Hjälp inför resa till Kenya

25 nov. 2012 19:56
Visningar: 5572
Hej.
Vi skall åka till Kenya i februari 2013.
Vi skall bo på Diane beach på ett hotell och tänkte åka kanske 2 dagar till mombasa bara för att se stan och shoppa lite. Sen på safari, fast bara över dagen och även en båttur på kvällen eller dagen.
Jag har läst mycket om massa saker man måste göra eller inte göra angående vaccitioner och blir inte klok på vad som gäller.
Vad behöver man ha? Malaria eller gula febern eller är det något annat? Är det mycket mygg där? Tacksam för alla svar jag kan få.
Vad rekommenderar man för pengar?
Av Annl
26 nov. 2012 17:43
En vaccinationsmottagning kan ge svar på vaccinationsfrågan men jag skulle chansa och gissa på att ni behöver både malariaprofylax och spruta mot gula febern - det var i alla fall vad vi behövde när vi besökte grannlandet Tanzania.

Att ta med sig ett eget myggnät är inte heller fel eftersom man inte vet hur standarden på eventuella befintliga nät kan vara eller om det finns myggnät alls.

Sen bör ni vara försiktiga när ni rör er ute på gatorna eftersom Al Shabaab är sura på Kenya och har ställt till med en massa elände på senaste tiden efter att kenyansk militär gick in i Somalia för en tid sedan.

Rent allmänt ska ni inte promenera utomhus på kvällen utan åk taxi, så slipper ni riskera att bli rånade.
26 nov. 2012 17:53
Tack för svaret.
Jag tänkte fråga på vaccitionsbyrån oxå, men vet ju inte hur dom svarar för dom vill ju att man skall ta allt möjligt, för dom vill ju tjäna pengar. Men får kolla och se hur det blir. Tack din tips det skall vi tänka på. Vet du hur mycket det kosta att ta både mot gula febern och malaria? Ungefär bara.
Av Annl
26 nov. 2012 17:58
Gula febern sprutan kostade några hundralappar per person om jag minns rätt.

Malariaprofylax är ett annat kapitel. Det finns en billigare variant som har tuffare biverkningar och så finns det en snällare variant som inte alls har lika mycket biverkningar och den är dyrare. Den heter Malarone och jag rekommenderar verkligen er att välja den - det räckte bra med de knepiga drömmarna som vi hade.

För att undvika alla eventuella missförstånd så vill jag bara tillägga att jag gillar Afrika - det är fantastiskt där men det är viktigt att förstå att det inte är som att resa i Europa eller i Amerika.
Citerat från islandgirl:
Tack för svaret.
Jag tänkte fråga på vaccitionsbyrån oxå, men vet ju inte hur dom svarar för dom vill ju att man skall ta allt möjligt, för dom vill ju tjäna pengar. Men får kolla och se hur det blir. Tack din tips det skall vi tänka på. Vet du hur mycket det kosta att ta både mot gula febern och malaria? Ungefär bara.
Av Nicoled
28 nov. 2012 10:48
Hej Islandgirl,

Hejsan,
Vi var borta nästan 4 veckor under dec/jan 2012 och hade då Twinrix sedan tidigare (skydd mot Hepatit A och B.) Det är rekommenderat, men det skyddet har du nog redan om du varit ute och rest lite. Vi tog också Ducoral (mot semester diarée) men upplevde att det inte hjälpte alls. Jag blev dålig i magen ändå, i och försig bara ett par dagar.
Sedan det här med Gula Febern. För några år sedan behövde man det inte, nu säger dom att kommer du inresandes från ett land där Gula Febern finns måste du ha vaccinet för att inte dra in sjukdomen i landet. Antar att du reser från Sverige och då behöver du inte det vaccinet. Vi reste från Kenya in i Tanzania med lokalbuss och där var det Gula Febern kontroll i en hydda där det gavs sprutor hej vilt. Vi slank undan och slapp detta.
Malaria: Vi hade inget mot Malaria. Den malaria profylaxen man kan ta i Sverige känns för osäker och dyr. Det finns ju olika typer av malaria och den profylaxen man får här hemma täcker bara upp till en viss procent, vissa typer av malaria. Jag var verkligen osäker men beslöt mig ändå för att inte ta någon dyr profylax (hade gått på flera tusen för mig och mina 3 döttrar) utan i såfall köpa något på plats. Det finns gott om olika myggkrämer och sprayer att köpa på plats..
Vi körde med dessa krämer och sprayer och jag kan inte minnas att någon av oss fick ett enda myggbett. Och då är jag en person som alltid drar till mig mygg och blir stucken mer än mitt sällskap.
Vill ändå berätta att vi träffade en svensk tjej som vid ett tidigare besök i Kenya fått malaria och att hon fått behandling på plats och att hon sedan blev bra.
En annan grej, var noggrann med att du tar en registrerad taxi och ingen svarttaxi.
Vi hade både kenya shilling och US Dollar. Obs, du kan inte växla tillbaka Kenya shilling så se till att du använder allt .
Vi kände inte av mygg alls - helt underbart.
Hälsar Nicole
Skriv svar Sluta bevaka diskussion | Visningar: 0 | Dela
Av 54249
29 nov. 2012 06:50
Hej! Har precis fixat med alla vaccinationer & kan läsa direkt från kvittot från Cityakuten.
Twinrix: 540:-, gula febern 1185:-, Malaria för 2 veckor 630:-. Twinrix behöver man 2 sprutor av.
Summa per person= 2.895:- P.P. Det kostar att ligga på topp.
Åker i December till Kilifi/ Mombasa. Kör ungefär samma upplägg som ni & är ganska nervös som sig bör.
Penga frågan vet jag inget om men jag har fixat 50 dollar till visumet & 2000 SEK i KenyaShilling. Har ingen aning om vad som är lämpligt.
2 dec. 2012 17:12
Hej
Trevligt att ni skall åka till Kenya
.
Vi hyr ett hus i Tiwi ca 15 km norr om Diani Beach i tre månader. Det är tredje året vi är där och i år åker vi ner i mitten av januari.

Lite information som ni kanske har nytta av. När det gäller prisuppgifter nedan så är det vad vi betalade jan – apr 2012
.
Vi handlar våra förnödenheter på Nakumatt i Diani. Där kan ni handla det mesta ni behöver. Ovanpå Nakumatt finns Safaricoms kontor där man kan köpa ett kontantkort till er telefon. Det kostar 100 ksh och sedan laddar ni det med t.ex 500 ksh. Det är billigt att ringa Sverige med dessa kort. Har ni bärbar dator med er kan ni även skaffa bredband hos Safaricom. Kort med nödvändigt tillbehör kostade 1000 ksh och sedan måste detta laddas eftersom det fungerar som kontantkort. Hastigheten är dock inte tillräckligt hög för att prata på Skype med bilder.

Vi tar ut kontanter med våra Visakort i bankomaten på Barclaýs bank tvärs över gatan vid Nakumatt. Lite dollar skall ni ha med er bland annat till visum som ni får vid flygplatsen. Visum kostar 50 dollar per person. Växla även en tusenlapp till kenyashilling här hemma innan ni åker. Att komma ner och inte ha några lokala pengar känns inte bra.Vi betalar allt med kontanter med undantag för safaris. Safaris säljs i dollar eller euro men räknas om till ksh. En avgift läggs på vid kortbetalning.

De flesta av våra transporter gjorde vi med taxi. Att åka från Tiwi till Nakumatt och handla och/eller göra något annat kostade oss 2000 ksh. En resa t.o.r. på ca 45 km och 2-3 timmar. Till Mombasa betalade vi 4000 ksh, en resa t.o.r. på ca 70 km och 4-6 timmar. Färjeavgiften betalas då av taxichauffören. (Från Diani Beach blir det något mer då resan ökar med ca 30 km, säg 5500 - 6000ksh?)

Vi äter ute några gånger i veckan och då mestadels på olika resturanger nere på Diani Beach. Ett ställe ni inte får missa är The Cave. Ni måste beställa bord där. Det finns många ställen att äta på, ett är Leonardos. Om ni går dit så kolla toaletten. Killen som har stället har pippi på trä, han har gjort bland annat handfaten i ädelträ. Besök även strandbaren Forties eller som den heter Forty Thieves. Man kan även äta där om man så önskar. Ibland äter vi söndagslunch där.

Att åka på safaris över dagen är lite svårt då transportavstånden är stora. Om ni skall åka till Tsavo så åker ni tidigt på morgonen och är uppe vid lodgen för lunch mellan kl 12 och 14 beroende på trafiksituationen och vilken lodge ni valt. Jag tycker 2 övernattningar på en lodge är lagom. Ni kan byta lodge, en i Tsavo East och en i Tsavo West. Man kan naturligtvis åka upp till Simba Hills över en dag eftersom den inte ligger så långt från Diani Beach. Men parken är liten och utbudet av djur relativt litet. Har man otur så ser man inte mycket djur.

Restaurang Tamarind i Mombasa har en dhow (arabisk båt) som kör kvällsturer med middag. Man måste beställa och kontrollera om den går. De kör endast om det blir tillräckligt många passagerare. De kör även på lunch vissa dager vilket vi har åkt. Lunch på dhowen var väl lite av en turistfälla.

När det gäller vaccinationer så vill jag inte ge några rekommendationer. Det finns andra som kan det betydligt bättre. Vi har dock det svenska grundskyddet samt Twinrix (skydd mot Hepatit A och B) och Gula Febern. Vi äter också malariapryfolax. Men många av våra vänner i Tiwi äter inget mot malarian. Mygg finns men inte speciellt mycket.

Se även mina på mitt resealbum från Kenya.

Peo
Av Annl
2 dec. 2012 17:21
Håller absolut inte med om att man ska åka utan att ha med sig malariaprofylax - vansinnigt ansvarslöst och dumt enligt min uppfattning om man är rookie.
Erfarna safariguider (vi snackar om minst 20 års resande) från Sverige gör det i vissa fall men har då med sig malariaprofylax som de tar om de får känning av att malaria är på G.
Korkat att chansa med livet som insats.
2 dec. 2012 17:42
Hej Annl du är snabb på hanen. Läs vad jag skrivit!!!!!! Jag säger inget om att man skall åka utan att äta malariaprofylax. Tvärt om jag håller med dig i detta fall. Jag har bara talat om läget. Kopierar del av min text så du kan läsa den en gång till.

"När det gäller vaccinationer så vill jag inte ge några rekommendationer. Det finns andra som kan det betydligt bättre. Vi har dock det svenska grundskyddet samt Twinrix (skydd mot Hepatit A och B) och Gula Febern. Vi äter också malariapryfolax. Men många av våra vänner i Tiwi äter inget mot malarian. Mygg finns men inte speciellt mycket."

Peo
Av Annl
2 dec. 2012 17:50
det är inte ditt svar som jag kommenterade utan ett tidigare svar där man rest utan att käka profylax och tyckte att detta var helt ok.

Så du och jag är helt överens!
Citerat från jambo_habari:

Hej Annl du är snabb på hanen. Läs vad jag skrivit!!!!!! Jag säger inget om att man skall åka utan att äta malariaprofylax. Tvärt om jag håller med dig i detta fall. Jag har bara talat om läget. Kopierar del av min text så du kan läsa den en gång till.

"När det gäller vaccinationer så vill jag inte ge några rekommendationer. Det finns andra som kan det betydligt bättre. Vi har dock det svenska grundskyddet samt Twinrix (skydd mot Hepatit A och B) och Gula Febern. Vi äter också malariapryfolax. Men många av våra vänner i Tiwi äter inget mot malarian. Mygg finns men inte speciellt mycket."

Peo
3 dec. 2012 20:57
Hej.
Tack alla för era svar.
Har pratat med vaccitoinsbyrån och dom sa att man inte behövde malaria tabletter, men vi känner att vi vill inte riskera något och vill inte gå ute och vara orolig, så vi kommer att ta dom.
Hoppas nu tiden går fort så man slipper dessa kalla dagar -16 inte roligt.
Mvh Jenny och Anders
3 dec. 2012 21:09
Hej igen.
En liten kort fråga, köpte ni visum innan eller på plats? Vad är lättast, dom på fritidsresor sa att det är bättre innan för det kan bli lång väntetider..
3 dec. 2012 22:32
Hej

Vi har alltid kommit in i Kenya via Nairobi och erhållit visumet där. Det har tagit ca 15 minuter.

Ett klokt val att äta malaria tabletter. De flesta av våra bekanta som bor där nere mer eller minder permanent äter inte malaria tabletter men en av dem fick malaria när vi var där i våras.

Peo
Av 54249
9 dec. 2012 11:16
Det kom inget riktigt svar ang. Visa på Mombasa´s flygplats. Är det någon där ute som har något svar på det?
Av Nicoled
9 dec. 2012 12:11
Hejsan,
Vi fixade visumen på Mombasa flygplats. Det fungerade smidigt, blanketter delades ut i kön vid pass/visumkontrollen. Visumen skall betalas i US dollar och jag tror att det var 50 US dollar, men kolla upp detta för säkerhets skull.

Samma sak om man sedan vill in i Tanzania, det gick också att ordna på plats vid gränsen.

Lycka till
Av Nicoled
9 dec. 2012 14:05
Det här med Malariaprofylax:
AnnI ovan får det att låta som om man leker med döden om man åker till Kenya utan Malariaprofylax. Malariaprofylax är ingen garanti mot malaria. De vanligaste profylaxeni som går att få här hemma; Malarone och Lariam är INGET fullgott skydd, de garanterar inte att du går fri från att bli drabbad. Det finns olika typer av profylax som skyddar upp till en viss procent och det finns många olika typer av malaria, därmed inte är inte sagt att du ens har det malariaprofylaxet som matchar den ev. malariabärande myggan du blir stucken av. Sedan är det ju också allmänt kännt att det finns en resistensuteckling mot malariaprofylax...
Det viktigaste enl, min mening är att skydda sig mot att bli myggbiten, Inget myggbett- ingen malaria. Skydd på kvällen med täckande kläder, myggstift och impregnering av myggnät på natten och myggspray i rummet där du sover. På WWW. myggfeber.se finns de 10 mest Malaria drabbade länderna, där finns inte ens Kenya med.
Vi talade med många resenärer och lokalbefolkning om just malariaprofylax och det är verkligen upp till var och en att göra det som känns rätt. Hörde dock flera resenärer som hade svåra mardrömmar på nätterna som biverkning av profylaxen och kände yrsel.

Malaria finns dock och det viktigaste är att snabbt söka upp läkare om man skulle känna feber och yrsel och få behandling på plats.
Av Annl
9 dec. 2012 17:10
Å ena sidan argumenterar du för att malariprofylaxen inte ger ett fullgott skydd, å andra sidan argumenterar du för att man på plats snabbt måste uppsöka läkare om man skulle drabbas.

Och då kan ju vän av ordning bara inflika att det just är malariaprofylax som man får om man skulle drabbas och att det är det som är själva medicinen.

Naturligtvis måste man också skydda sig med kläder och myggnät m.m. men det är ju en helt annan fråga.

Leka med döden eller inte; fakta är i alla fall att de flesta svenskar som dör i malaria är de som malarian bryter ut på efter att de kommit hem.

Att tala med lokalbefolkningen är ju en helt annan femma enligt min uppfattning och det är ju ingen säker källa eftersom det ju i många fall inte är något alternativ för dem att kunna välja att äta profylax.
Citerat från nicoled:
Det här med Malariaprofylax:
AnnI ovan får det att låta som om man leker med döden om man åker till Kenya utan Malariaprofylax. Malariaprofylax är ingen garanti mot malaria. De vanligaste profylaxeni som går att få här hemma; Malarone och Lariam är INGET fullgott skydd, de garanterar inte att du går fri från att bli drabbad. Det finns olika typer av profylax som skyddar upp till en viss procent och det finns många olika typer av malaria, därmed inte är inte sagt att du ens har det malariaprofylaxet som matchar den ev. malariabärande myggan du blir stucken av. Sedan är det ju också allmänt kännt att det finns en resistensuteckling mot malariaprofylax...
Det viktigaste enl, min mening är att skydda sig mot att bli myggbiten, Inget myggbett- ingen malaria. Skydd på kvällen med täckande kläder, myggstift och impregnering av myggnät på natten och myggspray i rummet där du sover. På WWW. myggfeber.se finns de 10 mest Malaria drabbade länderna, där finns inte ens Kenya med.
Vi talade med många resenärer och lokalbefolkning om just malariaprofylax och det är verkligen upp till var och en att göra det som känns rätt. Hörde dock flera resenärer som hade svåra mardrömmar på nätterna som biverkning av profylaxen och kände yrsel.

Malaria finns dock och det viktigaste är att snabbt söka upp läkare om man skulle känna feber och yrsel och få behandling på plats.
Av Nicoled
10 dec. 2012 17:52
Den svenska tjejen jag mötte på Tiwi beach utanför Mombasa som blev drabbad av Malaria i Kenya för några år sedan) efter att ha tagit Malaroneprofylax, fick en ANNAN behandling på plats och blev symptomfri. Det var INTE Malarone hon fick igen, den hjälpte ju inte initialt.

Sedan kan vi läsa om Daniel i ett inlägg i Reseguiden från den 9 jan 2012:
"Beroende på vart man ska och hur länge skulle jag överväga att ta profilax personligen. Säg att jags ka vara borta en - två veckor på dessa öar så skulle jag nog skippat ta pillren och ha koll på vilka symtomen för att besöka klinik om man blir dålig. Profilaxet är inget 100% skydd mot malaria ska även sägas, använd myggnät, myggmedel och bra klädsel vid skymning osv... Malaria är dock ingen rolig sjukdom, har själv haft malaria trots knaprande av profilax...

Ha en trevlig resa oberoende på om du knaprar pillren eller ej! =)

Mvh Daniel"

Jag undrar om läkaren gav Daniel (i citatet ovan) samma läkemedel som profylaxen när den just inte hjälpte i förebyggande syfte…..

”Lokalbefolkningen” som jag skrev om var en man som jobbade på en Klinik utanför Mombasa. Med ett blodprov får du diagnos för vilken typ av malaria du har. Sedan fås adekvat behandling med hänsyn till just den parasit du blivit drabbad av.

Tack alla medlemmar som orkat läsa, nu har jag diskuterat färdigt det här ämnet.

Mvh
Nicole