Hjälp med matbudget!

5 juli 2015 20:27
Visningar: 185
Vet att det redan finns liknande trådar men jag tycker ändå inte jag riktigt får svar på det jag vill ha.

Jag och min sambo ska åka till Orlando i Februari i 14 dagar.
Boende och flyg har vi redan fixat men vi har några frågetecken kring matbudget och så vidare. Vi har inte tänkt och äta middag ute, vi lagar gärna vår mat själv. Vårt boende har matlagningsmöjligheter samt kylskåp.

Hur mycket kostar två veckors mathandling i mataffären?
Vad finns det för transportmöjligheter från flygplatsen till hotellet? Hur mycket kostar ungefär taxin?
Är det värt och åka till Miami över dagen? (Har kikat på det, ligger runt 400 kr)
Vart köper man biljetter till universal studios theme parks som även svenskar kan köpa? Har läst något skräckinjagade som att vissa biljetter gäller bara för amerikanska medborgare och att man måste visa intyg vid entrén.

Det var nog allt så länge, hoppas någon kan hjälpa till lite grann! :D
5 juli 2015 20:34
Jättesvårt att räkna ut en budget, men ni kan säker klara er på 20 dollar per person och dag.

Jag tycker inte det är lönt att åka till Miami över en dag. Man hinner inte uppleva något mer än transporten dit och tillbaks.

Ni kan köpa biljett till alia temaparker vid ingången.
5 juli 2015 20:49
Nej, jag vet! Det är ju inte det enklaste men bara kan man spåna fram på ett ungefär så är det toppen.
Ah, jag såg att det skulle ta cirka 4-5 timmar. Det kanske är som och slänga 400 kr i sjön? Bättre och göra något annat med dom pengarna då kanske..

Okej!! Det är väll säkrast kanske... jag vet inte men jag läste på internet om att vissa biljetter bara var för amerikanska medborgare man hade ju blivit helt besviken om man stod i entrén och så får man inte komma in. :(
Av Birgere
5 juli 2015 21:13
Mat för självhushåll kostar i stort sätt som i Sverige. Men tänk på att ni behöver lägga till en del basvaror som man normalt sett har hemma.
Ska ni till Miami (Beach) så behöver nia iaf en övernattning.

Köp biljetterna på renommerade sidor. Det står hur tydligt som helst om priserna bara gäller för Floridabor alt Nordamerikaner... så köp inte dom vilket det säkert finns dumskallar som gjort för att dom tror kunna tjäna några dollar.
5 juli 2015 21:48
När jag var i Orlando käpte jag biljetterna på hotellet. Bodde på best western på Int. Drive och vi sparade faktiskt på att köpa dom där ist för vid Universals ingång. Jag tror dom flesta hotell i Orlando har så man kan köpa biljetterna där.
5 juli 2015 22:11
Jag säger som birgere - priserna skiljer sig inte mycket.

Har du kollat vad en matkasse med de varor ni tänker er kostar på hemmaplan? Börja där. :) Skulle det visa sig att det är mkt billigare i USA så har ni bonus i budgeten.
5 juli 2015 23:16
Ni kan åka buss, taxi eller delad taxi till och från flygplatsen.

Bussen går på några dollar. Bussbolaget heter LYNX.
Taxi kanske går på $40-60.
Delad borde väl vara halva priset typ.
Men det beror ju också på var ni bor.

Att åka till Miami - om det nu tar 4-5 tim så får ni ju räkna på att det tar lika lång tid tillbaka. Som att åka över dagen från Göteborg till Stockholm. Värt det? Att komma fram tidigast kl 12 och sedan åka hem senast 6-8 tim senare. Lägg till tiden det tar att ta sig till och från busstationen. (med tåg tar resan 9 tim)

Ni skall inte fastna vid artiklar och trådar som handlar om att folk lyckats köpa fel biljetter. På reseguiden finns massor (MASSOR) av trådar som handlar om hur man köper RÄTT BILJETT till bra priser. Varför inte läsa de trådarna istället för de få skräckexemplen som finns? (Jag tror inte en enda tråd på RG berättar om hur svårt det var att hitta rätt biljetter)
7 juli 2015 10:35
Nej, jag tror vi skippar Miami. Lägger dom pengarna på något annat.
Angående biljetter..vi tänkte köpa på plats istället för på nätet som ni tipsade.
7 juli 2015 10:38
Citerat från Nisse2ears:
Ni kan åka buss, taxi eller delad taxi till och från flygplatsen.

Bussen går på några dollar. Bussbolaget heter LYNX.
Taxi kanske går på $40-60.
Delad borde väl vara halva priset typ.
Men det beror ju också på var ni bor.

Att åka till Miami - om det nu tar 4-5 tim så får ni ju räkna på att det tar lika lång tid tillbaka. Som att åka över dagen från Göteborg till Stockholm. Värt det? Att komma fram tidigast kl 12 och sedan åka hem senast 6-8 tim senare. Lägg till tiden det tar att ta sig till och från busstationen. (med tåg tar resan 9 tim)

Ni skall inte fastna vid artiklar och trådar som handlar om att folk lyckats köpa fel biljetter. På reseguiden finns massor (MASSOR) av trådar som handlar om hur man köper RÄTT BILJETT till bra priser. Varför inte läsa de trådarna istället för de få skräckexemplen som finns? (Jag tror inte en enda tråd på RG berättar om hur svårt det var att hitta rätt biljetter)
Well, det är inte alltid lätt och hitta rätt ändå kan jag väll säga. Jag var inne på en fakta hemsida och inte ett forum där dom varnade för och dubbelkolla så att inte biljetterna gäller bara för amerikanska medborgare. Men nu vet vi hur vi ska göra, toppen!
7 juli 2015 13:58
Citerat från Eveliness:
Vet att det redan finns liknande trådar men jag tycker ändå inte jag riktigt får svar på det jag vill ha.

Jag och min sambo ska åka till Orlando i Februari i 14 dagar.
Boende och flyg har vi redan fixat men vi har några frågetecken kring matbudget och så vidare. Vi har inte tänkt och äta middag ute, vi lagar gärna vår mat själv. Vårt boende har matlagningsmöjligheter samt kylskåp.

Hur mycket kostar två veckors mathandling i mataffären?
Vad finns det för transportmöjligheter från flygplatsen till hotellet? Hur mycket kostar ungefär taxin?
Är det värt och åka till Miami över dagen? (Har kikat på det, ligger runt 400 kr)
Vart köper man biljetter till universal studios theme parks som även svenskar kan köpa? Har läst något skräckinjagade som att vissa biljetter gäller bara för amerikanska medborgare och att man måste visa intyg vid entrén.

Det var nog allt så länge, hoppas någon kan hjälpa till lite grann! :D
När det gäller matpriser kan du kanske få lite hjälp av att se vad vi betalat för lite olika saker i USA http://www.floridasidan.se/FlPriser.php . Vissa saker är mycket billigare, vissa ungefär samma och en del dyrare, ofta ser det vid en första påsyn dyrt ut men när man kollar förpackningarnas storlek visar det sig ofta vara billigt mot hemma, rekommenderar att använda de manuella diskarna för ost, pålägg, kött mm. på t.ex. Publix som är en matbutikskedja som finns överallt.

Ni gör klokt i att skippa Miami, som sagts går allt för mycket tid till resan och ni hinner knapps se någonting av denna enorma stad, ni får helt fel bild om ni inte ger den minst en 4-5 dagar. Spara Miamiområdet till en annan gång och bo i Miami Beach allra minst en vecka så får ni ut väldigt mycket av den resan :-)