Hjälp med planering av 1 veckas rundresa på Sicilien

15 feb. 2017 07:25
Visningar: 5303
Hej!

Vi har aldrig varit på Sicilien men vill åka nu i sommar. Tänkte åka i början av juni då vi hört att det är varmt men inte fööör varmt.

Vi åker 2 vuxna och vår 3 åring. Vi kan tänka oss att flyga ner till en stad och åka hem från en annan stad för att hinna se så mkt som möjligt.

Vi vill inte missa Palermo och taormina men kan tänka oss att stanna över dagen bara.

Vilka förslag har ni att ge? Hur kan vi lägga upp vår resa för att få ut så mkt av den?

Vi vill i alla fall några dagar bo på en strand så vi kan bada och mysa sen åker vi gärna ut och äter på olika ställen på kvällarna.

Vi kan stanna 10 dagar oxå.

Vi vill även hyra bil.

Hoppas ni har många tips att ge :)
Av Lena47
16 feb. 2017 14:18
Citerat från Citronpaj:
Hej!

Vi har aldrig varit på Sicilien men vill åka nu i sommar. Tänkte åka i början av juni då vi hört att det är varmt men inte fööör varmt.

Vi åker 2 vuxna och vår 3 åring. Vi kan tänka oss att flyga ner till en stad och åka hem från en annan stad för att hinna se så mkt som möjligt.

Vi vill inte missa Palermo och taormina men kan tänka oss att stanna över dagen bara.

Vilka förslag har ni att ge? Hur kan vi lägga upp vår resa för att få ut så mkt av den?

Vi vill i alla fall några dagar bo på en strand så vi kan bada och mysa sen åker vi gärna ut och äter på olika ställen på kvällarna.

Vi kan stanna 10 dagar oxå.

Vi vill även hyra bil.

Hoppas ni har många tips att ge :)
Vi har varit på Sicilien fyra somrar nu och älskar ön. Den är större än man tror och jag skulle råda er att inte ta hela ön på en vecka!
Vi har varit i taormina. Fint men mycket turister och en stad jag hellre skulle återkomma till en vår eller höst resa. Men visst var det vackert.
En mysig stad en bit utanför Palermo är castellamare del golfo. Passa på att ta er till erice som är en medeltida by högt upp ovanför havet ca 1 h därifrån. Samt den underbara badställe man dock betalar att komma in på. Scopello där också ocean eleven spelades in. Marsala är en annan stad jag gillar en bit utanför palermo. Finns mycket att se.
San vito la copo brukar vi utgå ifrån. En liten stad med lång vit strand dock mycket turister. Även om juni kan bara ok. Vi bor då utanför staden.
Otroligt fascinerade ö jag förälskar mig mer o för varje gång jag är där.
16 feb. 2017 22:44
Jag bodde på södra udden några mil från Siracusa och Ragusa i somras i en månad, men var till Catania och Palermo. Jag rekommenderar verkligen södra Sicilien speciellt staden Modica, som klippt ur en saga kvällstid. Palermo bör du heller inte missa, men ha i beaktande att det inte är Borås vad gäller säkerhet kvällstid. Skit i Taormina och Catania; det ena helt och hållet turistigt och dyrt, det andra skitigt och utan något att åka dit för egentligen i min mening. Ska du tvunget till den delen av ön (ofta flyger man ju dit) kan jag också rekommendera att ta färjan från Messina över till fastlandet och Reggio di Calabria, men då ska man ha tid också...

Lycka till!
17 feb. 2017 07:29
Citerat från Lena47:
Citerat från Citronpaj:
Hej!

Vi har aldrig varit på Sicilien men vill åka nu i sommar. Tänkte åka i början av juni då vi hört att det är varmt men inte fööör varmt.

Vi åker 2 vuxna och vår 3 åring. Vi kan tänka oss att flyga ner till en stad och åka hem från en annan stad för att hinna se så mkt som möjligt.

Vi vill inte missa Palermo och taormina men kan tänka oss att stanna över dagen bara.

Vilka förslag har ni att ge? Hur kan vi lägga upp vår resa för att få ut så mkt av den?

Vi vill i alla fall några dagar bo på en strand så vi kan bada och mysa sen åker vi gärna ut och äter på olika ställen på kvällarna.

Vi kan stanna 10 dagar oxå.

Vi vill även hyra bil.

Hoppas ni har många tips att ge :)

Visa mer
Vi har varit på Sicilien fyra somrar nu och älskar ön. Den är större än man tror och jag skulle råda er att inte ta hela ön på en vecka!
Vi har varit i taormina. Fint men mycket turister och en stad jag hellre skulle återkomma till en vår eller höst resa. Men visst var det vackert.
En mysig stad en bit utanför Palermo är castellamare del golfo. Passa på att ta er till erice som är en medeltida by högt upp ovanför havet ca 1 h därifrån. Samt den underbara badställe man dock betalar att komma in på. Scopello där också ocean eleven spelades in. Marsala är en annan stad jag gillar en bit utanför palermo. Finns mycket att se.
San vito la copo brukar vi utgå ifrån. En liten stad med lång vit strand dock mycket turister. Även om juni kan bara ok. Vi bor då utanför staden.
Otroligt fascinerade ö jag förälskar mig mer o för varje gång jag är där.
21 feb. 2017 15:20
Tack för alla fina tips!

Vi försöker hitta direktflyg och vill stanna i 10 dagar men de verkar inte finnas så vi får nöja oss med en vecka och måste verkligen bestämma vilka orter vi vill se.

Helst vill man ju se hela ön men de får bli fler gånger:)

Cefalu verkar passa barn bra men på alla bilder ser de lite blekt ut. Vet inte om nu förstår vad jag menar men vill gärna ha färgglatt och mkt mysiga resturanger och butiker tätt och olika gågator.

Taormina ser ut mer så som vu är ute efter men nackdelen är linbanan till havet. Vi vill gärna bo nära stranden.
Hur ser det ut egentligen i cefalu?

Tack på förhand :)
Av Lena47
21 feb. 2017 21:21
Citerat från Citronpaj:
Tack för alla fina tips!

Vi försöker hitta direktflyg och vill stanna i 10 dagar men de verkar inte finnas så vi får nöja oss med en vecka och måste verkligen bestämma vilka orter vi vill se.

Helst vill man ju se hela ön men de får bli fler gånger:)

Cefalu verkar passa barn bra men på alla bilder ser de lite blekt ut. Vet inte om nu förstår vad jag menar men vill gärna ha färgglatt och mkt mysiga resturanger och butiker tätt och olika gågator.

Taormina ser ut mer så som vu är ute efter men nackdelen är linbanan till havet. Vi vill gärna bo nära stranden.
Hur ser det ut egentligen i cefalu?

Tack på förhand :)
Men klart det måste finnas 10 dagar. Ellet är det fullbokat? Vilka flyg kollar du och vilka datum.
Av Desires
21 feb. 2017 21:34
Håller med om Cefalu, väldigt mysig, genuin liten medeltidsstad med äkta italiensk stämning, tyckte vi! En fördel där är också att stranden ligger intill den gamla stadsdelen, nära alltså! Vi bilade till Etna, Taormina (missa ej bergsbyn Castelmola) etc och tog oss också ut till de vackra öarna utanför, gick iland på läckra Lipari! (så vacker ö!) Palermo tycker jag gott du kan skippa, inget speciellt där!
Vill du se foton o läsa om denna resa kan du titta in här www.desires.se/#post90
21 feb. 2017 21:57
Tack för fler svar:)

Lena vi tittar med norweigen t ex och de har avgångar lördagar och söndagar verkar de som.

Och en sida som vi bett om lite tips har skrivit att de har flyg från fre 2 juni till lör 10 juni men de har inte skrivit vilket flygbolag de har samarbete med :/. Vi vill helst åka t ex en fredag till söndag.

Det som var bra var flygtiderna . Man åker 8.10 fredag från Stockholm direktflyg till Catania och hem sen från Palermo på kvällen vid 20.25 så man får hela 8 dagar.

SAS ska ha direktflyg men när vi söker kommer de inte upp något alls :(

Men det ultimata hade varit 2 juni morgon till 10 juni hem på kvällen.

Vi har funderat på 2 nätter taormina. Sen bo i castelmare del golfo faktist kanske vi tycker de verkar mysigt. Och kanske avsluta i san vito lo capo eller något i närheten. Vi kommer i alla fall hålla oss till norra sidan av ön denna gången.
Av Lena47
22 feb. 2017 08:17
Citerat från Citronpaj:
Tack för fler svar:)

Lena vi tittar med norweigen t ex och de har avgångar lördagar och söndagar verkar de som.

Och en sida som vi bett om lite tips har skrivit att de har flyg från fre 2 juni till lör 10 juni men de har inte skrivit vilket flygbolag de har samarbete med :/. Vi vill helst åka t ex en fredag till söndag.

Det som var bra var flygtiderna . Man åker 8.10 fredag från Stockholm direktflyg till Catania och hem sen från Palermo på kvällen vid 20.25 så man får hela 8 dagar.

SAS ska ha direktflyg men när vi söker kommer de inte upp något alls :(

Men det ultimata hade varit 2 juni morgon till 10 juni hem på kvällen.

Vi har funderat på 2 nätter taormina. Sen bo i castelmare del golfo faktist kanske vi tycker de verkar mysigt. Och kanske avsluta i san vito lo capo eller något i närheten. Vi kommer i alla fall hålla oss till norra sidan av ön denna gången.
Personligen skulle jag som sagt var välja antingen södra eller norra sidan. Det är en bra bit att bila mellan och på en så kort resa som en vecka tappar ni en hel dag.
Då flyger ni
Citerat från Citronpaj:
Tack för fler svar:)

Lena vi tittar med norweigen t ex och de har avgångar lördagar och söndagar verkar de som.

Och en sida som vi bett om lite tips har skrivit att de har flyg från fre 2 juni till lör 10 juni men de har inte skrivit vilket flygbolag de har samarbete med :/. Vi vill helst åka t ex en fredag till söndag.

Det som var bra var flygtiderna . Man åker 8.10 fredag från Stockholm direktflyg till Catania och hem sen från Palermo på kvällen vid 20.25 så man får hela 8 dagar.

SAS ska ha direktflyg men när vi söker kommer de inte upp något alls :(

Men det ultimata hade varit 2 juni morgon till 10 juni hem på kvällen.

Vi har funderat på 2 nätter taormina. Sen bo i castelmare del golfo faktist kanske vi tycker de verkar mysigt. Och kanske avsluta i san vito lo capo eller något i närheten. Vi kommer i alla fall hålla oss till norra sidan av ön denna gången.
Men det är en rätt lång bit från Taoermina till den norra sidan. Ni kommer behöva en dag att transportera er.
22 feb. 2017 09:53
Jahaa. För när vi kollade restid visade det mellan taormina -cefalu 2,40 h.
Cefalu - castelmare del golfo 1,53 h

Cefalu - san vito lo capo 2.10 h. Vi kommer ha hyrbil så inget av de restiderna känns så långt för oss.
Av Lena47
22 feb. 2017 10:13
Citerat från Citronpaj:
Jahaa. För när vi kollade restid visade det mellan taormina -cefalu 2,40 h.
Cefalu - castelmare del golfo 1,53 h

Cefalu - san vito lo capo 2.10 h. Vi kommer ha hyrbil så inget av de restiderna känns så långt för oss.
Jo det kan stämma men bitvis var vägarna dåliga och trafiken tung att komma ut från taormina. Men vi gjirde den resan i juli så det kan säkert vara mindre trafil o gå fortare i juni.
Der är otroligt vackra vyer över bergen. En fantastisk vacker ö!
22 feb. 2017 10:44
Juste trafiken! Vi hoppas på att det är mindre folk i början av juni:)

Vi längtar sååå mkt! Om du skulle välja mellan att som sista anhalt bo i san vito lo capo eller castelmare del golfo? Vi tänkte om vi tar taormina, cefalu o sen en av de 2 ställena de sista nätterna.
Av Lena47
22 feb. 2017 11:44
Citerat från Citronpaj:
Juste trafiken! Vi hoppas på att det är mindre folk i början av juni:)

Vi längtar sååå mkt! Om du skulle välja mellan att som sista anhalt bo i san vito lo capo eller castelmare del golfo? Vi tänkte om vi tar taormina, cefalu o sen en av de 2 ställena de sista nätterna.
De är lika fina. San vito är betydlig mindre så det är lite utifrån vad ni är ute efter.
Castellamare ligger närmare flyget vilket kan vara skönt iofs till hemresan.
Fina ställen båda två oavsett.
22 feb. 2017 14:41
Okej vad bra! Då får nog boende avgöra vilket ställe det blir.
23 feb. 2017 20:29
Okej men då kanske vi väljer castelmare för vi vill gärna ha mkt resturanger och lite butiker och sånt på kvällarna:)

Flyget hem går kl 20.25 så då tänkte vi åka tidigt efter frukost till Palermo och äta vår lunch och middag där.

Så behöver vi heller inte åka iväg från några av våra stranddagar för att se Palermo.
22 mars 2017 03:47
Castellamare del Golfo är en jättemysig stad, det kan jag hålla med om liksom Cefalu. Men båda är ganska små och man har ärligt sett det mesta av dem på 2-3 dagar. Taormina är i en klass för sig... Säga vad man vill om turisten men vackrare stad med vackrare läge får man leta efter. Vi bodde på ett mysigt (dock inte lyxigt) ställe lite ovanför Taormina där bussen upp till den lilla byn Castelmola passerade. Catania är däremot inte något att rekommendera. Bara en massa trafik och avgaser. Siracusa är också värt ett besök liksom "Tempeldalen" strax intill Agrigento. Helt fantastisk plats.
22 mars 2017 07:14
Hej Kajsakomet, tack för svar!!

Vi har planerat det såhär;

Första 3 nätterna bor vi i giardini Naxos för vi hittade inget bra hotell mitt i taormina stad. Vi hade tänkt bo nånstans mitt i taormina och åka med vår hyrbil ner och nada i giardini varje dag men det blev tvärtom.

Vi kommer vara i Taormina på kvällarna och även besöka castelmola som många rekommenderar. Nån dag kanske åka ut till lipariska öarna också om vi tycker vi hinner. Vi åker ju med vår 3 åring.

Sen har vi bokat hotell i cefalu de 5 sista nätterna. Vi flyget hem sen från Palermo på kvällen så dit tänkte vi åka sista dag efter frukost och se det vi hinner utan stress.

I cefalu tänkte vi försöka hinna åka til san vito lo capo över en dag efter frukost .

Jag kollade precis även upp restid med bil från cefalu till agrigento och det tar ca 1,53 min så dit skulle vi också hinna till om vi väl där känner att vi vill avvara en baddag.
22 mars 2017 07:38
Forts..

Det finns sååå mkt vi skulle vilja hinna med men vi har inte allt för många dagar. Om vi hade rest utan barn hade vi prioriterat mkt kultur. Nu är prio ett bad och mysiga byar/ städer att äta , strosa och shoppa i.

Har du fler tips utifrån vår resrutt får du jätte gärna hjälpa till mer:)
25 mars 2017 11:53
Hej igen! Jag hoppas ni inte blir besvikna på boendet i Giardini Naxos. Vi valde bort det helt när vi skulle till Taormina. Jo, vi var där en kort stund en dag men det var verkligen inget speciellt. Nu hade vi ju inte bil den gången vi var i Taormina utan reste med tåg och buss. När vi skulle bada så tog vi linbanan till Mazzaro där det är lätt att ta sig till stranden vid Isola Bella. Jag vet inte vilka ni bokat med men jag kikade på kul in på Booking.com och kollade vad det fanns för hotell i Taormina och jag tyckte det fanns en del bra kvar ännu. När vi skulle dit så fick jag boka om flera ggr eftersom jag upptäckte att boendet jag bokat inte låg i själva Taormina utan i just Naxos eller Letojanni som också ligger nere vid stranden fast på ett omysigt litet ställe där det bara verkar finnas hotell o.d. Stället vi bodde på låg som sagt en bit ovanför själva stan, men det var inga som helst problem att gå ibland flera ggr/dag. D.v.s. om man inte är rädd för trappor. Men att gå till Taormina nerifrån stranden är i princip omöjligt. Då är man hänvisad till bil, buss, taxi eller linbanan. Det är f.ö. en bra sak just att biltrafiken är begränsad där. Annars är ju Italienarna ett folk som verkar vara väldigt förtjusta i att ta bilen vart de än ska och kör också på ett ganska ettrigt sätt. ;-). Hoppas ni kommer att få en jättefin resa!
25 mars 2017 14:27
Jag tog iaf direktflyg med Norwegian till Catania, tror inte att de har slutat med det. Och visst, Taormina är fint och så men man ska inte förvänta sig autentisk italiensk upplevelse där, för på autentiska ställen på den ön är de noga att påpeka att de först och främst är sicilienare... :) Ser att du redan har planerar resrutten, men slår återigen ett slag för södra delen. Mkt trevligare folk, vackra städer, stränder och generellt billigare. Googla tex Scicli, Noto, Pozzalo, Siracusa och ffa Modica. Runt dessa finns det massa "Marinor" alltså strandområden som är mindre folktäta än i norr. Dessutom finns det om du har bil sagolika klippstränder på sydöstra sidan där man kan vara i princip själv.

Mina 5 cent. Med barn hade jag skippat Palermo.
27 mars 2017 07:47
Hej Kajsakomet.

Vi kommer nog ta bilen så mkt som det går då vi har barnvagnen och alla lillens saker och så.

De hotell vi hittade i taormina som hade den standarden vi är ute efter låg inte i själva centrala taormina. Vi ville bo Max några minuter gångavstånd från själva kärnan men det fanns inga såna allternativ för oss. Vi har ju även hyrbil så behövde hotell med parkering.

Vi hittade några först som lät bra på själva hemsidorna och på booking, hotels osv men sen då vi läste folks kommentarer så var de så mkt som tyvärr inte stämde med de hotellen uppgett.

Ett exempel är att hotellen skriver att det är gångavstånd till taormina med parkering. Det folk sen berättar är att det tog ca 30 min att gå och då är det via en bilväg där de inte var säkert alls samt att den utlovade parkeringen inte ens låg i närheten av hotellet. Osv osv. Vi letade hotell i över en månad faktiskt och blev " lurade" varje gång av hemsidorna.

Vi har även tänkt att åka runt så mkt lillen orkar så vi är beroende av bilen och att allt ska ligga nära och smidigt till.
:)
27 mars 2017 11:10
Hej Jonte_utan_q!

Vi åker oxå med norweigen :)
Till Catania och sen åker vi hem från Palermo.

Det som fick oss att välja att sen åka hem från norra sidan är att vi så gärna vill besöka cefalu men också san vito lo capo. Vi hade inte hört talas om det tidigare men blev sååå sugna när folk började nämna det. Det ser ut som en riktig paradisstrand.

Och så vill vi ta båtturer till lipariska och eoliska öarna.

På södra sidan har vi planerat att OM vi hinner besöka agrigento för att se lite fint. Vad tror du om de? Vi tänkte åka från cefalu rakt ner en morgon direkt egter frukost ca 08 på morgonen och sen återkomma på kvällen.

Finns det något i närheten av agrigento du rekommenderar?