Hjälp med att skaffa visum för 8 månader

3 sep. 2014 19:12
Visningar: 115
okej så här ligger det till.
jag har pratat med ambassaden är i stan och dem säger att jag behöver bevis på att jag lämnar thailand för att få visumet för 2 månader ( men en annan säger att jag får visumet för 2 månader sen kan jag plusa på en månad där för en liten avgift) så mina frågor är ( kommer var i koh samui förresten )
1. vart kan jag boka min biljett för ett billigt pris/ vad är bästa alternativet?
2. när jag bokar.. ska jag då ta 1 dec att jag lämnar thailand eftersom jag åker 1 okt eller ska jag ta 1 jan?

behöver verkligen hjälp för jag förstår ingenting
Av Birgere
3 sep. 2014 19:42
Jag förstår heller ingenting...av ditt inlägg.
Kanske därför du inte får vettiga svar...
räknas inte tiden i dagar.... inte månader....

2, 3 eller 8 månader????
Av Hille2
3 sep. 2014 20:19
Har svårt för att fatta frågan jag med. Men jag TROR att det är så här; Du ska vara i Thailand i 8 månader och söker därför ett triple entry visum. Det innebär att du får resa in i Thailand tre gånger och stanna i 60 dagar varje gång. När en 60 dagars period börjar ta slut ska du gå till immigrationen och förlänga ditt visum med 30 dagar. Det kostar ca 1900 bath. När de 30 dagarna har gått måste du resa ut ur landet för att kunna komma tillbaks och aktivera ditt visum nr 2. Sedan gör du likadant med detta visum. Det är alltså dessa resor ut och in i Thailand som de vill se biljetter för. Har du tur och håller koll på dagarna så behöver du inte förlänga det tredje visumet men tänk på att det är antalet dagar som gäller och att den dag du landar i Thailand räknas som en dag, oavsett hur kort den är och den dag du reser hem räknas likaså. Det är alltså inte ett tvåmånaders visum man får, utan ett 60-dagars!

Det kan vara lite pyssligt att få till det så att det stämmer med dagarna man får stanna och det kan bli rätt dyrt med alla resor och förlängningar.

Air Asia brukar vara billigast att boka med (strunta i incheckat bagage) men man kan även köpa avbokningsbara biljetter med t.ex. Thai(dyra)som man bokar av sedan man visat upp dem, om man har råd att ligga ute med pengarna så länge. Sedan fixar man sina utresor landvägen.
Av Hille2
3 sep. 2014 20:25
För att göra det ännu tydligare

dag 1 - anländer till Thailand
Ca en vecka före dag 60 - gå till immigrationen och förläng ditt visum
dag 90 - res ut ur Thailand och tillbaks

Du kan välja vilka inresor du vill förlänga, då du inte ska stanna mer än 240 dagar, men minst två bokade utresor måste du ha.

Svar på fråga två är att det beror inte på när du åker utan när du landar i Thailand, det är din första dag. Sedan åker du ut senast den 60:e dagen, eller förlänger på immigration.