HAMAM???

21 juli 2009 14:43
Visningar: 19930
Hejsan!

Vi åker till turkiet Alanya nu 8 aug i 2 v...har läst att hamam nåt slags turkiskt bad eller vad det är är att rekomendera??!!
Vad kostar det och är det värt pengarna?...vad är det för nåt egentligen??? Var finns dessa bad eller vad det nu är:)

//Angelica
Av Legusta
21 juli 2009 15:27 (redigerad)
Alanya har också ett stort utbud av turkiska bad eller hamam som det heter.
För knappa 200 kronor får du ett hett ångbastubad, scrub, peeling och en avkopplande massage.
Viktigt att tänka på är att män och kvinnor ibland har olika tider att tillgå när de ska gå på Hamam.
- Mimosa Hamam
- Grand Alanya Hamam
- Sultan Hamamı - http://www.sultanshamam.com
- Kleopatra Türk Hamamı - http://www.kleopatra.com.tr
- Angel Hamam Tosmur

Denna turkiska badtradition kommer ursprungligen från antikens Rom och var länge en del av vardagslivet för både män och kvinnor då man inte hade rinnande vatten hemma. Hamamet var en viktig mötesplats speciellt för kvinnorna som annars mest höll till i hemmet. Här kunde kvinnor med giftasvuxna söner hitta en lämplig blivande svärdotter. Ett hamam placerades ofta i anslutning till en moske då det bland muslimerna hör till ritualen att tvätta sig före bön. På den tiden var hamamen uppdelade i en kvinnlig och en manlig avdelning.

Ett modernt hamam går till på så sätt att man först tilldelas ett skynke att skyla kroppen med. Det är vanligt att man bär bikini eller badbyxor. Sedan visas man in i ett uppvärmt rum som består av upphettade marmorbänkar längs med väggarna och ett stort marmorbord i mitten av rummet. Man får sitta en stund på marmorbänken och låta porerna öppna sig innan man lägger sig på det stora marmorbordet. Tycker man att det blir för varmt finns det små kärl man kan fylla med kallt vatten och skölja över huvudet. Så är det dags för peelingen och man blir skrubbad från topp till tå. Om man nu tittar på huden kan man riktigt se hur alla döda hudceller rasar av en och man har svårt att tro att man varit så lortig... Efter detta blåser badaren upp en påse med vitt lödder som kramas ur och det är nu dags för tvålmassage. Man skickas sedan iväg för att duscha och får sätta sig i relax- avdelningen och ta något att dricka innan oljemassagen väntar. Det är en helkroppsmassage, från fötterna till hårbotten, som tar ca 30 minuter. Den som önskar kan också få köpa till ansiktsmask.

Hamam är en process som tar mellan 2-3 timmar och priset brukar ligga runt ca 35-40 TL, dvs 180- 200 kronor. Absolut värt pengarna!

Det kan vara bra att inte planera in några större aktiviteter efteråt då man känner sig ganska så loj efter behandlingen och det kan vara skönt att bara slappna av. Om man har tänkt sig ut i solen efteråt måste man komma ihåg att vara försiktig och använda rikligt med solkräm eftersom huden är helt ny och man blir lättare solbränd.

Läs om hur det går till.....på Hamam i Bodrum
http://www.reseguiden.se/minsida/legusta/blogg/9049
21 juli 2009 15:28
Absolut ska du prova ett hamam, turkiskt bad!
Just i Alanya var jag på ett jättefint. Fick det via hotellet, Panorama, de beställde, jag blev hämtad i liten buss och körd till hamamet. Men erbjudanden finns längs med gatorna i Alanya, det går inte att missa.
Minns inte priset men hade jag råd som jämt är fattig så har nog alla det.
Gör det i början av vistelsen då du ännu inte hunnit få sol på dig. Då skrubbas gamla hudceller bort och du kan börja sola på ny fräsch hud.
Du byter om till bikini, bastar och sedan blir du tvagad. Finns olika sätt att bli ren på. Ofta är det en kvinna som dirigerar dig ut och in i de olika utrymmena, kommunicerar endast med kroppsspråket! Även tvagerskorna har tunghäfta och gör bara sitt jobb; tvålar in, skrubbar, skummar, spolar av dig.
Bassänger (små pooler) finns, men det är svinkallt i ena för att man ska växla.
Efteråt kan man få te och softa i morgonrock i ett sällskapsrum.
Massage erbjuds också, men det kanske inte ingår, minns inte nu. I vilket fall vill de ha dricks och hur ofta har man pengar på sig när man just tumlat runt i vatten?
Har du sällskap med dig in så räkna inte med att kunna umgås med varandra så mycket under tiden.
Jag kopierar in mina minnen från besöket i Alanya.

Hamam

En minibuss hämtade mig på avtalad tid. Det var massa turister i den som skulle till samma ställe, ingen sa nåt då alla verkade vara olika nationaliteter. Mitt kvitto var märkt V.I.P. och jag behandlades som en sådan.
När vi kom fram till receptionen skrek någon mitt hotells namn och alla gick undan för mig där jag skulle fram. Jag visades in i ett omklädningsrum där jag fick ta av mig allt och sätta på mig min bikini och ett par av deras tofflor. Sen virades jag in från midjan och neråt i en sjal. Ingen kunde ju engelska så allt var massa läten och kroppspråk.

Jag visades till "centralhallen". Det var liksom hjärtat i hamamet. Där stod en ung liten turk och dirigerade alla som kom dit. Jag visades in i bastun med orden "ten minutes". Där var fullt med ryska turister och en skitsnygg kille. Jag gick ut när det blev tråkigt att basta och då dirigerades jag in i en ångbastu istället. När det blev tråkigt gick jag ut igen i centralhallen där jag visades till stora salen där all tvagning sker, men han sa till mig "jacuzzi". Jag såg den och gick dit, men som tur är hoppade jag inte i, utan kände först med fötterna från kanten. Svinkallt! Aldrig jag skulle in där! No way! Så jag satt och glodde där, på kanten.

Tillbaka till centraldirigenten. In i bastu igen, tyckte han. Men jag var ju inte så kall eftersom jag skippat jacuzzin, så jag var snart ute igen. Då började allvaret. Jag skulle på peeling. Först låg jag stilla på en varm stenplatta. Sedan tog en turkiska tag i mitt fläsk, dvs hon började gnida bort gamla hudceller. Överallt.
Hon skickade mig sedan till en annan del av badhuset där jag skulle få skummassage. Vet inte vad som fick henne att ändra sig, men hon kom efter mig och gjorde den på mig. De andra massörerna var manliga och jag undrar om hon inte ville skona mig, eller dem... Skummassage är nåt skumt. Ett tygrör som fylls med luft och sedan drar de det luftfyllda röret över kroppen samtidigt som de klämmer ut skum över kroppen ur röret. Sedan masserar man med det där skummet. Hon sköljde av mig och sände iväg mig till centralhallen igen.

Dirigenten virade in mig i handdukar både på kroppen och huvudet så jag såg ut som en beduin, gav mig en köbricka och skickade mig till en lobby där jag fick äppelte medan jag väntade. När mitt nummer ropades upp tog en babuschka in mig till massage. Hon avslutade med en lermask i ansiktet.
Nu var klockan mycket och alla ville gå hem, men i omklädningsrummet fanns inte tvättmöjlgheter så jag irrade omkring ett tag för att hitta nånstans att tvätta av mig masken. Hon som peelade mig upptäckte min förvirring och hjälpte mig. Hon skrattade åt mig när jag slet med det där och inte hade en spegel för att se om allt var borta utan fick vända mig mot henne och fråga. Jag hoppade sedan snabbt in i min klänning och blev körd i minibussen tillbaka till hotellet. Nu var min kropp redo för sömn och solning.
23 juli 2009 16:08
Du verkar ha fått de bästa kommentarerarna man kan ge om hamam, vill bara lägga till att Sultan hamam är den bästa, gå in på deras hemsida för att få fram tel.nr. och ring från hotellet så kommer de och hämtar dig vilken tid du vill. Hör med reseledaren vilken hamam de samarbetar med och är det Sultan så kan du få köpa biljetter redan på bussen vid ankomst.
Lycka till!