Hanoi - HCM - Phu Quoc - Angkor Wat

5 nov. 2013 18:32
Visningar: 1680
Hej!

Jag och min sambo ska besöka Vietnam och Kambodja för första gången i jan-feb och skulle behöva lite tips för att hinna se och göra så mkt som möjligt. Vi hade bara möjlighet att vara lediga 17dagar så vi är medvetna om att det kommer bli en intensiv resa för att hinna med så mkt som möjligt. Så nu skulle vi vilja ha tips och råd från er erfarna Vietnamresenärer om denna resa, blir det för stressigt? eller har vi felprioriterat något?

Vi flyger till Hanoi först och har tänkt att först göra en tur vid Halong Bay 2d 1n, för att sedan åka upp till Sapa området i 2d, 3n. Jag har kollat på lite hemsidor och turer, någon som har erfarenhet av att boka hemifrån? Eftersom vi har lite ont om tid (17dagar) vill vi verklige försäkra oss om att vi kan göra utflykterna på de dagar vi tänkt..

Efter detta tänkte vi flyga till HCM för att se tunnlarna och kanske en endagarsutflykt på Mekongdelatat. Sedan har vi funderat att åka vidare till Pgu Quoc för att "vila" i ngr dagar, är det värt det eller bara "onödigt" på en så kort resa?

Tillsist har vi tänkt att flyga över till Kambodja och Angkor Wat i ngr dagar innan vi beger oss hem till Sverige..

Vi vill självklart få ut så mkt som möjligt från denna resa och se och göra så mycket som vi kan hinna.

Tacksam för svar!

Mvh. Emilia
Medlemmen har tagit bort svaret
Av My53
5 nov. 2013 20:43
Vet inget om Hanoi o norrut men hört att det är kallt där så års men det kanske inte är ngt som besvärar er. Vi var i Hue (gammal kejsarstad om man är historiskt intresserad), Hoi An skrädderistaden (lite turistisk men fina gamla hus o möjligheter att sy upp kläder. Dessutom hyrde vi cyklar o gav oss ut på landsbygden utanför stan o det var en upplevelse. Vackert o intressant). Vi var också till Phu quoc som jag tyckte jättemycket om, speciellt om ni inte bara är på stranden utan kollar in marknaden på andra sidan floden o ex hyr moppe o ser lite av trakten. All turism är koncentrerad till stranden. Ankor Vat i Kambodja var vi också till o det är definitivt ett fantastiskt resmål. Vi flög Sverige till Siem Reap via Bangkok. Båt o buss o färja till Phu quoc (tog två dar), flyg Hue, buss Hoi An, flyg HCM och därifrån till Sverige. Ha en bra resa!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Lampang
25 nov. 2013 00:00
Glömmer aldrig Hanoi -94. Åkte över från ett varmt Bangkok, i Hanoi var det regn och kyligt. Vi skulle efter några dagar uppe i norr ta oss ner till Hue, kallt som tusan , jag tror jag hade 5st t-shirts på mig ,och en gammal arme jacka som jag fick tag på i en marknad utanför staden. Tåget vi åkte med var(tror jag om jag inte mins fel) ett Nordkoreanskt, tog ett tag innan det blev varmt på tåget .Vietnameserna skrattade när jag började plocka av mig t -shirtarna , en efter en. Vi åkte på natten, utanför tåget , i byarna, var det ett jäkla intermezzo ,som jag aldrig har upplevt tidigare, och inte efteråt heller, aldrig varit med om sådana otroliga fyrverkerier, fick reda på senare att det var hemma byggen , dynamit och något slags special krut. Det var kinesiska nyåret som firades.
Resan var härlig, vi passagerare och konduktörerna hade mycket kul, strårom, vodka, och sång natten lång.
Tittar just nu på en liten fin blom vas som vi alla fick som nyårs gåva(i vår vagn) av konduktörerna, fina minnen.
6 dec. 2013 16:11
Hej,
Enligt till din önska list resa kan ni göra så här:
1. Landar i hanoi: besöka hanoi och halong bay.
2. Flygga till Phuquoc direct från Hanoi: besöka phuquoc och koppla av några dagar.
3. Senare flygga till Can Tho (mekong delta) från PhuQuoc ö: besöka mekong Delta (2 nätter racker det)
4. Åka med bus till HCMC: (190km) från Cantho: besöka HCMC (2nätter)
5. Flygga till Siemriep (kambodia) från Hcmc: besöka Angkor Wat ( 2- 3 nätter)

Ps: var tar ni flyggan till hem sverige då? Det är viktigt att veta om man kan ge bra tipsa!

Tack och ha det gott!