Hotell eller sovmöjlighet på Ataturks flygplats?

Av Annl
18 feb. 2012 09:15
Visningar: 1844
Hej,

Är det någon som vet om det finns ett hotell på flygplatsen i Istanbul eller om det finns någon annan sovmöjlighet? På vissa flygplatser kan man ju hyra ett litet rum eller liknande för att kunna sova en stund.
Av Annl
18 feb. 2012 18:04
Tack jättebra att veta men jag hoppas att vi kan boka av dessa biljetter nu när Turkish strulat och ändrat så och att vi i stället kan boka en annan och bättre flight.

Att flygbolagen ändrar tiden på en flight kan jag väl köpa eller att den flighten blir inställd men att som nu vi blir flyttade från den ursprungliga bra flighten till en annan betydligt sämre flight trots att det i dag när jag kollade finns platser på den första flighten är verkligen inte OK. Bedrövligt dåligt är det minsta man kan säga tycker jag!
Citerat från mondiano:
Hej, det finns ett hotell på flygplatsen: http://sok.hotellin.se/City/Istanbul.htm
/M.
Av Erc
18 feb. 2012 22:23
Den där ofrivilliga ombokningen är intressant. Tolkar jag det rätt som att du bokade en flight men sedan ombokades till en annan - trots att den ursprungliga inte ställts in?

Hur lyder informationen från Turkish? Vad erbjöds du för ersättning?
Av Annl
19 feb. 2012 08:36
Tack för tipsen om hotell men jag hoppas kunna häva avtalet och köpa nya biljetter.

Japp, Erc, precis så är det.

Jag hade hela tiden trott att tiderna hade ändrats för den flight som vi var inbokade på från början men sen i går upptäckte jag när jag kollade runt lite bland flygbiljetter att man sålde resor exakt de dagarna vi skall åka med den första flighten som vi hade bokat men som man nu från Turkish sida ändrat och i stället gett oss en mycket sämre flight som innebär att vi efter fyra timmars nattflygning med avgång halv tre på natten "fastnar" i Istanbul i åtta timmar.

Detta är verkligen riktigt, riktigt dåligt - snällt uttryckt.

Att man ställer in en flight eller att den ursrpugliga flighten får en annan tid kan jag väl köpa men detta är ju makalöst.

Turkish har inte sagt något men jag har mailat till Budjet som var de som sålde biljetterna och jag utgår från att jag kan häva avtalet, som sagt.

Det var i alla fal möjligt i ett annat fall (dock var det inte Budjet utan annan aktör) då vi var inbokade på en flight till Madrid på en onsdag och hemresa på söndagen. Då ändrade SAS utresedag till torsdag och då bokade vi av dessa biljetter och bokade med Lufthansa i stället. Det är också dåligt kan jag tycka eftersom flygbolaget/reseförmedlaren inte står för mellanskillnaden och det kan ju skilja mycket. I mitt fall handlae det bara om 500 kr så det var ju inte så mycket.

Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Citerat från erc:
Den där ofrivilliga ombokningen är intressant. Tolkar jag det rätt som att du bokade en flight men sedan ombokades till en annan - trots att den ursprungliga inte ställts in?

Hur lyder informationen från Turkish? Vad erbjöds du för ersättning?
Av Erc
19 feb. 2012 09:01
Citerat från annl:
Tack för tipsen om hotell men jag hoppas kunna häva avtalet och köpa nya biljetter.

Japp, Erc, precis så är det.

Jag hade hela tiden trott att tiderna hade ändrats för den flight som vi var inbokade på från början men sen i går upptäckte jag när jag kollade runt lite bland flygbiljetter att man sålde resor exakt de dagarna vi skall åka med den första flighten som vi hade bokat men som man nu från Turkish sida ändrat och i stället gett oss en mycket sämre flight som innebär att vi efter fyra timmars nattflygning med avgång halv tre på natten "fastnar" i Istanbul i åtta timmar.

Detta är verkligen riktigt, riktigt dåligt - snällt uttryckt.

Att man ställer in en flight eller att den ursrpugliga flighten får en annan tid kan jag väl köpa men detta är ju makalöst.

Turkish har inte sagt något men jag har mailat till Budjet som var de som sålde biljetterna och jag utgår från att jag kan häva avtalet, som sagt.

Det var i alla fal möjligt i ett annat fall (dock var det inte Budjet utan annan aktör) då vi var inbokade på en flight till Madrid på en onsdag och hemresa på söndagen. Då ändrade SAS utresedag till torsdag och då bokade vi av dessa biljetter och bokade med Lufthansa i stället. Det är också dåligt kan jag tycka eftersom flygbolaget/reseförmedlaren inte står för mellanskillnaden och det kan ju skilja mycket. I mitt fall handlae det bara om 500 kr så det var ju inte så mycket.

Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Citerat från erc:
Den där ofrivilliga ombokningen är intressant. Tolkar jag det rätt som att du bokade en flight men sedan ombokades till en annan - trots att den ursprungliga inte ställts in?

Hur lyder informationen från Turkish? Vad erbjöds du för ersättning?
Har ert flightnummer fått ny tid, eller fick ni helt sonika ett annat flightnummer?
Av Annl
19 feb. 2012 10:13
Erc, vi fick ett nytt flightnummer.
Av Erc
19 feb. 2012 11:26
Citerat från annl:
Erc, vi fick ett nytt flightnummer.
Ni bokade, och betalade (utgår jag från) en flight. Efter en tid informerades ni av (Budjet?) att ni satts på en annan flight.

Mycket märkligt.

Vilka flightnummer och datum handlar det om?
Av Annl
19 feb. 2012 11:48
Den ursprungliga resan såg ut enligt följande

5 april

GOT IST 13.10 - 17.30 TK 1798

IST DXB 20.00 - 1.35 TK 760

14 april

DXB IST 2.35 - 6.30 TK 761

IST GOT 9.45 - 12.10 TK 1797

Och nu gäller följande:

5 april

GOT IST 12.45 - 17.05 TK 1798

IST DXB 20.00 - 01.35 TK 760

14 april

DXB IST 02.35 - 06.25 TK 761

IST GOT 14.30 - 16.55 TK 1799

Summa summarium alltså en helt ny flight och ett nytt flightnummer och visst är det märkligt som du skriver.

Och nu när jag gick i genom uppgifterna för att besvara din fråga ser jag att meddelandet om de ändrade tiderna inte kom från Budjet som var de som vi ingick avtalet med, bokade och betalade utan kommer från Travelpartner.
Citerat från erc:
Citerat från annl:
Erc, vi fick ett nytt flightnummer.
Ni bokade, och betalade (utgår jag från) en flight. Efter en tid informerades ni av (Budjet?) att ni satts på en annan flight.

Mycket märkligt.

Vilka flightnummer och datum handlar det om?
Av Annl
19 feb. 2012 11:49
Och som jag glömde att skriva i svaret till dig Erc - i går fanns det lediga platser på den flight till GBG som vi nu plockats bort från....
Av Annl
19 feb. 2012 12:13
Jo det är ju en tanke men grejen är ju att jag inte vill ha denna långa transfertid och att man efter de dåliga flygtiderna kommer att vara helt slut...
Citerat från ymmot12345:
Hej!

Om du har lång transit på istanbul kan du kanske ta en gratis citytour i istanbul...

http://www.istanbulinhours.com/
Av Erc
19 feb. 2012 12:28
Efter några sökningar verkar det faktiskt som om den ursprungliga flighten TK1797 har utgått. Kan rekommendera www.flightstats.com där du (bland mycket annat) kan se platstillgång.

I detta fall, om min högst amatörmässiga sökning stämmer, har alla inblandade parter gjort rätt - ombokat dig till närmaste flight. Jag är osäker på dina rättigheter till ersättning. Svenska Resegruppen AB äger både varunamnen Budjet och Travelpartner - och många, många fler. De tycks blanda ihop sina varumärken i kommunikationen med kunderna ibland. :)

Inom EU är detta väl reglerat och sammanfattas exempelvis här: http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2010/Dina-rattigheter-vid-installt-flyg/
Av Annl
19 feb. 2012 18:06
Erc,

Stort tack för din hjälp och det var just så jag trodde att det var att flyget utgått men vän av ordning undrar då varför man i går sålde biljetter till just det flyget som numera utgått. Mycket strange...
19 feb. 2012 18:40
Tråkigt med sämre tider...Dock bättre transfer på nervägen än vad vi hade.. bara ett litet apropå om att boka av vid ändrade dagar...t.o.m Ryanair har den möjligheten...för några år sen blev vår bokade Barcelona to-ti helt plötsligt fr-må, när dom ändrade flygdagar...inga problem att boka av..det tråkiga den gången var att jag snålat på avbokning/ombokningsmöjlighet på hotellet...

Ha det så bra i Dubai!
Av Erc
19 feb. 2012 18:45
Citerat från annl:
Erc,

Stort tack för din hjälp och det var just så jag trodde att det var att flyget utgått men vän av ordning undrar då varför man i går sålde biljetter till just det flyget som numera utgått. Mycket strange...
Jag tror det är ganska vanligt med fördröjningar av den där sorten. Från det att ett flygbolag ställer in en flight, eller rutt, tills det att informationen når ut till resebranschens yttre avkrokar kan det nog ta uppemot någon dag.

Har själv en situation att hantera snart. Ska flyga ARN-FRA med LH på biljett såld av US Airways. Flyger sedan vidare med US från FRA. Enligt US har LH-flighten ett nummer. Enligt LH själva har flighten ett helt annat nummer. Avgångstiderna har förändrats flera gånger sedan bokningen (som gjordes redan förra våren).
Av Annl
20 feb. 2012 18:16
Har förstått att det är en nackdel med att boka tidigt - även om en tidig bokning har andra fördelar.

Jag har ringt till Budjet i dag och väntar på svar angående möjlighet att avboka med full återbetalning.

Håller tummarna för att det ordnar sig för dig när du skall hantera "din" situation.
Citerat från erc:
Citerat från annl:
Erc,

Stort tack för din hjälp och det var just så jag trodde att det var att flyget utgått men vän av ordning undrar då varför man i går sålde biljetter till just det flyget som numera utgått. Mycket strange...
Jag tror det är ganska vanligt med fördröjningar av den där sorten. Från det att ett flygbolag ställer in en flight, eller rutt, tills det att informationen når ut till resebranschens yttre avkrokar kan det nog ta uppemot någon dag.

Har själv en situation att hantera snart. Ska flyga ARN-FRA med LH på biljett såld av US Airways. Flyger sedan vidare med US från FRA. Enligt US har LH-flighten ett nummer. Enligt LH själva har flighten ett helt annat nummer. Avgångstiderna har förändrats flera gånger sedan bokningen (som gjordes redan förra våren).
Av Erc
20 feb. 2012 18:30
Kan meddela att jag fick ordning på mitt bekymmer. Ringde US Airways och fick även bokningsnummer i Lufthansas system (Amadeus) varvid alla uppgifter är helt i sin ordning.

Värt att veta: En flight kan ha betydligt fler codeshare-flightnummer än vad som listas på flygplatsernas avgångstavlor. Man behöver alltså ha koll på vem som är carrier. I vårt fall skulle vi kunnat stå på Arlanda och helt förgäves leta efter flighten US5843 - den listas ingenstans. Det gör däremot LH809 - som är densamma.

Inte hundraprocentigt användarvänligt, men det håller ju tankeverksamheten igång. :)
Av Annl
20 feb. 2012 18:34
Erc, Gott att höra att det ordnade sig.

Hoppas att det skall ordna sig för mig också.
Av Annl
24 feb. 2012 18:48
Och nu kan jag meddela att det ordnade sig för oss också. Vi kunde välja att avboka med full återbetalning och vi kunde välja att resa hem med Turkish med en senare flight som gå först klockan sju på morgonen. Och eftersom det är helt OK (och man slipper att stiga upp mitt i natten) och flighten till Göteborg inte går förrän halv tre på eftermiddagen eftersom de ändrat tidtabellen så tyckte vi att det var det bästa alternativet trots att jag hade hittat en flight med Emirates till CPH (men de avgick också mitt i natten heldumt från Dubai).

En annan sak är att servicenivån på Budjet är väldigt varierande - milt uttryckt. Först pratade jag med en trevlig tjej, sen pratade jag med en kille som var totalt arbetsskygg och sen när jag sa att jag ville tala med chefen - VD:n själv med namnet uttalat - då tog det fart....
25 feb. 2012 14:30
Citerat från annl:
Hej,

Är det någon som vet om det finns ett hotell på flygplatsen i Istanbul eller om det finns någon annan sovmöjlighet? På vissa flygplatser kan man ju hyra ett litet rum eller liknande för att kunna sova en stund.
Hej,

Det finns TAV Istanbul Airport Hotel intill flygplatsen. Om du tittar på infosidan om TAV Istanbul Airport kan du få information och priser.
Av Annl
25 feb. 2012 16:48
Tack snälla för tipset men jag hoppas nu att vi skall slippa fastna så länge i Istanbul.

Men alltid bra att känna till inför framtida äventyr....
Citerat från babaerkan:
Citerat från annl:
Hej,

Är det någon som vet om det finns ett hotell på flygplatsen i Istanbul eller om det finns någon annan sovmöjlighet? På vissa flygplatser kan man ju hyra ett litet rum eller liknande för att kunna sova en stund.
Hej,

Det finns TAV Istanbul Airport Hotel intill flygplatsen. Om du tittar på infosidan om TAV Istanbul Airport kan du få information och priser.
26 feb. 2012 13:21
Hej,
Anledningen jag blandade mig in i diskussionen är mångas aversion mot THY och även ditt påstående om deras strul. Jag har läst att folk köper en resa från en resebyrå med Turkish Airlines och när det blir något fel med resan skyller allt på flygbolaget. Du har själv skrivit kommentarer om sådana fall med glans och elegans och försvarade Turkish när de klagade om bagage kapaciteten( i verkligheten 30 kg för närvarande), när hotell transporten bokad av resebyrån inte dök upp eller när en kamera försvann från en resväska och nu är det häxjakt på THY pga Expressens artikel.

När det gäller ditt ärende, förstår jag att dina biljetter är köpta av en resebyrå och inte direkt av Turkish som kan betyda att kanske är det resebyrån som orsakade strulet. När jag tittar på flygbolagets officiella tidtabell ser jag att det av dig nämnda TK762 avgången till Dubai finns bara på lördagar och söndagar. Hur de bokade flyten på en torsdag är är litet mysko.

Som sagt, från resebyråns sida, det är lätt att anklaga Turkish med eller utan anledning eftersom de är långt borta och när resebyråerna gör ett misstag är det THY:s fel.

Det finns tom. "intelligenta svenskar" som rekommenderar att inte flyga med dem eftersom de serverar "halal" kött som slaktas på ett visst sätt. Jag undrar varför reser dessa människor till länder med muslimer som majoritetsbefolkning som serverar "halal kött"?

Vet de "upplysta djurvänner" att även judar slaktar på samma sätt och de borde varna även för El Al Israel Airlines och landet Israel men deras kunskaper räcker inte till så lång. Det är sorgligt att det råder nästan islamofobi och "turkofobi" när man läser vissa insändare.

Jag uppskattar verkligen dina sakliga kommentarer och som sista ord vill jag säga att jag är själv arg på THY eftersom det är ofta mycket dyrare att boka en resa direkt på deras hemsida än att köpa från en resebyrå. Vad fenomenet beror på är det svårt att sia. De hade ett kontor i Stockholm förut men nu är det borta men om man ringer till 08 7977258 kan man kopplas till THY callcenter i Turkiet och får hjälp.

Lycka till med resan och fotsätt med dina sakliga kommentarer.

Av Annl
26 feb. 2012 16:45
Jag har sagt det förut - jag gillar Turkish skarpt och det är jättegod mat och perfekt service - men i det här läget var det faktiskt de som strulade och inte resebyrån.

MEN allt ordnade sig till slut och nu får vi flyga hem på morgonen i stället för mitt i natten och det är ju mycket bättre och det innebär också att väntetiden i Istanbul förkortas.
26 feb. 2012 17:56
Hej!
Nobody is perfect. Det är trevlig att du gillar Turkish Airlines och skriver kloka inlägg mot "intelligenta" inlägg.
Keep the good work och trevlig resa!