Hamburg eller bremen över nyår?

14 sep. 2014 08:32
Visningar: 2646
Hallå mina resevänner!

Som student är det svårt att få till resor och därför blir nästa över just nyår. Planen är att ge sambon en julklapp/present på en 5 dagars trip till tyskland (billigast i nuläget - som sagt student) och destinationen är bremen. Landar 30e, åker hem 3e januari. Jag är sugen på att dela upp halva resan i bremen och halva i hamburg då jag aldrig besökt någon utav städerna innan. Ni som har koll, hur hade ni delat upp det? Vilken stad är mysigast och i vilken är det roligast att spendera nyår? Observera att roligt nyårsfirande verkligen inte behöver betyder klubba till 05!

Tacksam för svar :)
Av Birgere
14 sep. 2014 09:36
Personligen så har jag aldrig tyckt att tyska storstäder, med undantag av Berlin är direkt mysiga.
Speciellt gäller det på vintern och synnerligen efter att alla julmarknader försvunnit. Tyska småstäder har dock en härlig charm.
Men för att svara på frågan Hamburg vs Bremen så rankar jag under vintern Bremen högre och på sommaren Hamburg. Det som framförallt drar ner Hamburgs betyg är att det blir så råkallt med alla kanaler och vatten.
Bremen har en mysigare Altstadt där man kan glida runt o sätta sig på en Kneipe och sippa på Glühwein och mysa i vinterkylan.
Av Pelle77
14 sep. 2014 16:57
Jag håller med Birgere. Försök att åk innan jul och upplev julmarknaderna, något som tyskarna är duktiga på. Bremen har jag inte besökt men gillar Hamburg som är landets näst största stad och har ett bra utbud av cafeer och restauranger. Ett alternativ är att bo i Lübeck och då ffa innan jul.
15 sep. 2014 16:25
Tack för hjälpen!
Eftersom att vi enbart har möjlighet att åka över nyår så får jag klura lite extra på detta. Kanske lägger jag till lite extra och åker någon annanstans. Men tack för snabbt svar! :)
16 sep. 2014 10:26
Citerat från Idaandren:
Hallå mina resevänner!
Ni som har koll, hur hade ni delat upp det? Vilken stad är mysigast och i vilken är det roligast att spendera nyår? Observera att roligt nyårsfirande verkligen inte behöver betyder klubba till 05!
Tacksam för svar :)
Jag har inte firat nyår i någon av dem men nyår i Tyskland brukar alltid bli roliga med Silvesterfirande överallt.

Hamburg blir som sagt kallare med kanaler och Elbe men jag tror inte Bremen är så mycket varmare just då för Nordsjön är ändå nära. Bremen är mysigare men Hamburg har sin söndagsmarknad i hamnen, kanalområdet och en massa annat att se...jag hade nog bara delat det rakt av.

Är det nödvändigtvis Tyskland som lockar bland budgetflygen? Då finns det ju billiga flyg till Berlin så att man kan fira i Dresden eller i någon mysig stad som Quedlinburg eller Wernigerode också. I det sistnämnda kan det eventuellt ligga snö på topparna i Harz ovanför staden.
18 sep. 2014 08:11
Det är verkligen inte bara Tyskland som lockar! Snarare tvärtom, dock var detta det absolut billigaste flyget jag hittade över nyår, därav frågan. Har kollat upp Berlin men även börjat kolla på andra europeiska städer.. Vi får se vart det leder, någonstans bär det av iaf haha. Tack för svar! :)
23 sep. 2014 13:57
Citerat från Idaandren:
Det är verkligen inte bara Tyskland som lockar! Snarare tvärtom,
Synd. Varför då? Just nyår är som sagt tyskarna bra på. Fester i allmänhet faktiskt. Tyskland är väldigt underskattat. Många tror att det bara är Autobahn och ett jobbigt språk.

Nyår är ju däremot roligt på många ställen men då blir det dyrare. Boende i Edinburgh, Barcelona m.m. kan dra iväg.
24 sep. 2014 22:02
Just under vintern lockar väl egentligen södra europa mig mer som är en -extremt- frusen nordbo :) Har ganska logiskt nog lättare att njuta utav staden och spana in sevärdheter om jag inte hackar tänder. Men övriga delar av året älskar jag tyskland!

Just nu lutar det åt Lissabon/Madrid ist. Något dyrare givetvis, men det kanske är värt det?
25 sep. 2014 13:58
Citerat från Idaandren:
Just under vintern lockar väl egentligen södra europa mig mer som är en -extremt- frusen nordbo :) Har ganska logiskt nog lättare att njuta utav staden och spana in sevärdheter om jag inte hackar tänder. Men övriga delar av året älskar jag tyskland!

Just nu lutar det åt Lissabon/Madrid ist. Något dyrare givetvis, men det kanske är värt det?
Hamburg är Tysklands dyraste stad så det är väl mest det att flygresan koster mer söderut. Lissabon låter perfekt.
25 sep. 2014 20:26
Mitt råd för att få en billig resa är också att inte stirra blint på flygpriset utan kolla upp boende,restaurang och transport kostnader. Mina erfarenheter från weekendstäder där det är billigt att leva - Lissabon, Budapest, Riga...
26 sep. 2014 12:51
Lissabon får det bli! :) Har aldrig besökt Portugal innan så den staden lockade lite extra. Tack för svar alla, det har verkligen varit hjälpande!