Hjälp med Budget för Alanya augusti 2014

21 maj 2014 00:31
Visningar: 5115
Hej! Jag och min syster har bokat all inclusive resa till alanya i augusti. Det är första gången vi reser till Turkiet (har endast varit flera ggr i Thailand). Det jag undrar är om det är dyrt där? Vi har ju som sagt all inclusive så tänkte man kanske inte behövde så mkt fickpengar. Men skulle vilja veta på ungefär hur mkt pengar man bör ha med sig. Är 2000kr snålt för 1v? :p Kommer inte shoppa mkt alls och äta ute utan kanske bara gå ut 1-2ggr under veckan och ha pengar till ev taxi resa in till alanya city samt köpa alkohol på supermarket och ciggaretter. Tacksam för svar och ideer! :) // Kroonkan
28 maj 2014 13:06
Hej,

Jag har varit i Turkiet 1 gång och jag kommer vara där igen, jag tror att 4000-5000 kommmer att räcka för er.
1 juni 2014 10:00
Alkohol och cigaretter är rätt dyrt i Turkiet p.g.a höga skatter (t.o.m lite dyrare än i Sverige), förslagsvis köper du spriten på Arlandas Tax-free och om du flyger charter brukar de kunna ha kampanjer på cigaretter på flyget ibland. I övrigt är liran billig nu och priserna dessutom lägre än i Sverige på det allra mesta.

----------------------------------
www.alanyasemester.se
1 juni 2014 12:55
Ok. Vi kommer åka från landvetter. Har aldrig åkt därifrån innan så vet ej utbud mm. På resebyrån sa de att de kommrr skicka hem en katalog ifall vi vill beställa ngt från planet. Men man kan säga att det mesta är billigt förutom sprit och cigg då. :/ Hur är det med krogar och så? Är der bra ställen?
1 juni 2014 16:00
Kom hem från Alanya en vecka sedan så har det ganska färskt i minnet! ;)

Spriten är dyrare på klubbarna. Drick hellre på hotellet först (skall vara gratis alkohol om det är all inclusive) eller köp på supermarket - men endast deras lokala alkohol är billig, importerat är mycket dyrare t.ex absolut vodka.
Cigg är hur billigt som helst! De jag kände igen är LM, marlboro, winston..
Marlboro kostade 10 Lira, men jag hittade cigg som smakde bra för 6,5 turkiska lira!

Taxi kostnaderna är låga! Men, vill ni spara extra så gå en bit innan ni trycker på en taxi-knapp ^^
OBS: Många resturanger och andra verksamheter erbjuder free pickup service!! De hämtar o kör en gratis då :)
1 juni 2014 16:47
Kanon tips! :D Finns det camel cigg elr andra märken med click/activate de man klickar för att få mentol? :) Är deras lokala utbud på alkohol bra? Finns det något gott du kan rekomendera att man köper på supermarket? Sen när det gäller uteställen finns det något som är bra men endå lite lugnare? Sen andra ställen med fart och fläkt går bra med och ev restauranger med god mat för billig/prisvärd slant :) vi ska bo en bit utanför alanya men kommer ta taxi in och kolla runt. :)
Av Sant
6 juni 2014 16:06
Köp alkoholen och cigg på antalayas taxfree när du landar.
Av Anfield
22 juni 2014 22:58
2k - 3k borde räcka om ni har all inclusive.

Men sen beror det ju på vad man slösar pengar på.

En taxi resa för oss in till Hamnen (där allt nattliv var) gick på ca 15 - 20 lira.
En öl i supermarkets ca 4 - 6 lira st.
En Absolut vodka typ 60 - 80 lira st.
En öl på krogen (The Doors) ca 15 lira, en redbull vodka ca 20 - 25 har jag för mig.
Mat ute allt från 15 lira för en burgare till 60 lira för kött.

Mat är billigare än i Sverige men sprit och tobakspriserna är typ densamma.

Jag hade med mig ca 5k för en vecka, och levde då jävligt bra. Käka det jag ville och köpte det jag kände för på krogen och i supermarkets.

Köpte dock inga kläder, för lokalbefolkningen försöker stanna en hela tiden och dra in en i sina butiker. Så bi undvek bara butiksområdena.

Hoppas det kommer till hjälp :)
23 juni 2014 00:13
Ok tack :) Du har inga tips på någon restaurang elr sevärdighet? :)
Av Anfield
24 juni 2014 10:35
Kommer ihåg några av restaurangerna, Lokanta su hade typ medelhavsmat, A different taste hade svingod mat har för mig att dom hade allt möjligt, Celona Tapas bar var också svin bra :D Men sen är det ju från person till person vad man tycker om!

Det ända jag drog på var en båt resa som var över hela dagen, som utgår ifrån hamnen :)
Men finns ju säkert en hel del mer :)
25 juni 2014 19:31
Hur var den båtresan? Kumdr man dricka ombord? :)
Av Anfield
26 juni 2014 22:24
Det var kul, var mest äldre på den resan jag åkte så se till att åka med ngn båt som har mycket ungdomar, Men annars är det svin kul, musik, man får dyka från båten! Ja ja drack bira osv :)
1 juli 2014 02:49
Hej :)
kom hem för nån dag sen.
som dom flesta skrev så e allt billigare än Sverige :)
ska du inte shoppa där ifrån så bör 2 som max 3 tusen räcka.
baren i hotellet har öppet till 23 så drick där innan du sticker ut så du dricker så lite som möjligt ute på krogen för det kostar nästan lika mkt som det kostar i sv.
vidare så betalar du inget för att komma in i krogen kanske "tvingar" er köpa nå dricka.
dyraste cigg kostar 30 kr alltså 10 lira o det e camel o mall klick :)
skulle rekommendera köpa alkohol ifrån flygplatsen i Turkiet för det e billigare än här i sv inte så stor skillnad men ändå typ 50 kr ; p
cigg ifrån flygplatsen e ingen höjdare så köp där ifrån bättre :)
krogar där borta som kan va nått e nog The doors. Miami o robenhood det e dem mest kända ställen. jusste Havana med e jäkligt nice.
saker jag skulle rekommendera att göra e nog båttur ingen båtparty, gå upp till slottet, tornet, vatten sport, hamam/tturkiskt bad, fallskärm om ngn av er vågar o strandfest e verkligen en upplevelse. absolut det galnaste party jag har varit med om.
ang priserna på allt sånt så får du alltid dela priset på 2 av det dom säger. alltså pruta upp till 50% om ej 75% ;)
det går om du visar att du inte e så intresserad som dom tror ;)
nått mer du undrar så det e bara att skriva på :)
3 juli 2014 10:35
Kan man ta båt från alanya till ngn närliggamde ö/strand som är fint och värt att besöka? :) och där man ev kan snorkla?
3 juli 2014 11:04
Vet faktiskt inte. men när man åker med båtturen så visar dom en del så som stora sköldpaddor, matat småfisk, djävulens gråta o så stannar dom flera gånger båda i havet o vid stranden så ni kan bada :)
ni får skjuts ifrån o timmar hotellet o får mat o dricka ombord ^^
kostar mellan 40-60 lira lika med som max 180 kr.
mkt möjligt att jag e i alanya då :p ska åka nämligen nån gång i augusti :söker ni nå sällskap?
Av Hbg77
5 juli 2014 01:47
När jag och sambon åker på Europacharter så brukar det vara inkl. frukost på sin höjd. Jag räknar alltid 500 kr/person/dag. Det brukar täcka allt (mat, nöjen, hyrbil en dag eller två, inträden, någon båtutflykt, lite lokal shopping och en single malt i taxfreen på vägen hem) och det blir ibland lite pengar över.
13 juli 2014 21:31
Jag och sambon ska till Alanya i augusti. Vi har dock inte valt all-inclusive utan kör bara frukost. Är lite nyfiken på vad det finns för käk och vad som rekommenderas.