Hämta bil när man anländer eller ej?

Av Younso
2 mars 2015 12:58
Visningar: 603
Vi anländer till Miami ca 1825 på en fredag och jag har bokat ett hotell ett par km från flygplatsen, Embassy Suites Miami International Airport. Nästa dag skall vi bila upp till Orlando. Vad jag har svårt att bestämma mig för är om jag skall hämta ut en bil på kvällen när vi anländer eller om jag skall hämta ut den nästa morgon? Fördelen med det första är att vi kan åka direkt på morgonen, nackdelen är att vi måste antagligen köa för att få ut den efter en lång resa hemifrån. Har någon något bra som kan avgöra när det är bäst att hämta ut den?
Vi har liknande problem när vi skall därifrån. Vi flyger till New York kl 0715 och då är frågan om man skall försöka lämna bilen dagen innan istället för kl 06 samma dag. Om man skall ha 2 nätter i Miami, lämna bilen dagen innan vi åker så vill man inte ha ett hotell för långt bort med avseende på flygplatsen. Några tips?
2 mars 2015 16:49
Det är lika bra att ga bilen hela tiden! Annars tvingas ni åka fram och tillbaka till flygplatsen.
2 mars 2015 17:22
Ta tjuren vid hornen och stå i kö när ni kommer fram. Räkna med 5 min upp till 90 min beroende på vilket bolag ni bokat. Ha koll på var ni ska för ni kör direkt ut på vältrafikerade vägar och det är inte jättetydligt markerat i och kring flygplatsen.

Avlämning av hyrbil går lika smidigt som att hoppa av en taxi, max 5 min sedan ytterligare en kort sväng med movern till terminalen. 06:00 känns tight om ni ska till NYC 0715.
Av Hawaii
2 mars 2015 17:54
"Tight" - helt riktigt. Räkna med långa köer vid den tiden på morgonen, både till incheckning och security. Försök att ha 2 timmar på er.
Av Birgere
2 mars 2015 20:22
Nu landar ni ju inte jättesent men annars är det väldigt skönt att slippa plocka ut bilen på kvällen bara för att köra några meter till ett Hotell. Ni kommer att vakna jättetidigt dan efter och då slipper ni köandet vid hyrdisken samt tänk på att hyrbilar hyrs 24h-vis. Så om ni hämtar bilen 06:00 och lämnar den 05:45 så spar ni en dygnshyra jämfört med att betala ett dygn extra för att ha den parkerad utanför hotellet första natten.
Undvik helst flygplatshotell sista natten, ni vill ju passa på att dra ut det sista av Miami innan ni åker och flygplatshotellen är väldigt trista, iaf omgivningarna.
Av Younso
2 mars 2015 20:45
Tack allihopa för era tips. Hotellet, 1 km från flygplatsen har gratis transfer service medan parkeringen kostar pengar ($17-19). Jag hade samma tankar som Birgere, att man vaknar tidigt och under tiden som familjen gör sig i ordning kan jag hämta bilen. När vi skall vidare till NY så kommer vi upp från Key West och hade tänkt oss 2 nätter i Miami området, kanske Coconut Grove om det inte är för långt från flygplatsen. Jag får helt enkelt kolla om jag kan lämna bilen ca 0530 på flygplatsen och hoppas att Marcus_p har rätt med avseende på avlämningen.
Vi är 2 vuxna och 2 barn (10, 14 år) och jag hade tänkt att hyra antingen en Ford Escape eller Toyota RAV4. Åsikter? Hur många väskor kan man realistiskt få in där bak?
3 mars 2015 08:10
Citerat från Younso:
Tack allihopa för era tips. Hotellet, 1 km från flygplatsen har gratis transfer service medan parkeringen kostar pengar ($17-19). Jag hade samma tankar som Birgere, att man vaknar tidigt och under tiden som familjen gör sig i ordning kan jag hämta bilen. När vi skall vidare till NY så kommer vi upp från Key West och hade tänkt oss 2 nätter i Miami området, kanske Coconut Grove om det inte är för långt från flygplatsen. Jag får helt enkelt kolla om jag kan lämna bilen ca 0530 på flygplatsen och hoppas att Marcus_p har rätt med avseende på avlämningen.
Vi är 2 vuxna och 2 barn (10, 14 år) och jag hade tänkt att hyra antingen en Ford Escape eller Toyota RAV4. Åsikter? Hur många väskor kan man realistiskt få in där bak?
Svårt att ge ett entydigt svar. Att hämta bilen kan gå snabbt om man hyr direkt och är medlem hos uthyraren, då går man förbi kön direkt till garaget, hyr man genom en agent får man stå i kön.

Själv hade jag aldrig väntat till dagen efter utan hämtar alltid bilen direkt, tycker det är smidigare att ha bilen direkt, likadant att köra direkt till flygplatsen och lämna den vid hemresa. När vi hyrt har man inte betalat för hela dygn utan t.ex. 22 dygn och 5 timmar. Ett extra dygn kostar i regel inte många kronor ändå.

En Escape/Rav4 har vi haft på två vuxna, lagom men allt fick inte plats i bagaget, för 4 med resväskor blir det trångt! tänk på att ni inte ska packa högre än baksätets ryggstöd, det finns i regel inget lastskydd där så vid en olycka mosas ni av framåtflygande bagage. Jag hade valt en större bil för 4 pers.
4 mars 2015 07:40
Du kan ju lämna bilen när du vill på dygnet, så 05.30 är ju inga problem, snarare tvärtom, det lär antagligen inte vara så mycket trafik eller kö till återlämningen.

Mitt bästa tips när det gäller bilstorlek (annat än att vi själva kommer att ha en full-size SUV på två vuxna och två barn) är att åka till en bilhandlare och kolla själva. Ford Escape heter Kuga i Sverige. Titta, provsitt och mät lite i bagageutrymmet. Det beror också lite på vilken typ av väskor ni har, men jag antar att ni skall shoppa litegrann också. Men ni bör nog gå upp till åtminstone en Standard SUV.
4 mars 2015 08:39
Det går såklart att uppgradera storleken på plats om ni direkt känner att det blir för lite. Ta gärna med er en prisuppgift på en uppgradering som underlag för förhandling vid disken.
Av Birgere
4 mars 2015 08:45
Citerat från Marcus_p:
Det går såklart att uppgradera storleken på plats om ni direkt känner att det blir för lite. Ta gärna med er en prisuppgift på en uppgradering som underlag för förhandling vid disken.
Brukar vara dyrt som f....n, man har inte så bra förhandlingsläge när man står vid disken speciellt då man bokat från Sverige och hyrbilsfirmans on-site listpriser är löjligt höga.
4 mars 2015 08:51
Inte min uppfattning. Hade med mig en utskrift av en bokning på en suburban som aldrig blev av och betalade mellanskillnaden på plats. I och för sig på lilla SRQ flygplats som förmodligen bara hade mig som kund den dagen...

Oavsett var upgraderingen sker så hade jag aldrig hyrt en så liten bil till 4 pers. Knappt plats för ben och ännu mindre resväskor till alla...
Av Younso
4 mars 2015 09:07
Vi var i England för 2 år sedan i 12 dagar och hade med oss 1 stor resväska, 1 mellanstor resväska och en mjuk bag och då hade vi en vanlig sedan. Och då hade vi ändå med oss jackor osv med tanke på att det var England. Skall nog inte behövas i Florida i juni... men jag tänkte göra som Bergling föreslog, besöka Toyota och Ford till helgen.
Marcus_p, vilken liten bil till 4 pers syftade du på?
Av Birgere
4 mars 2015 09:14
Att en escape är för lite för 4 pers inkl bagage är vi nog rörande eniga om.
Escapen tar 2-3 pers
Standard 3-4
Full size 4-5/6 pers
Ska man över detta så är det bättre med 2 bilar.

SUVar har dåligt lastutrymme om man inte fäller delar av baksätet.
Av Younso
4 mars 2015 09:42
Citerat från Birgere:
Att en escape är för lite för 4 pers inkl bagage är vi nog rörande eniga om.
Escapen tar 2-3 pers
Standard 3-4
Full size 4-5/6 pers
Ska man över detta så är det bättre med 2 bilar.

SUVar har dåligt lastutrymme om man inte fäller delar av baksätet.
OK, ge mig förslag på bilar som skulle passa istället, tack. Pratar vi Nissan Altima, Chevrolet Impala, Chysler 200, Mitsubishi Galant, Dodge Charger?
Av Birgere
4 mars 2015 09:50
Tycker ni ska satsa på en Standard SUV. Exakt vilket märke/modell det blir vet man inte i förväg utan bara storleken. Är man i USA ska man köra SUV eller pick-up :-)