Hjälp om Sri Lanka!

22 jan. 2015 13:27
Visningar: 555
Hej!
Jag och min sambo funderar på att åka till Sri Lanka och har lite funderingar.

Lejonberget respektive Adams Peak, ska man besöka båda eller vad ska man välja?

Om man vill boka hela resan själv, hur ordnar man transport och boende till de båda ställena? hur långt tid tar det att ta sig dit?

Vi vill avsluta i söder med sol/badoch avkoppling. Vi söker stränder som inte är för turistigt men där det är fin strand och hav och finns lite restauranger man kan äta på kvällen.
vart ska vi då?

tack för hjälpen!

mvh: Veronica
22 jan. 2015 15:27
Hejsan

Har just kommit hem från Sri Lanka efter att ha semestrat där i 3 veckor. Sri Lanka uppfyllde alla våra förväntningar. Där finns så mycket att uppleva och se. Sen är det underbart att avsluta med sol och bad. Perfekt.
Vi hyrde en privat chaufför med bil som jag varmt kan rekommendera. Han pratade bra engelska och hade mycket kunskap om sitt land. Han körde mycket säkert, tog inga onödiga risker. Trafiken på Sri Lanka är ganska vild ibland. Han var bosatt i Kandy där han också fixat homestay i sitt hus. Vi bodde hemma hos honom och hans underbara familj i 2 nätter.

Vi flög med Quatar från Stockholm med mellanlandning i Doha. Detta fungerade perfekt och vi blev väldans omskötta på planet. Upplevde inte resan så betungande eftersom det inte blev att sitta så jättemånga timmar i ett sträck.

Angående stränderna så prövade vi på 3 olika. Först Mirissa som vi tyckte bäst om. Inte så stort ställe men härlig strand. Sen Hikkaduwa där det var mera livligt. Men vi bodde i södra delen där det var betydligt lugnare och ej packat på stranden. Hotellet där var mycket bra men också ganska dyrt jämfört med många andra. Sen före vi åkte hem bodde vi 2 nätter i Negombo. Stranden där tyckte vi inte om. Men platsen vi bodde på var så trevlig! Det lilla hotellet driver ett svenskt par på ett perfekt sätt. Hemtrevligt, så familjärt och underbar mat efter alla rice and curry.

Över lag är Sri Lanka inte lika sönderturistat som Thailand. Man får ibland ha lite tålamod med att man ex. hamnar att vänta på maten ganska länge. Men människorna var mycket vänliga och intresserade av att prata.

Vår största besvikelse var att tåglinjen uppe i bergen var avstängd pga hårda monsunregn. Men nu har vi ju en orsak att åka på nytt.

Hör av dig om du vill ha kontaktuppgifter till våran chaufför.
22 jan. 2015 15:39
tack för fin information =)

Tar gärna kontaktuppgifter till er chaufför =)
Av Gevalia
23 jan. 2015 14:44
Vi flög med Emirates via Dubai och blev helnöjda med servicen.
Boende via t.ex booking, hostels.com osv. Vid Adams Peak: bäst om du kan välja på plats. Det är ganska enkla ställen där de flesta stannar endast en natt, då uppstigningen sker.

Transfer till vårt första stopp Pinnawala elefantdagis tog vi med :
http://taxicab.lk/
ett pålitligt företag med fräscha bilar och säkra förare.

Lejonberget är helt annorlunda mot Adams Peak. Det förstnämnda är betydligt enklare att uppleva. Det finns även en stor utställning i anslutning om man inte vill gå upp. Massor med folk som vill tjäna pengar på att "guida".
Adams Peak är en svårare utmaning. Du går upp 5500 steg mitt i natten för att få se en fantastisk soluppgång (och kanske se det berömda fotavtrycket, vilket min man missade).

Enkelt att få tag i förare med bekväma minibussar vid alla boende. Vi hade en förare i två dagar som tog oss från Pinnawala-Kandy- Adams Peak (övernattning)-Tangalle för 275$.
A P - T ca 7 timmar.
Avstånd från Dambulla/Sighirya till Mirissa är ca 8 timmar i bil. Åkte den vägen för 3 år sen.

Tangalle på sydkusten blev vår favorit. Det gick att bada i grunt vatten innanför revet samt i lagunen intill Lonely Beach Resort, där vi bodde. Öde paradisstrand.
En havssköldpadda kom upp och lade ägg, bara 50 meter från vårt rum.

Har även bott i Mirissa som har bästa stranden oavsett om du vill surfa eller bada i en stilla vik. Det finns tre stränder där.