Hotell i Hackney, London

17 apr. 2014 22:23
Visningar: 662
Hej,

Jag ska resa till London i slutet på maj med mina pojkar 12 & 16 år gamla. Vi har tittat på hotell vid Blackfriars, Earls court och nu hittade jag ett väldigt prisvärt hotell i Hackney nära Dalston Junction Train Station. Det skiljer cirka 4000 kr mellan det dyraste och det billigaste vilket jag tycker är ganska mycket men jag känner mig ändå fundersam på vilket jag ska välja. Känner man sig trygg i Hackney? Går det tunnelbana till centrala London från ovan nämnda tågstation? Blir det mycket åkande om man väljer Hackney? Vid Earls court ligger ju ändå några museer. Ni som känner till London - vad rekommenderar ni? Jag kan väl tillägga att det är samma hotellkedja på alla tre platserna så jag skulle tro att rummen är ungefär likvärdiga men kanske något fräschare vid Hackney eftersom det hotellet är precis nytt.

Tack!

/Cecilia
Av Amd90
18 apr. 2014 11:33
Citerat från Resenrnu:
Hej,

Jag ska resa till London i slutet på maj med mina pojkar 12 & 16 år gamla. Vi har tittat på hotell vid Blackfriars, Earls court och nu hittade jag ett väldigt prisvärt hotell i Hackney nära Dalston Junction Train Station. Det skiljer cirka 4000 kr mellan det dyraste och det billigaste vilket jag tycker är ganska mycket men jag känner mig ändå fundersam på vilket jag ska välja. Känner man sig trygg i Hackney? Går det tunnelbana till centrala London från ovan nämnda tågstation? Blir det mycket åkande om man väljer Hackney? Vid Earls court ligger ju ändå några museer. Ni som känner till London - vad rekommenderar ni? Jag kan väl tillägga att det är samma hotellkedja på alla tre platserna så jag skulle tro att rummen är ungefär likvärdiga men kanske något fräschare vid Hackney eftersom det hotellet är precis nytt.

Tack!

/Cecilia
Det går ingen tunnelbana direkt från Dalston Junction utan det är tåg (overground) - däremot är bara två stopp från Highbury & Islington där man kan byta till tunnelbana (Victoria Line) och ta sig snabbt in till centrum. Förövrigt så ligger Dalston Junction & Dalston Kingsland supernära - man ser stationerna från varandra!

Det är ingen fara att bo i Hackney! Och 4000 är ju mycket pengar. Beror dock lite på vad man har för preferenser osv. Det är ju inte samma idyll som västra London (ex. Earls Court med omnejd) utan ser lite mer rough ut. Jag gillar hela östra London, tycker absolut att ni kan testa bo där :) Det kan ju vara kul att inte hamna mitt i den värsta turistsmeten.

Hackney har ju haft dåligt rykte förr men fått världens uppsving, och speciellt Dalston är poppis för uteliv osv.
Av Cattta
24 apr. 2014 23:08
Hej,oj, jag skulle inte rekommenderar att ni på i Hackney, med Londons högsta brottslighet. Försök hitta ett hotell i bayswater el bloomsbury istället, 1-2 tunnelbanestationer från Oxford street, dessa områden är trygga att bo i (i Bayswater finns mga resturanger och pubar). Sist vi var i London bodde vi på Lanchester hall hotel för 90 pund med frukost, dubbelrum. Bokar man via deras websida finns andra alternativ också. Blev rekommenderad detta hotell via forumet här. Det är enkelt men rent, och med trevlig personal och vi kommer att bo där igen.

Hoppas att ni får en trevlig resa och att ni förälskar i er London precis som vi har gjort!
Av Cattta
24 apr. 2014 23:48
hej igen Cecilia, Min ena kollega brukar eller har alltid bott på Charlotte guesthouse i west hampsted, har fått mkt bra omdömen i utvärderingar. Och mkt billigt. Guesthouset ligger vid tunnelbanestationen där, och det går fort att åka till centrum. Nackdelen är att husdjur får medtagas, och eftersom vi inte tål pälsdjur är detta inte ett allternativ för oss. Men testa detta om det är möjligt för er, ni kommer att bli nöjda. Lycka till!
Av Amd90
25 apr. 2014 09:03
Citerat från Cattta:
Hej,oj, jag skulle inte rekommenderar att ni på i Hackney, med Londons högsta brottslighet. Försök hitta ett hotell i bayswater el bloomsbury istället, 1-2 tunnelbanestationer från Oxford street, dessa områden är trygga att bo i (i Bayswater finns mga resturanger och pubar). Sist vi var i London bodde vi på Lanchester hall hotel för 90 pund med frukost, dubbelrum. Bokar man via deras websida finns andra alternativ också. Blev rekommenderad detta hotell via forumet här. Det är enkelt men rent, och med trevlig personal och vi kommer att bo där igen.

Hoppas att ni får en trevlig resa och att ni förälskar i er London precis som vi har gjort!
Fast vad grundas det på? Har du besökt Hackney själv? :)

Allt är relativt, enda gången jag blivit utsatt för "brottslighet" (dvs fått mobil etc plockat ur väskan) var vid Leicester Sq, dvs i närheten av Oxford Circus ;)
Av Birgere
25 apr. 2014 11:00
Jag hade undvikit Hackney, inte bara för den höga crime raten (på Top 5 listan i London) men även för mysfaktorn och möjligheten att strosa runt på kvällarna och knalla upp på hotellet när man känner för det.
http://www.hackneygazette.co.uk/news/crime-court

Jobba istället lite mer med hotellsökmotorerna, kolla även hotwire.com så kommer du hitta attraktivare priser centralt.
25 apr. 2014 14:44
Citerat från Resenrnu:
Hej,

Jag ska resa till London i slutet på maj med mina pojkar 12 & 16 år gamla. Vi har tittat på hotell vid Blackfriars, Earls court och nu hittade jag ett väldigt prisvärt hotell i Hackney nära Dalston Junction Train Station. Det skiljer cirka 4000 kr mellan det dyraste och det billigaste vilket jag tycker är ganska mycket men jag känner mig ändå fundersam på vilket jag ska välja. Känner man sig trygg i Hackney? Går det tunnelbana till centrala London från ovan nämnda tågstation? Blir det mycket åkande om man väljer Hackney? Vid Earls court ligger ju ändå några museer. Ni som känner till London - vad rekommenderar ni? Jag kan väl tillägga att det är samma hotellkedja på alla tre platserna så jag skulle tro att rummen är ungefär likvärdiga men kanske något fräschare vid Hackney eftersom det hotellet är precis nytt.

Tack!

/Cecilia
Det låter som om du tittat på Premier Inn? Då kan jag säga att Blackfriars har kanonläge med gångavstånd längs Themsen till alla attraktioner längs South Bank och är nytt och fräscht. Bra med stationen två kvarter bort om man kommer från Gatwick också (och inte tar Victoria Express utan tåget till Luton/Bedford).

Earl's Court Premier Inn är mer slitet men fortfarande helt OK. Framför allt är det väldigt turistigt även för att vara London med mängder av spanjorer och italienare i stora grupper men Earl's Court är ett trevligt område med flera restauranger och närheten till Kensington.

Hackney har fräschats upp betydligt sedan OS och sedan Shoreditch i närheten blev ett tillhåll för hipsters men jag hade ändå inte bott där. Det känns inte kul att gå runt nattetid i alla kvarter där än och vet man inte vilka så kan det bli fel att gå runt ett hörn. För nära alla hipsters också, haha.

Jag hade satsat på Hammersmith som ett alternativ till Hackney. Fortfarande OK restid om än ett par hållplatser till (allt beror ju på vad ni vill göra) och flera direktlinjer till olika platser samt stor knutpunkt för bussar. Även Premier Inn finns där men en hållplats längre bort än själva Hammersmith centrum (Ravenscourt Park). Det brukar vara bra priser där och helt OK. Novotel är ibland lika billigt och är närmare och roligare.

Det låter som om jag bott på vartenda Premier Inn i London och det har jag nog snart, haha. Så otroligt billigt när man reser med barn och vill bo fräscht. Nu börjar dottern dock bli för gammal för all gratisfrukost och familjerum så nu blir det vad som helst.
25 apr. 2014 14:48
Tack alla för era svar och synpunkter! Just nu har jag tre olika hotell bokade så vi får se vilket jag till slut väljer. :) Hotwire verkar intressant fast det känns ändå lite som att köpa "grisen i säcken". Har du positiva erfarenheter av det?