Hjälp mig med Stockholm!

Av Sisso
15 maj 2015 09:25
Visningar: 292
Hej!
Snart är det dags att besöka Sveriges huvudstad! Jag är pinsamt dåligt orienterad och kan inget om de olika stadsdelarna.

Vi är två vuxna, ett barn på 5 år och vår preliminära plan är:

Torsdag eftm: Riksdagen och Gröna Lund
Fredag: Skansen och ev buss - sightseeing :)
Lördag: flanera runt i staden.....
Söndag: flyg hem

Vi ska bo på vandrarhem Skeppsholmen.
Kan vi ta båt till Gröna Lund?

Ge mig alla tänkbara tips - vi kan inget om vår egen huvudstad, men finner vägen fram betydligt bättre i andra länders städer. Dags att bli mer känd på hemmaplan :)
15 maj 2015 10:47
Med en femåring kanske junibacken (på Djurgården) vore ett alternativ.

Söder är flanervänligt - och mestadels vagnvänligt om femåringen skulle bli trött i benen. Utsikten uppifrån Mosebacke och i området omkring är fantastisk. Mellan Mosebacke och Folkkungagatan är det ganska backigt, men Mexicanska La Neta har prisvärda (genuina - glöm allt vad Santa Maria och Old El Paso heter) luncher i avskalad miljö. Söder om Folkkungagatan har ni gott om kaféer och små pryttelaffärer.

Gamla Stan är alltid trevligt - med brasklapp för mängden turister och att många restauranger har höga (turist-)priser.

Norrmalm/Vasastan är mina gamla hemtrakter och jag gillar dem. Inte så att det finns en miljard saker att göra, men trevliga trakter. Norr om Vasaparken en hel del kaféer och restauranger och även ett hyfsat fik i parken.

Östermalm är ganska stelt och mest ett bostadsområde, men att promenera längs med Strandvägen är trevligt. Spårvagnen från NK går även förbi här och ut till Valdemarsudde på Djurgår'n.

Kungsholmen... Har nog mest vuxentips men kanske stans trevligaste frukost på Petite France!
Av Sisso
15 maj 2015 12:05
Tack för svar! Super! Vi vill inte boka varje dag med barnaktiviteter utan Gröna Lund/Skansen sen är det storstaden resten. Söder, den Mexicanska restaurangen låter toppen! Ska fixa en karta över staden o börja markera de saker du har nämnt! Bra att få en kort summering över områdena. Planeringen börjar ikväll.