Hjälp angående sunpass

10 juni 2015 14:57
Visningar: 253
Sitter på ett hotell i Napels nu och på väg till key West. Ska regna. mitt sunpass men fattar inte vad de menar med billing zipcod.
10 juni 2015 15:55
Citerat från Fam_segerberg:
Sitter på ett hotell i Napels nu och på väg till key West. Ska regna. mitt sunpass men fattar inte vad de menar med billing zipcod.
Zip code är postnummer, alltså postnummer till faktureringsadressen.

Nu är det många år sen jag registrerade mig och då var det problem med vissa uppgifter om man bodde i Sverige, t.ex. telefonnummer och postnummer. Då fanns bara USA och Kanada bland länderna man kunde välja vid registrering, man var också tvungen att ange ett postnummer som fanns i verkligheten i delstaten man angav. Telefonnumret skulle anges i amerikanskt format, jag mixtrade lite med att dra ifrån eller lägga till nollor till mitt nummer så det såg ut som ett amerikanskt, då funkade det, nu kanske det ändrats men annars hoppas jag du har nytta av denna info, jag skrev lite om detta när vi köpt vår Sunpass http://www.floridasidan.se/TestArra.php#SunPass
13 juni 2015 04:47
Fick hjälp av en snäll kille på Publik.
Sitter nu på ett hotell i Fort L. och vi har tagit oss hela vägen från Davenport-Tampa-Napels-keywest-Miami och nu som skrivit Fort L. utan behöva Sunpasset ;)
Vidare imorgon tillbaka till Davenport.
13 juni 2015 12:17
Citerat från Fam_segerberg:
Fick hjälp av en snäll kille på Publik.
Sitter nu på ett hotell i Fort L. och vi har tagit oss hela vägen från Davenport-Tampa-Napels-keywest-Miami och nu som skrivit Fort L. utan behöva Sunpasset ;)
Vidare imorgon tillbaka till Davenport.
De brukar alltid vara hjälpsamma :-) Det går som nämnts i andra trådar att köra nästan vart som helst utan vägtullar men oftast på bekostnad av att det tar längre tid, samtidigt kan det vara intressant då man i regel får se mer på de mindre vägarna.

Hoppas ni trivs och har det bra där borta!
Av Younso
14 juni 2015 01:38
Har skaffat Sunpass för $5 och fyllt på med $10. Sitter på hotellet i Orlando. Är nu inne på sunpass.com och fattar inte hur jag skall få den kopplat till min hyrbil. Det står bara Sign In och Activate Transponder. Inget om bilnumret. Hjälp!
14 juni 2015 01:44
Citerat från Younso:
Har skaffat Sunpass för $5 och fyllt på med $10. Sitter på hotellet i Orlando. Är nu inne på sunpass.com och fattar inte hur jag skall få den kopplat till min hyrbil. Det står bara Sign In och Activate Transponder. Inget om bilnumret. Hjälp!
14 juni 2015 10:41
Citerat från Younso:
Har skaffat Sunpass för $5 och fyllt på med $10. Sitter på hotellet i Orlando. Är nu inne på sunpass.com och fattar inte hur jag skall få den kopplat till min hyrbil. Det står bara Sign In och Activate Transponder. Inget om bilnumret. Hjälp!
Gå hit:

https://www.sunpass.com/displayActivateTransponderAgreement

Registrera uppgifterna om Namn adress betalningar, automatisk påfyllning o.s.v.

Som sagt är det lite lurigt med adress och telefonnummer, dela upp telefonnummer i amerikanskt format 888 865-5352 i de tre rutorna för telefonnummer (detta är t.ex. nummret till Sunpass) 10 siffror, fyll ut med nollor eller ta bort siffror om ert nummer inte har 10 siffror. Adressen skrev jag hela min svenska i den första rutan eftersom man måste ha en amerikansk eller kanadensisk adress, postnummer måste vara riktig och stämma med delstaten man väljer, ta förslagsvis stat, postnummer mm. från boendet ni är på nu, utan dessa uppgifter går det inte att slutföra geristrering.

Gällande bilen så hade de sist jag tittade ändrat så man specifikt kunde välja om det är hyrbil det gäller, man fyller i regnummer på bilen och kan också skriva till vilket datum bilen ska vara regad, bra så man inte glömmer avrega den själv efteråt.

Betalar man in mer pengar än vad man använder, t.ex. med den smidiga automatiska påfyllningen, så betalas överblivna pengar ut på begäran.

Tror ni ska kunna klura ut detta nu, annars gå till ett försäljningställe som CVS, Walgreens, Publix o.s.v. så berukar de som sagt vara hjälpsamma...

Skrev lite om detta när vi själv just hade provat Sunpass http://www.floridasidan.se/TestArra.php#SunPass

PS. Sunpass förstasida Sunpass.com har i alla år sett helt felaktig ut när jag gått in, antar att det inte bara är för mig och de har inte fixat detta, ser det lika illa ut för alla med textlänkar istället för menyer? och att t.ex. inloggningen dyker upp längst ner så man inte ser den o.s.v. Kan knappt tro att det är sant att de skulle kunna vara så ignoranta att de inte fixat det på så många år :-( DS:
Av Birgere
14 juni 2015 11:13
Citerat från Floridasidan:
PS. Sunpass förstasida Sunpass.com har i alla år sett helt felaktig ut när jag gått in, antar att det inte bara är för mig och de har inte fixat detta, ser det lika illa ut för alla med textlänkar istället för menyer? och att t.ex. inloggningen dyker upp längst ner så man inte ser den o.s.v. Kan knappt tro att det är sant att de skulle kunna vara så ignoranta att de inte fixat det på så många år :-( DS:
Jag tycker sunpass hemsida ser jättefin ut.
Normala drop-down menyer och en röd inloggningsknapp uppe till höger.

Hur den ser ut mobilt har jag inte testat.

Ang registreringen så är jag nästan säker på att det finns hyrbilsval och att man där även väljer tidsperiod.
Om det ev skiljer sig mellan dosa o klisterlapp vet jag inte.

Varför krångla till det med svenska telefonnummer osv, ange bara adress o telefon till stället du bor på just nu.
14 juni 2015 11:41
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
PS. Sunpass förstasida Sunpass.com har i alla år sett helt felaktig ut när jag gått in, antar att det inte bara är för mig och de har inte fixat detta, ser det lika illa ut för alla med textlänkar istället för menyer? och att t.ex. inloggningen dyker upp längst ner så man inte ser den o.s.v. Kan knappt tro att det är sant att de skulle kunna vara så ignoranta att de inte fixat det på så många år :-( DS:
Jag tycker sunpass hemsida ser jättefin ut.
Normala drop-down menyer och en röd inloggningsknapp uppe till höger.

Hur den ser ut mobilt har jag inte testat.

Ang registreringen så är jag nästan säker på att det finns hyrbilsval och att man där även väljer tidsperiod.
Om det ev skiljer sig mellan dosa o klisterlapp vet jag inte.

Varför krångla till det med svenska telefonnummer osv, ange bara adress o telefon till stället du bor på just nu.
Som sagt kan man välja att det är hyrbil och lägga in datum då registreringen ska upphöra (och börja så klart).

När jag registrartade mig (några år sedan) så gick det inte att göra det utan att ange ett telefonnummer i amerikanskt format och varför inte försöka lägga in sitt mobilnummer om det nu mot förmodan skulle krävas någon kontakt från Sunpass sida, knappast jobbigare än att leta upp numret till hotellet. Likaså adress, jag gjorde så och det funkade, man kan göra hur som helst bara det går att få iväg formuläret. Man var även tvungen att ange ett regnummer på en bil och då vi regade oss hemma angav jag numret på vår bil hemma vilket funkade fint det med :-)

Att hemsidan ser normal ut är ju extremt konstigt, jag har aldrig sett sidan så och då har jag många olika datorer och webläsare, alla undersidor ser dock normala ut, riktigt skumt..... Skärmdump http://www.reseguiden.se/forum/bilder/sunpass-hemsida-usa-492396
Av Birgere
14 juni 2015 12:03
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
PS. Sunpass förstasida Sunpass.com har i alla år sett helt felaktig ut när jag gått in, antar att det inte bara är för mig och de har inte fixat detta, ser det lika illa ut för alla med textlänkar istället för menyer? och att t.ex. inloggningen dyker upp längst ner så man inte ser den o.s.v. Kan knappt tro att det är sant att de skulle kunna vara så ignoranta att de inte fixat det på så många år :-( DS:
Jag tycker sunpass hemsida ser jättefin ut.
Normala drop-down menyer och en röd inloggningsknapp uppe till höger.

Hur den ser ut mobilt har jag inte testat.

Ang registreringen så är jag nästan säker på att det finns hyrbilsval och att man där även väljer tidsperiod.
Om det ev skiljer sig mellan dosa o klisterlapp vet jag inte.

Varför krångla till det med svenska telefonnummer osv, ange bara adress o telefon till stället du bor på just nu.
Som sagt kan man välja att det är hyrbil och lägga in datum då registreringen ska upphöra (och börja så klart).

När jag registrartade mig (några år sedan) så gick det inte att göra det utan att ange ett telefonnummer i amerikanskt format och varför inte försöka lägga in sitt mobilnummer om det nu mot förmodan skulle krävas någon kontakt från Sunpass sida, knappast jobbigare än att leta upp numret till hotellet. Likaså adress, jag gjorde så och det funkade, man kan göra hur som helst bara det går att få iväg formuläret. Man var även tvungen att ange ett regnummer på en bil och då vi regade oss hemma angav jag numret på vår bil hemma vilket funkade fint det med :-)

Att hemsidan ser normal ut är ju extremt konstigt, jag har aldrig sett sidan så och då har jag många olika datorer och webläsare, alla undersidor ser dock normala ut, riktigt skumt..... Skärmdump http://www.reseguiden.se/forum/bilder/sunpass-hemsida-usa-492396
Du får väl skaffa dig en bättre dator :D

så här ser det ut hos mig:

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/sunpass-hemsida-usa-492397
14 juni 2015 14:44
Det ser ju bra ut, men som sagt aldrig här och det har passerat många datorer här med alla windowsversioner , Linux, med otaliga olika webläsare, under dessa år, det som inte kommit under detta tak är Mac men skulle det krävas så står jag ju hellre ut med en konstig Sunpass-sida :-). Får kanske upp på vinden och leta upp mina gamla Amigor och ta en liten nostalgitrip.....

Detta är väl förmodligen en av de saker man aldrig kommer få svar på......
Av Younso
18 juni 2015 03:54
Nu är jag på väg att ge upp. Har fortfarande inte fått mitt Sunpass registrerad. Har försökt på 2 st CVS utan att dom kan hjälpa mig. Har försökt 3 dagar i rad att göra det via nätet utan lycka. Varje gång har jag fyllt i alla uppgifter inkl bilnumret och perioden men sedan står det "we are unable to process your request. Please try again". Vad kan jag ha gjort som är fel? Webbsidan ger ingen ledtråd till vad som kan vara fel. Har använt mitt hotell som adress och tel nr.
18 juni 2015 04:26
Jag hade problem med zip koden.
Fick skriva min hemma zip(postnummer) för faktura zip.
Glöm inte att fylla i vilken del av Florida du köpt de.
Av Younso
18 juni 2015 04:37
Men jag fattar ändå inte. Jag kommer så långt att jag skall mata in transponder numret men sedan är det stopp.
18 juni 2015 09:54
Citerat från Younso:
Men jag fattar ändå inte. Jag kommer så långt att jag skall mata in transponder numret men sedan är det stopp.
Edit: Ändrar hela inlägget, har ni kommit till transponderregistreringen så har ni ju lyckats med att registrera kontot med adress o.s.v.

Det är väldigt svårt när man inte sitter där och ser hur det ser ut när du fyller i.

Bilmodell är ju inget konstigt, likaså datum när registreringen av bilen ska vara aktiv.

Sista steget är tydligen där ni fastnar? 13 siffror som står på transpondern, Enbart siffrorna, inga mellanslag eller andra tecken, kolla så ni skriver rätt. Funkar det inte ändå måste något vara fel, försök byta transpondern hos CVS om det var där ni köpte den.
Av Younso
18 juni 2015 14:17
Tänkte försöka ringa Sunpass på deras 1-888 nummer men jag är rädd att det blir jobbigt när man skall förklara att man bor utomlands. Skall man fortsätta att ange hotellets adress då? Vad kostar det att ringa 1-888 nummer från sin svenska mobil jmf med en telefonautomat?
18 juni 2015 17:17
Citerat från Younso:
Men jag fattar ändå inte. Jag kommer så långt att jag skall mata in transponder numret men sedan är det stopp.
Som sagt, omöjligt att hjälpa utan att veta exakt vad du fyller i.
Kan bara råda dig att läsa det jag skrivit och verkligen vara noga med att göra så.
Ska du ringa kan du göra det från hotellets telefon, 888 nimmer är gratis, blir säkert billigare än ned mobilen.
Av Younso
20 juni 2015 00:30
Har nu fått ordning på det hela. Ringde Sunpass som var jätte hjälpsamma. Dom sa att om man köper och fyller på i affären så måste man ringa för att registrera ett konto. Passade på att koppla mitt mastercard till kontot. Skitsamma det funkade. Åkte från KSC till St Petersburg och 3 avgifter på $0.78, $1.09 och $0.87 drogs. Men vad jag inte fattar är att om man loggar in på deras app så las $10 på Sumpass i lördags när jag köpte märket, 3 avgifter drogs idag och $10 las på direkt efter det. Alltså har jag nu $17.26 på märket. Varför, räckte inte dom första $10? Men jag förstår att när man stänger konto så betalas överskottet tillbaka vilket är bra om det fungerar.
20 juni 2015 00:40
Citerat från Younso:
Har nu fått ordning på det hela. Ringde Sunpass som var jätte hjälpsamma. Dom sa att om man köper och fyller på i affären så måste man ringa för att registrera ett konto. Passade på att koppla mitt mastercard till kontot. Skitsamma det funkade. Åkte från KSC till St Petersburg och 3 avgifter på $0.78, $1.09 och $0.87 drogs. Men vad jag inte fattar är att om man loggar in på deras app så las $10 på Sumpass i lördags när jag köpte märket, 3 avgifter drogs idag och $10 las på direkt efter det. Alltså har jag nu $17.26 på märket. Varför, räckte inte dom första $10? Men jag förstår att när man stänger konto så betalas överskottet tillbaka vilket är bra om det fungerar.
Ja där ser man, inte konstigt att det blev problem.

Man kan ju välja olika nivåer då kontot ska fyllas på och med hur mycket man fyller på varje gång. Du har väl ställt in att det ska fyllas på med 10 dollar när det går under 10.

Man behöver inte stänga kontot, det har man kvar till nästa resa men det finns en funktion för att begära utbetalning av pengarna på kontot om man vill, först får man nog ändra så att man tar bort automatisk påfyllning annar läggs antagligen 10 dollar på kontot igen när det tömts ;-)
Av Younso
20 juni 2015 00:54
Så länge det fungerar är jag glad. Har hyrt via Sixt utan Sunpass och hade ställt in Navigon på att undvika toll vägar. Men nu kör vi på betalvägar och hoppas att Sixt inte har några överraskningar när vi lämnar tillbaka bilen.
Av Birgere
20 juni 2015 13:29
Så för att sammanfatta det hela:

1. Köp ditt klistermärke eller plastdosa i en affär
2. Åk tillbaka till hotellet och registrera ditt konto på SunPass hemsida
3. Använd antingen hotellets adress och telefonnummer alt försök att tweaka in dina svenska uppgifter
4. Ange exakt tid för hyrbilsperioden (går tydligen att bakåtdatera starttiden) och bilens märke och regnummer
5. Sätt automatisk påfyllning vid $10 och med $10 påfyllning åt gången
6. Det kostar mer än $10 att köra mellan Miami o Orlando så fyll på extra i förväg manuellt om du kör den sträckan.
7. Ska man inte åka till Florida igen (förvisso ett otänkbart scenario) så kan man begära återbetalning
8. Strular något så ring SunPass kundservice som i traditionell amerikansk anda är väldigt hjälpsamma.

För egen del så kommer vi skaffa plastdosan nästa gång för att vid fortsatta besök bara smälla upp den i vindrutan när vi hyr bilen istället för att behöva åka o köpa ny klisterlapp varje gång.