Hjälp Rumservice betalning

Av Jebb
21 mars 2014 16:40
Visningar: 347
Tjenare!

Var i London mellan den 15-19 januari i år på My hotel Bloomsbury. När vi kom till hotellet så ville de att jag skulle betala in runt 800kr om vi skulle ha tagit rumservice osv, så de ville väll bara ha det som en säkerhet att de kan ta pengar därifrån, om ni förstår vad jag menar.. De sa sedan att om vi inte skulle använda rumservice så skulle vi få tillbaka pengarna, Vi antingen använde det eller köpte någon dricka ifrån rummet. Men på min bank så står det ingenting om att de har dragit pengar och jag har inte fått tillbaka några pengar., men det blev godkänt på hotellet?

Kan det vara så att dem inte har dragit några pengar, utan att jag skulle bara registrera mitt kort hos dem så de hade rätten att ta pengar ifall vi skulle ha tagit tex rumservice? Konstiga är att jag fick föra över pengar till ett annat på plats på hotellet innan jag skulle "betala med mitt kort" i deras kortapparat? Någon som har någon idé vad som hänt?

Tack för hjälpen
21 mars 2014 17:08
Pengarna brukar bara reserveras på kortet, utan att dras. De släpps en eller ett par dagarefter ni checkat ut. Vet dock inte vad du menar med "föra över pengar till ett annat på plats".
21 mars 2014 17:09
Dom reserverade förmodligen bara beloppet och när ni sedan checkade ut så "släppte" dom tillbaka beloppet till ditt konto. Då syns aldrig i kontohistoriken efter som det aldrig har genomförts ett köp.
Av Birgere
21 mars 2014 19:52
...exakt, och för att kunna reservera pengarna så måste ju motsvarande belopp finnas tillgängligt på kontot. Dom pengarna kan inte användas under tiden man bor på hotellet.
Väldigt vanligt, många hotell reserverar hela rumspriset plus säkerhet vid incheckning och när man betalar vid utcheckningen så används det reserverade beloppet och överskottet av depositionen bara annulleras.

Mao helt normalt
Av Jebb
21 mars 2014 20:13
Okej! Tack så jätte mycket då vet jag!

Trevlig helg!
22 mars 2014 09:29
Du har redan få bra svar (fattade inte riktigt grejen med "föra över pengar" bara) men antar att det gäller den auktorisation/reservation av belopp för natt och extras som andra nämnt.

Kan variera allt från 1 kr (för att få in kortet i systemet) till en fast summa extras för hela vistelsen alt. per natt. Kan alltså bli ganska mycket pengar om ni bor länge vilket bör räknas in i budget.

Vi i Sverige är ganska lyckligt lottade för våra banker processar snabbt medan t ex ryska banker kan ta månader på sig.
22 mars 2014 12:27
Tror att han menar att han inte hade tillräckligt med pengar på det kortet som användes så han fick föra över mer pengar till det kortet direkt på plats