dollar för resorna från/till New Jersey? En sådan enkelresa kostar $2,50.

/PeterO
16 juni 2014 23:14
Citerat från Peter_o:
Jag har nog inte förstått hur man betalar på tunnelbanan in till Manhattan från New Jersey.
Är det så att man nu (efter kan ha ett 7-dagars Metrocard (för obegränsade resor på Manhattan, Brooklyn, Queens och Bronx) och på samma kort lägga på några dollar för resorna från/till New Jersey? En sådan enkelresa kostar $2,50.

/PeterO
Hej Peter!

Du kan ladda ditt Metrokort med "extra pengar" utöver 7-dagarskortet och använda det för att åka fram och tillbaka till Jersey City. Men då får du betala per resa. T-dagarskonceptet på Metrokortet gäller inte för Jersey.

Själv gör jag så att jag har både 7-dagarskort för Manhattan och ett separat kort för the PATH. På PATH åker du med Smartlink. Det är ett separat kort som kostar 5 dollar första gången (en avgift för själva kortet). Sen laddar man det på olika sätt: antingen med kontanter eller med flerdagarspaket. Jag tror jag köpte en veckas obegränsade resor på detta kort senast. Det kostade några hundra.

Hälsningar
Anna
16 juni 2014 23:17
T-dagarskonceptet på Metrokortet gäller inte för Jersey.

Rättelse: Jag menar förstås "7-dagarskonceptet", inte "T-dagarskonceptet". Lite trött nu. ;)
Av Peter_o
17 juni 2014 11:42
Tack, då börjar jag fatta ...
Såg maskinerna för Smartlink senast jag var i NY och blev lite förvirrad.

Från New Jersey kan man åka till Manhattan och följande stationer:
Christopher Street
och utefter 6th Avenue: 9, 14, 23 och 33rd Street
samt med en annan linje till World Trade Centre.

Tittar man noga så ser man att dessa stationer är utsatta på den vanliga MTA-kartan som delas ut gratis (se även mta.info).

Och tittar man än mer noggrant på buss-kartan över Manhattan så ser man att både dessa PATH-stationer och de vanliga MTA tunnelbanestationerna är utsatta. Denna karta har ju fördelen att den är skalriktig, vilket tunnelbanekartan inte är.

På Google Maps är PATH-stationerna markerade med ett tåg, MTA Subway med ett M. Klickar man på dessa får man reda på vilka tåg som stannar vid stationen samt för MTA linjen markerad på kartan.
(Det tyx dock vara fel information vid PATH 23rd Street, MTA-linjerna saknas).

/PeterO
Ps, förstorar man Googles Map tillräckligt får man även busshållplatser markerade och linjenummer visade.
17 juni 2014 12:25
Citerat från Peter_o:
Tack, då börjar jag fatta ...
Såg maskinerna för Smartlink senast jag var i NY och blev lite förvirrad.

Från New Jersey kan man åka till Manhattan och följande stationer:
Christopher Street
och utefter 6th Avenue: 9, 14, 23 och 33rd Street
samt med en annan linje till World Trade Centre.

Tittar man noga så ser man att dessa stationer är utsatta på den vanliga MTA-kartan som delas ut gratis (se även mta.info).

Och tittar man än mer noggrant på buss-kartan över Manhattan så ser man att både dessa PATH-stationer och de vanliga MTA tunnelbanestationerna är utsatta. Denna karta har ju fördelen att den är skalriktig, vilket tunnelbanekartan inte är.

På Google Maps är PATH-stationerna markerade med ett tåg, MTA Subway med ett M. Klickar man på dessa får man reda på vilka tåg som stannar vid stationen samt för MTA linjen markerad på kartan.
(Det tyx dock vara fel information vid PATH 23rd Street, MTA-linjerna saknas).

/PeterO
Ps, förstorar man Googles Map tillräckligt får man även busshållplatser markerade och linjenummer visade.
Ja, det är jättebra att man kan komma ganska långt på Manhattan via direktlinjer från Jersey City. Egentligen klarar man sig långt genom att åka till dessa stationer och sedan gå en del. (Det är inte alltid MTA:s 7-dagarskort behövs.)

Man ska dock ha i åtanke att PATH-stationerna World Trade Center och Exchange Place är stängda under helgerna i år (2014) på grund av byggnadsarbeten.
20 juni 2014 12:49
Är detta något nytt, med smartlink? Vi har nämligen åkt Path train från 33rd street till Journal Square (ändhållplatsen i NJ) många gånger, senast för några månader sen och endast använt våra vanliga MetroCard som har funkat utmärkt. Varje gång vi har frågat så har de sagt att vi använder ett vanligt MetroCard bara...
20 juni 2014 14:53
Citerat från Newyorkchic:
Är detta något nytt, med smartlink? Vi har nämligen åkt Path train från 33rd street till Journal Square (ändhållplatsen i NJ) många gånger, senast för några månader sen och endast använt våra vanliga MetroCard som har funkat utmärkt. Varje gång vi har frågat så har de sagt att vi använder ett vanligt MetroCard bara...
Visst går det bra att åka med Metrokort, som man laddat med pengar. Smartlink är som ett slags pendlarkort. Man betalar en fast summa per tidsperiod och åker obegränsat mellan JC och NYC under denna tid. Jag tror jag köpte för sju dagar, i stället för att betala varje gång med Metrokortet. 7-dagarspaketet på Metrokortet gäller inte för resor till/från Jersey City. Däremot kan man förstås, som sagt, ladda kortet så man betalar per gång.
20 juni 2014 15:29
Jaha då förstår jag! Eftersom jag brukar stanna längre i NY så brukar jag fylla på med typ 100 dollar istället för 7 dagars kortet så det håller längre för ibland åker jag inte alls på flera dagar hehe.
Av Tjofan
26 juni 2014 14:10
Hej!
Har inga bra priser på boende. Men jag skulle spontant säga att man inte bör bo över 50:e gatan. Finns inte jätte mycket att göra över där förutom att gå i museum. Annars är allt söder om 50:e gatan.