Hjälp! Vilken resväska ska man välja?

Av T0b1a5
20 okt. 2014 22:40
Visningar: 2277
Att hitta en bra resväska var mycket svårare än vad jag trodde. Har läst många olika test och olika resväskor får olika poäng osv. Någon som har högst poäng i ett test kan ligga dåligt i ett annat test. Det beror på vem som utför testerna.

Jag åker till New York, USA över nyår och ska tillbringa 8 dagar där. Jag behöver en resväska som ska vara ganska lätt men stor! Vill att det ska vara ett hårt skal och 4 hjul och ska ha TSA-lås och vara minst 100 liter. Men vilken ska man välja?!

Jag har spånat på tre olika märken som känns som dom fått bra kritik och det är Epic, Samsonite och Titan. Men nu äre ju så att jag har hört olika saker från olika personer i min umgängeskrets som jobbat med att t.ex. sälja resväskor. Någon säger "Köp inte Epic! Vi har fått reklamationer på dom, satsa på Titan" medan den andra säger "Köp inte Titan! Satsa på Epic!"

Samsonite verkar ju ha den bästa och lättaste väskan om man ska se alla tester, men den är däremot dyrast! Finns den någon annan som ni rekommenderar som är likvärdig med Samsonite och som ni är nöjda med? Annars, vilken modell av Sansonite ska man satsa på som isf ligger kring 4000:-.

Snälla hjälp mig! Skulle vara evigt tacksam efter alla dessa dagar jag sliter mig i håret när jag har sådan beslutsångest!

Med vänlig hälsning,

Tobias, En kille som snart är gråhårig innan han är 30 år!
Av Evoline
20 okt. 2014 23:25
Epic är budget och väger ton tycker jag.
Har inte testat Titan.
Samsonite är bra, har B Lite som är "billig" och lätt.

Har inte testat hårda resväskor.
Köpte nyligen en riktig lätt resväska från clasohlson, stod mellan den och en likadan samsonite.
10 års garanti och "bara" 700-800kr, jämfört med <1500kr.
Vikten och priset är det viktigaste för mig, för även om väskan är jättestor så väger den kanske mycket me r.
TSA-lås, är inget ett ha, man kan bryta sig in i väskan oavsett.

Hur ofta reser du?
Kan räcka med en billig om du inte reser så ofta.
Av T0b1a5
20 okt. 2014 23:33
Tack för svar Evoline!

Ja, Epic är rätt tung tycker jag med... Nästan lite för tung då man endast få ha 23kg i totaltvikt...

TSA-lås vill jag ha för att det förminskar risken för stöld eller att någon snabbt eller enkelt ska kunna ta upp min väska på flygplatsen.

Jag kommer börja resa mer och mer, därför funderar jag på att köpa en lite bättre väska som jag kan ha under längre tid. Jag är som sagt väldigt rädd över att väskan ska typ spricka, få ett hål i sig eller liknande när jag reser, därför vill jag ha en tålig väska. Så Pris, Vikt och Tålighet är tre saker som är viktiga för mig :)

Har redan en väska som är av tyg och den gick de hål i en av sömmarna efter andra resan, så därför vill jag satsa på en hård väska med skal.