Hjälp första resan till New york!

Av Giina
18 apr. 2016 13:04
Visningar: 498
Hej!

Jag och min syster ska åka till New york , första resan för osa båda till USA, så jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Min syster är 15 år och jag är 30 , behöver jag ha med något godkände från våra föräldrar att hon åker med mig?

Vi har båda fått godkända ESTA, men jag har fyllt i den på svenska och läste att den ska fyllas in på eng? Måste jag göra om ansökningarna igen?

Jag har bokat våra flygbiljetter med resecentrum gruppen, och läste på en annan sida att jag måste lämna uppgifter om vart jag ska bo och pass nummer, gör jag detta till RCG eller till finnair och british airways?

Vi ska mellanlanda i Helsingfors, och skall vänta 3 timmar innan vi ska borda nästa plan, behöver vi hämta våra väskor? Någon som åkt samt tur?

Något annat jag ska tänka på innan vi åker??

Tack på förhand.
18 apr. 2016 13:22
Citerat från Giina:
Hej!

Jag och min syster ska åka till New york , första resan för osa båda till USA, så jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Min syster är 15 år och jag är 30 , behöver jag ha med något godkände från våra föräldrar att hon åker med mig?

Vi har båda fått godkända ESTA, men jag har fyllt i den på svenska och läste att den ska fyllas in på eng? Måste jag göra om ansökningarna igen?

Jag har bokat våra flygbiljetter med resecentrum gruppen, och läste på en annan sida att jag måste lämna uppgifter om vart jag ska bo och pass nummer, gör jag detta till RCG eller till finnair och british airways?

Vi ska mellanlanda i Helsingfors, och skall vänta 3 timmar innan vi ska borda nästa plan, behöver vi hämta våra väskor? Någon som åkt samt tur?

Något annat jag ska tänka på innan vi åker??

Tack på förhand.
Vad menar du med "fyllt i på svenska"? Det ska inte gå att skicka ansökan med felaktiga tecken som åäö, vad är det du stavat på svenska?

Vilket flygbolag flyger ni med, gissar Finnair med den mellanlandningen? Gå till bolagets hemsida och logga in på bokningen med bokningsnumret (6 tecken, kan vara bokstäver och eller siffror) där hittar du säkert länkar och kanske t.o.m. en varningstext att det finns mer som ska fyllas i, detta kallas API, APIS.

Förmodligen behöver ni inte röra väskorna förrän ni är i USA, skulle det mot förmodan behövas får ni reda på det vid incheckningen.
Av Peter_o
18 apr. 2016 23:36
Du behöver inte något godkännande för att åka tillsammans med din syster.

Det här med resebyrå gör inte allt enklare. Om de bokat resan som en resa behöver du troligen inte ta hand om bagaget vid mellanlandningen, men har de gjort bokningen i två steg får du nog hämta ut dem. Men, som sagt, fråga vid incheckningen vad som gäller.

Ni kommer troligen vara rejält trötta då ni landar, så fundera i förväg på hur ni ska ta er från flygplatsen till hotellet. Det finns ju några olika sätt med därtill hörande olika pris.

/PeterO
27 apr. 2016 10:47
Jag skrev min adress på svenska. Tex " Goteborgsvagen".
När jag gjorde ESTA fyllde jag i mitt passnummer och när det går ut samt mitt förnamn-, mellannamn och efternamn.
Jag var även tvungen att skriva vart jag skulle bo, så man måste ha bokat hotell innan man gör ESTA ifall man inte har någon bekant att bo hos som man kan adressen till.
27 apr. 2016 11:21
Din adress är ju en gata med svenskt namn (inklusive ändelsen -vägen) så det är helt korrekt.

Däremot kan det vara förvirrande om man skall skriva t ex Goteborg eller Gothenburg i de fall hemorten har ett vedertaget engelskt namn. Det tror jag inte spelar någon roll heller.
Av Peter_o
28 apr. 2016 09:16
Gör du i ESTA innan du har adress i USA så fyller du inte i någon adress. Det är en frivillig uppgift.

Fyller du i en adress får du problem om du reser en gång till på samma ESTA och inte bor på samma ställe.

Det är alltså lika bra att inte fylla i en adress.

/PeterO
28 apr. 2016 10:52
Det är nog jag som är förvirrad, man kanske inte fyller i hemadressen. Men om man gjorde det så är mitt svar korrekt :)
Av Peter_o
28 apr. 2016 11:11
Citerat från Nisse2ears:

Det är nog jag som är förvirrad, man kanske inte fyller i hemadressen. Men om man gjorde det så är mitt svar korrekt :)
Något fyller man nog i, i alla fall svensk ort. Men jag syftade på första adressen i USA, som är onödig att fylla i.

/PeterO
Av Giina
21 maj 2016 22:00
Citerat från Peter_o:
Du behöver inte något godkännande för att åka tillsammans med din syster.

Det här med resebyrå gör inte allt enklare. Om de bokat resan som en resa behöver du troligen inte ta hand om bagaget vid mellanlandningen, men har de gjort bokningen i två steg får du nog hämta ut dem. Men, som sagt, fråga vid incheckningen vad som gäller.

Ni kommer troligen vara rejält trötta då ni landar, så fundera i förväg på hur ni ska ta er från flygplatsen till hotellet. Det finns ju några olika sätt med därtill hörande olika pris.

/PeterO
Tack för svar Peter !

Nu har jag fyllt i vart i USA vi skall bo och pass nummer som krävdes där.

Vi har tänkt ta taxi in till Manhattan då vi tycker det är smidigast då det är vår första resa dit. Vad kostar en taxi från JFK in till Manhattan ?

Vi har godkänd ESTA , fyllt i alla uppgifter om vart vi skall bo och har rätt pass, något annat vi ska tänka på?

Hur är kontrollerna i USA ? Lång väntan ?

Tack på förhand
21 maj 2016 22:49
Tog 45-60 min för oss förra månaden från JFK till times square. Kostade 65 dollar. Kontrollen gick på 2 min. Men kön tog 45 min. Mkt folk ibland som landar samtidigt
Av Peter_o
21 maj 2016 23:04
Det är fast pris på taxiresa JFK in till hotell på Manhattan. Kring 70 dollar, har jag för mig.
Beroende på om det kommer många plan samtidigt så kan det ta en stund genom imigrationskontrollen. Förr fick man räkna med en timme, men jag tror det kan gå betydligt snabbare numera. Eftersom det är första resan kan ni inte utnyttja automaterna.
Du kommer att få en blankett på flyget att fylla i. Bl a adress till hotellet. Det räcker med en blankett för er två, och ni går båda två samtidigt fram till imigrationkontrollen då det är er tur.

Sedan du passerat imigrationkontrollen hämtar du ut ditt bagage och går genom tullen. Där är det ingen kö.

Det finns skyltar om vart du ska gå, men även mycket personal att fråga om något är oklart.

/PeterO