Hjälp!! Superbilligt flyg eller betala mer för paketreselagen??

22 apr. 2014 19:38
Visningar: 1078
Jag och min familj (2 vuxna och 2 barn) skall resa till Florida i mars 2015.
Flygbiljetterna är just släppta och jag har hittat superbilligt!
Köpenhamn-Miami 14960 kr för hela familjen!
Det är med Air Berlin. Ett byte i Dusseldorf och total restid på ca 13 timmar inkl. byte.

Jag är grymt sugen på att boka detta i helgen!
Men sen började jag fundera över paketreselagen.
Har hittat ungefär samma resa hos Resia. Dock 1000 kronor dyrare och 5!!?? timmar längre restid. Till det måste ju bokas hotell för att det ska omges av lagen. Funderar på att boka 2 nätter i Miami för att sedan avvakta och planera resten av resan senare.

Vad hade ni gjort?? Bokat billigt på Supersavortravel eller liite dyrare men sämre flygtider på Resia?

Tacksam för svar =)
Av Birgere
22 apr. 2014 19:45
Ser ingen anledning att AirBerlin skulle konka det närmaste året.
Så naturligtvis gör du som 99% av USA resenärerna...flyg reguljärt.
22 apr. 2014 20:02
Nej visst känns det som att det är ett seriöst flygbolag trots att det är lågpris-rankat?
Ska man helst boka via deras egen sida direkt, eller via resebyrå?
22 apr. 2014 21:01
Jag tycker inte att Air Berlin är särskilt mycket lågpris, de är ju t.o.m. med i One World. Köp direkt av dem om det inte är extremt mycket billigare att boka hos resebyrå.
Av Birgere
22 apr. 2014 23:32
AirBerlin har en lågprisgaranti.
Hittar du under samma dag ett pris som är lägre än vad dom själva erbjuder så betalar dom mellanskillnaden.
Det är alltid en fördel att boka direkt med flygbolaget.
23 apr. 2014 10:03
Citerat från Emelie80:
Jag och min familj (2 vuxna och 2 barn) skall resa till Florida i mars 2015.
Flygbiljetterna är just släppta och jag har hittat superbilligt!
Köpenhamn-Miami 14960 kr för hela familjen!
Det är med Air Berlin. Ett byte i Dusseldorf och total restid på ca 13 timmar inkl. byte.

Jag är grymt sugen på att boka detta i helgen!
Men sen började jag fundera över paketreselagen.
Har hittat ungefär samma resa hos Resia. Dock 1000 kronor dyrare och 5!!?? timmar längre restid. Till det måste ju bokas hotell för att det ska omges av lagen. Funderar på att boka 2 nätter i Miami för att sedan avvakta och planera resten av resan senare.

Vad hade ni gjort?? Bokat billigt på Supersavortravel eller liite dyrare men sämre flygtider på Resia?

Tacksam för svar =)
Håller med de andra och tänk på att detta med paketreselagen är väldigt invecklat, vi har diskuterat den väldigt livligt här på RG och ingen, inte ens Konsumentverket, Råd & Rön, eller någon annan jag vet har kunnat svara på hur och vad som gäller. Det räknas i alla fall inte automatiskt som paketresa för att Du bokar både flyg och hotell på samma ställe.

Boka flyget direkt hos flygbolaget (om det inte är avsevärt billigage någon annanstans) om Du bokar hos en agent så se upp så det verkligen är en genomgående resa som är "godkänd" av flygbolaget. En resebyrå kan tydligen sätta ihop en resa där Du inte har något skydd om det skulle bli förseningar så Du missar en anslutning, detta riskerar man inte om man bokar en resa direkt av flygbolaget (finns en tråd även om detta på RG).
Boka sen hotell på samma sätt, direkt hos hotellen eller genom en agent som hotells.com, Resfeber.se Booking.com MrJet.se o.s.v. även här är nog direktbokning allra säkrast men vi har bokat i princip alla våra hotell genom nämnda agenter och aldrig haft några problem alls. Prismässigt är det ibland likvärdigt men ibland kan agenterna vara betydligt billigare.
23 apr. 2014 14:20
Jag reste själv med Air Berlin till Miami i höstas, dock då från Göteborg och med mellanlandning i Berlin, och det var helt okej. Sett till att det var det billigaste alternativet jag kunde hitta som inte hade en alldeles för lång restid så ångrar jag inte att vi bokade det. Visst, det är ett lågprisbolag, men det är absolut inget Ryanair.

Att boka resan med fem timmar längre restid förstår jag inte hur du kan se som ett alternativ. Den skulle få vara väldigt, väldigt billig för att jag skulle acceptera en så lång resa.
1 maj 2014 06:52
Oj vad tiden springer iväg. Har inte hunnit svara här.

Hur som, så bokade vi igår. Efter mycket funderande så blev det Köpenhamn-(via Amsterdam)New York och sen hem Fort Lauderdale (via Detroit/Amsterdam)-Köpenhamn.
Känns bra med lite stop så barnen kan springa av sig innan längsta etappen. Bokade direkt hos KLM totalt 17700kr. Känns mycket bra!!

Vi är borta 28 feb-19 mars. Barnen är då 2år och 4,5 år.
Vi ska bara vara i NY två nätter (jag har bott där innan o kan staden väl) o sen ta tåg till DC för en natt där. Sen ska vi hyra bil o köra.

Men VAD får vi inte missa på vägen???
Vill gärna se Savannah o Charleston. Det ska bli Sea World Orlando o Bush Gardens Tampa. O så vill vi till Miami o Everglades.

Vi är en effektiv familj som gärna gör något varje dag och har inga problem med att köra en bit för att se något.
16 maj 2014 10:12
Savannah är en otroligt trevlig stad, och när ni är där bör ni inte missa Tybee Island utanför som har otroligt trevliga stränder och fortfarande är ganska laid back och inte genomkommersialiserat.