Helkroppsscanning på flygplatserna i Kina?

Av Lydia2
6 dec. 2014 09:21
Visningar: 372
Hejsan! Planerar att åka till Peking och Kunming och undrar om någon vet om de har infört helkroppsscanning på någon av flygplatserna där. Vill helst inte utsätta mig för röntgenstrålning, även om det är låga doser.
Tack på förhand / Lydia
Av Birgere
6 dec. 2014 09:45
Body scanning maskiner blir ju mer o mer vanliga och hur det ser ut i tex Bejing idag vet jag inte, men jag såg ingen iaf för något år sedan.
Men det är väl så att moderna maskiner inte använder sig av röntgenstrålar utan våglängden ligger i samma härad som tex mobiltelefoner.
Som jag förstått det så är X-ray maskiner förbjudna inom EU och om inte kineserna köpt på sig ett gamla begagnade o utbytta maskiner från USA så ska du nog inte behöva oroa dig.
Av Bibby
6 dec. 2014 18:36
Ingen aning om hur de fungerar men om du är orolig så googla och läs in dig på det.

De är inte många jag sett men visst dyker de upp lite här och där numera. Ofta så finns båda versionerna vid säkerhetskontrollen så du kan välja vilken du ska gå igenom.
Av Birgere
6 dec. 2014 19:25
Tål man inte röntgenstrålning plus att det skulle vara den gamla förbjudna sorten så kan man visa upp läkarintyg så får man gå igenom en vanlig maskin alternativt en med radiovågor.
Man kan även sätta på sig en mitella, kan man inte lyfta armarna så måste dom lotsa dig igenom en metallskanner.
Av Lydia2
7 dec. 2014 19:46
Tack för svar! Mitellan var ju smart! När du skriver att båda versionerna ibland finns Bibby, menar du då att den andra är kroppsvisitering?
Av Bibby
7 dec. 2014 20:01
Citerat från Lydia2:
Tack för svar! Mitellan var ju smart! När du skriver att båda versionerna ibland finns Bibby, menar du då att den andra är kroppsvisitering?
Ja, både den "gamla" hederliga metalldetektorn samt helkroppsscannern, som inte bygger på nån typ av radioaktiv strålning utan radiovågor, så du kan tryggt använda dem.

Jag råkade på dem senaste i Amsterdam och i Hong Kong.

http://travelsecure.infrastructure.gov.au/bodyscanners/faq2.aspx#anc_l
Av Birgere
7 dec. 2014 21:13
Även om Kineserna skulle ha den gamla röntgenvarianten så ger den ifrån sig typ 1/1000-del av den strålning du utsatt dig för under själva flygningen, eller 1/100000 av det du utsätts för varje år.

Det finns alltid alternativet med en metalldetektor, tex så får alla barn gå igenom den. Våra ungar brukar bli sura då dom tycker att den nya apparaten är så mycket coolare. Men tjatar man kan även dom få gå igenom den :-)
Av Lydia2
8 dec. 2014 19:37
Intressant det här med jämförelser. En sak jag undrat över och fått olika svar på när jag pratat med folk är om det är någon skillnad på att få en viss mängd strålning under några sekunder jämfört med samma mängd under en flygtur på flera timmar. Man brukar ju jämföra en tandröntgen med en flygresa, men det blir ju helt olika exponering.