Ho Chi Minh - Mekong deltat - Phan Thiet/Mui Ne

12 apr. 2015 18:32
Visningar: 1707
Arbetshypotesen är:

Två veckor i februari 2016
2 dagar i Ho Chi Minh varav en till tunnlarna.
2 dagars-tur på Mekong-deltat
Tåg från Ho Chi Minh till Phan Thiet/Mui Ne för lata dagar.

Ni som kan Vietnam, låter detta som ett vettigt upplägg?
När ska man boka?
Bokar man Mekongturen på plats?
Fungerar det bra med tåg?
Mui Ne eller Phan Thiet?
Tar tacksamt emot tips av alla de slag.
Av Tittin
12 apr. 2015 18:50
Det är roligt med tågen men tog lång tid då de v ett jätte smalt spår o gick sakta....det finns även bussar o dom går snabbare vi bokade inget innan.......Phan thiet är ju själva staden inte myckeet att se tyckte ja......men mui ne va fint......ett annat alternativ är o flyga till phu quoc i stället tar 40 min o kostade bara några hundra lappardär tyckte ja de var finare o man kunde hyra moppar o ta sig runt själv.....men smaken är ju som baken ;)
13 apr. 2015 09:04
Tack, då får jag kolla lite mer på Phu Quoc.
Hur mycket bokade ni hemifrån? Hotell och flyget till och från HoChiMinh?
Av Daquiri
13 apr. 2015 10:46
Utflykter är enkelt att boka på plats. HoiAn är väldigt trevligt. Inrikesflyg till Danang och taxi till HoiAn. Lägg någon dag mer i Saigon. Krigsmuseet, Reunification Palace, Central Post office och billig fika och mat tar mer än två dagar.
13 apr. 2015 14:55
Tiden är ju dessvärre en lätt begränsande faktor för oss, men kanske kan jag förhandla mig till en extra dag i Saigon :) Ska givetvis kolla HoiAn också, men kände nog att jag köpte Phu Quoc med hull och hår. Lät som vår plats :)

Tittin, du nämnde billiga inrikesflyg. Bokar man även det på plats? Kollade på Skyscanner nu och det var inte de priser du nämnde (en nolla till på slutet...). Blir det billigare närmare inpå?

Några hotelltips i Saigon/PhuQuoc?
Av Hille2
13 apr. 2015 16:54
Inrikesflygen bokar man med Vietnam airlines. På deras egen hemsida. De är billigare ju tidigare man bokar så att boka på plats är ingen bra idé. http://www.vietnamairlines.com/
Av Tittin
13 apr. 2015 17:14
Vi åkte med vietnamn airlines o bokade på plats....men du får väl ligga med o kolla....kan varmt rekomendera en rolig resturang i ho chi minh barberqu garden där man får in massa olika kötter o grönsaker som man grillar på en grill man har mitt på bordet :) bara att ta taxi är jätte billigt med taxi i vietnamn......vill ni köpa med fina vinterkläder hem kan ja rekomendera er o åka till russian market där finn jätte fina kläder......kul att du nappade på phu qouq ett av mina favorit ställen ja varit på .....hotel kan du hitta på plats eller boka med agoda eller booking finns massor ;)
19 apr. 2015 10:37
Kollade på Vietnam airlines och vad jag kan se är det 1 300 000 VND som gäller oavsett jag reser imorgon eller februari 2016. Ca 600 SEK med andra ord. Någon kommentar på det?

Men ni som åkt flera gånger. Vad är ett rimligt pris för resan från Sverige till Vietnam. Är det nu man ska boka om man reser infebruari 2016 eller ska jag vänta?

Har läst att man ska boka i juli, att man ska boka på en torsdag, att man ska resa på en tisdag, att man ska boka 41 veckor innan, att man ska boka 53 dagar innan och att man ska flyga på kvällen :D
Haha, man blir ju förvirrad för mindre :D
Av Daquiri
20 apr. 2015 21:04
Vi åkte med Turkish airlines till Saigon.
30 apr. 2015 17:28
Hej,
Efter läste jag igenom era kommentarer kommer jag med ett förlag:

-- 1: landa i Saigon (dag efter åker ni vidare till Mekong Delta; på sista dagarna av er resa upptäcker Saigon när ni återkommer från Phu Quoc ö)
-- 2: bussen til Mekong Delta från Saigon, besök där 2, 3 dagar
-- 3: Flyg till Phu Quoc ö från Can Tho staden (Mekong Delta) - upptäcka Phu Quoc
-- 4: Flyg till Saigon om ni tar flyg hem därifrån. - missa inte att besöka Cu Chi tunnel

Ha det kul i Vietnam!
17 maj 2015 10:35
Tackar för alla fina tips!
Nu är det mesta bokat, men jag har en småfånig fundering.

Vi kommer ju att ta en tvådagarstur på Mekongdeltat. Behåller man sitt hotell i HCM den natten eller vad gör man av sitt bagage medans man är på deltat? Hur gjorde ni?
Av Thanh
20 maj 2015 09:47
Hej Mikaela,

Om du ska åka i februari rekommendera jag dig att kolla upp vilken datum som är Nyår detta inträffas någon i mitten av februari, när det är Nyår så allting blir mycket dyrare inklusive hotell och flyg.
Annars så bruka en biljett med Quatar air ligger på 5000kr tur/retur
Inrikes köper du på plats när du är i Vietnam och har vilken dag du vill åka till Phu Quoc, när det gäller Mui ne eller Phan thiet så ta du buss det är bättre bussarna är full airkondition och kostar mindre än 100kr per tur, från HCM till Cu Chi tunnlarna så ta du taxi eller buss det ta mindre än 1h taxi kostar ca 200kr och buss ligger ca 20kr

Med vänlig hälsning,
Thanh