Hjälp med pass

18 mars 2013 21:09
Visningar: 513
Hej!

Undrar om någon kan svara på mitt dilemma här..

Reser till usa på onsdag och mellanlandar i moskva (flyger med aeroflot)

Saken är den att mitt pass går ut den 13 juni 2013, har mailat polisen som talat med en passhandläggare på arlanda som säger att det inte är någon fara att åka med de passet sålänge passet är giltigt vid hemresan.
Men att vissa flygbolag kräver en giltighetstid på 6 månader efter hemresa.

Kommer jag kunna åka med mitt pass med aeroflot?
Har även hört att provisoriskt pass är oacceptabelt i usa...

Om någon har erfarenhet av detta, var snälla och skriv!
Tack på förhand
18 mars 2013 21:23
Tack för svaret!

Precis som jag skrev så hade jag varit i kontakt med polisen redan och de sa att det inte var något problem, dock kan vissa länder / flygbolag kräva en giltighetstid på 6 månader, och flyger med aeroflot (ryskt bolag)

Undrar om det har någon betydelse, för jag mellanlandar bara i moskva..
Av Peter_o
18 mars 2013 22:26
Citerat från bajsbajs:
Tack för svaret!

Precis som jag skrev så hade jag varit i kontakt med polisen redan och de sa att det inte var något problem, dock kan vissa länder / flygbolag kräva en giltighetstid på 6 månader, och flyger med aeroflot (ryskt bolag)

Undrar om det har någon betydelse, för jag mellanlandar bara i moskva..
Till USA räcker det med pass som är giltigt på hemresedagen, men det är nog fel konferens för att få svar hur det är med Moskva.

/PeterO
18 mars 2013 22:43
Som sagts så är USA inget problem, undersök hur det ligger till med mellanlandning i Moskva bara.

Kanske en ny tråd med passande rubrik kan locka någon som är kunnig på det området...
18 mars 2013 23:04
Tack så mycket för svaren!
Får ringa aeroflot imorgon och se över giltighetstiden med dom istället! :)
26 apr. 2014 23:16
Funkade det m provisoriskt pass m mellanlandning i Moskva? Tack på förhand!
Av Peter_o
27 apr. 2014 09:22
Citerat från Tintingeling:
Funkade det m provisoriskt pass m mellanlandning i Moskva? Tack på förhand!
Signaturen som startade diskussionen har inte varit aktiv i detta forum sedan han skrev frågan för ett år sedan. Jag ser gärna att vi slipper ha honom här framöver också (pga det alias han valt).

/PeterO