Hjälp om Auswitch!!

28 okt. 2014 11:13
Visningar: 4473
Hej! Åker till Krakow imorgon och tänkte då självklart besöka Auswitch. Har kollat runt lite på deras sida men hittar bara guidade turer. Undrar nu ifall de är någon som besökt Auswitch utan guide och vet ifall det fortfarande är möjligt? Vill nämligen allra helst gå själv, tycker om att få kolla runt i min egen takt. Oerhört tacksam för snabba svar!
28 okt. 2014 14:08
Man kan inte längre gå runt själv utan man måste ta en guidad tur. Du kan boka tur via nätet eller på plats i krakow, finns många olika operatörer som ordnar turer dit. Kostar runt 100-150zl.

Väl inne på området får man ett par hörlurar så man kan höra guiden ordentligt.
31 okt. 2014 16:56
Var där i förrgår och inga problem som helst att gå utan guide! Är dessutom gratis inträde ifall man går själv vilket var en positiv överraskning då vi trodde det skulle kosta runt 200.- oavsett, men icke. Var inte heller några problem att förstå vad allt var då det stod engelska skyltar vid varje "block". Tänkte att jag skriver detta så andra vet för jag hittade inte denna informationen innan :)
Av Birgere
31 okt. 2014 17:50
Spännande när två inlägg säger något helt olika så jag var tvungen att snabbt kolla hemsidan.

Troligtvis har ni båda rätt:

9. From April 1 to October 31, entrance to the grounds of the former Auschwitz I camp during peak visiting hours (10:00 am To 3:00 pm) is permitted only with a Museum guide. This restriction does not apply to the grounds of the former Auschwitz II-Birkenau camp.
1 nov. 2014 12:55
Vad bra att det gick att besöka utan guide, det ger ju verkligen lite mer frihetskänsla och man får ta det i sin egen takt!

Har själv besökt lägren vid 3 olika tillfällen och haft olika guider varje gång och måste säga att varje besök har helt olika. Man märker att alla guider har olika "intressen" och kunskaper för olika saker. Vissa går in på djupet och förklarar saker som inte finns med på informationsskyltarna, medans andra endast berättar det som står på varje skylt.. Nu sist hade vi en sån dålig guide så att det kändes som att man gick runt själv, vilket också kan vara trevligt men man missar väldigt mycket kan jag anse.
6 nov. 2014 21:43
Hej!
Bra information inför mitt besök som kommer ske i jan -15. Kan ni tipsa om hur man bäst tar sig till Auswitch från Krakow. Jag har läst om flera olika allternativ så som tåg och buss. Jag föredrar att resa på egen hand så dom guidade turerna som går från centrala Krakow känns inte så lockande. Hur tänker ni?
Tack på förhand!