Hjälp en förvirrad

12 mars 2014 09:10
Visningar: 249
Hej
jag och min dotter tänker åka till Phuket nu i maj och vill stanna 6 mån,tänker åka tillbaka till sverige en vända i oktober å sen tillbaka till phuket å stanna så länge vi kan med minst krångel.
fråga 1 :billigaste flygstol ,tips
fråga 2: visumet?
pratat m göteborgs konsulat
och verkar väldigt
förvirrande

så snälla kan nån hjälpa mej att bena ut hur jag gör? måste ju ha alla mellanresor klara också???, tänkte double el trippel visa.
stämmer det att jag kan boka hemresan å mellanlandningar inför ansökan om visum,men när jag fått visum å pass tillbaka kan jag avboka allt å skapa nya utresor på plats?
Av Marilcj
12 mars 2014 16:41
Billigaste flygstol har vi senaste gångerna hittat via momondo, men de kan variera brukar även kolla här på reseguiden o flygstolen.
De vi känner som har visum fixar det via ambassaden i Stockholm o har då alla resehandlingar klara och bifogar kopior, de skickar upp allt utan mellanhänder direkt till ambassaden, står rätt utförligt på deras sida.

De enda du behöver ha klart är din tur o returresa fr Sverige/Norden till Thailand, när o hur du reser ut o in ur landet för dina extra dagar bryr de sig inte om.
Du måste ha en hemres bokad när du checkar in här hemma, det är här du kan bli stoppad om du bara har en enkel biljett...sen behöver ju inte din hemresebilj va ställd till Sverige, du kan ju ha en enkel bilj till Phuket o boka en tågbiljett el likn ut fr Thailand i okt, en bilj som du sen både kan ha eller mista så att säga.

Kruxet är väl bara om ni åker hem till Sverige igen för att åkatillbaka 3 månader att ni måste ha nytt visum, men de finns de nog nån som vet mer om.
12 mars 2014 17:08
ok men till visumet behövs väl alla utresor förutom hemresan ?
Av Marilcj
13 mars 2014 07:59
Till visumansökan måste du ha en kopia på ut o hemresebiljetten.
Om du ska göra singel el doubleentry under tiden, alltså ut ur landet för mer dagar bryr de sig inte.
Turistvisumet är ju på 60 dagar som du sen kan förlänge m 30.
13 mars 2014 08:29
Så då kan jag ha inresa maj å utresa oktober å ingen info var jag är å gör däremellan? Jag e nog trög
Bara ansöka om doubel el trippel visa på de?
Av Marilcj
13 mars 2014 08:54
Dubbelkollade med våra bekanta som är nere 5-6 månader i stöten nu och de bifogar bara kopia på tur o returbiljetterna som oftast har utresa någongång i okt-nov och hemresa i mars-april, inget ang deras retry.
6månadersregeln på pass är borttagensedan 2013 så numera räcker det med att passen är giltiga under resans gång.
Av Marilcj
13 mars 2014 09:01
Haha, inget illa mot Norweigan nu men det tillkommer en del avgifter på deras flygningar som varierar varifrån i Norden som man flyger.
Ingår bara handbagage, man får betala extra m några hundralappar/håll för bagage och det är bara 20 kg/väska som gäller, sen är det extra för mat....så en T/R resa med dom brukar hamna mellan 900-1200kr extra för 1 bagage a 20 kg T/R Thailand samt mat, till de kommer sedan 30 kr för en burk läsk, vatten o likn, vill man ha öl, vin o likn så är priset det dubbla.
Sen är säkert priset du sett bara på ett håll o när du ska välja returresa kostar den det dubbla.

Vi har en kompis som flyger till Bangkok i maj, men ska bara va nere 1 månad, han betalade 5000kr för sin bilj m Thai, direkt fr Köpenhamn och där allt ingår både bagage, mat o dryck, så innan man bokar Norweigan ska man nog kolla upp exakta summan o sen jämföra med andra bolag
13 mars 2014 09:07
Ok tänkte väl de var nåt skumt, tänkte annars bara boka enkel å sen hemresa från Phuket i oktober m nån annan
Av Marilcj
13 mars 2014 09:13
Kollat flygen fr Kastrup?
Brukar va lite billigare än Arlanda, nackdelen är bara attdu har inga direktflyg m Norweigan därifrån utan de går upp över Oslo el Stockholm.
Vi flyger oftast Qatar el Emirates, visst en mellanlandning på 2-3 tim i resp land men mycket bra service, allt ingår och man får ha 30 kg bagage.
13 mars 2014 10:33
Har alltid åkt från Kastrup innan så får bli ett därifrån till Phuket denna gången åxå.
Av Marilcj
13 mars 2014 10:49
Ja för oss här nere i söder är det ju både smidigare o betydligt billigare att ta oss till Kastrup än till Stockholm 😊
13 mars 2014 10:52
Precis , vi hoppar på tåget här i Karlskrona å av på Kastrup , smidigt , men letar ju givetvis billigaste å smidigaste flyg
Av Marilcj
13 mars 2014 11:02
Klart man ska leta efter de smidigaste o billigaste...lycka till med reseletande o visumsökande och hoppas ni får en bra semester
Av Emh87
13 mars 2014 22:13
Spännande. Sex månader i Thailand, du och dottern? Hur kommer det sig? Nyfiken på er vardag bara.