Guldkornet i okända västra Karibien

Av Melibea
30 apr. 2006 12:17
Visningar: 7021
Jag har rest runt mycket i Latinamerika och hittat mitt gulkorn som jag återvänder till vid Colombias karibiska kust. Det är gudomligt vacker, med vita mjöliga stränder, kristallklart vatten och ett underbart växt- och djurliv. Korallöarnas skönhet och städernas koloniala charm slår det mesta jag sett i Latinamerika.

Det mest okända landet i Latinamerika, Colombia, är också det vackraste och mest sevärda. Jag reste för första gången till Colombia för några år sedan. Sedan dess har jag återvänt många gånger. Landet har allt man kan begära:

- En mycket sevärd huvudstad (Bogotá),
- Sitt eget Galapagos i väster mot stilla havet där man kan se valar och sköldpaddor (Isla Gorgona)
- Pittoreska och koloniala byar i de kaffeproducerande distrikten,
- Underbara skogar, klippor, mangroveträsk, gömda vattenfall och laguner med ett fantastiskt fågelliv (Parque Tayrona)
- Amazonas där man kan se de rosa delfinerna och det unika växt- och djurlivet (Letícia).
- Korallöar i Karibien (San Andrés och Providencia)
- Världsarvsstaden Cartagena de Indias

Karibiens pärla: Cartagena de Indias
Men det mest oupptäckta, lättillgängliga och vackraste i Colombia är den västra Karibiska kusten och staden Cartagena de Indias. Här är det mycket lugnt och säkerheten är bättre än i vilken annan latinamerikansk stad som helst.

Staden är ett levande museum av gammal kolonial och republikansk arkitektur. De pittoreska gatorna, den unika karibiska atmosfären av rytm och färger samt fantastiska stränder gör Cartagena till Karibiens pärla. Här hittar du den koloniala charmen, gamla stadsmurar, fasader av skiftande färger, majestätiska och sprudlande gröna balkonger och blomsterfyllda innergårdar.

Paradisöar i västra Karibien
I San Andrés och Providencia kan du njuta av vita mjöliga stränder, kristallklara vatten och en underbar tropisk natur. Samtidigt finns här en historia och legender om pirater och gamla kolonialmakter som lämnat sina spår. Öarna erkändes år 2000 av UNESCO som en biosfär av globalt intresse, under namnet ”Seaflower”. I Providencia finns världens tredje största korallrev, bara Australien och Belize har större korallrev. San Andrés och Providencia är mycket billigare än övriga Västindien som Aruba, Martinique m.fl. eftersom valutan är den colombianska peson. Prisnivån blir dessutom extra låg på grund av att de av Colombia deklarerats för skattefria öar.

Jag vågar påstå att det finns få så vackra och oexploaterade platser som denna på vår jord. Väldigt få turister finns än så länge och hotellen är små få och personliga. Här är det långt till massturismens Isla Margarita (Venezuela) med stora opersonliga mastodonthotell och ”all-inclusive”. Jag har åkt längs hela den brasilianska kusten men aldrig sett en strand som kommer i närheten av Providencias. Nivån på kristallklart vatten och vita stränder kan bara jämföras med Seychellerna eller Mauritius.

Colombia är enormt vackert och smultronstället San Andrés och Providencia är magiska. Jag ser bara fram emot nästa resa.....
Av Amerita
30 apr. 2006 14:29
Du gav förslag på detta resmål och jag förstår varför! Ser otroligt ut på de bilder du har! Ska absolut kolla närmare på detta. /amerita
Av Ivan
3 maj 2006 00:41
Det du skriver ger mersmak.
Har tidigar bara varit i karibien på Tobago, Barbados.
Från México blev det karibkusten och Cozumel. (Mycket bättre än pacificosidan trots alla valar).
Mitt smultronställe är annars Costa Rica.
Om Colombia vet jag bara att säkerheten inte skulle vara så bra.
Har en bil med s.k. colombiabaklucka — kan bara öppnas innifrån t.ex. vid rödljusen.
Hade tänkt att nästa resmål skulle varit Guatemala — Tikal.
Men det går ju att ändra.
Häsn Ivan
Av Melibea
6 maj 2006 22:39
Ja, Ivan, Costa Rica är väldigt fint. Men Cartagena de Indias, San Andres och Providencia har ännu inte upptäckts på riktigt för de stora turistskarorna. Jag är övertygad om att det kommer att hända när som helst. Det är en perfekt kombination av naturupplevelser, sol och bad, historia och kultur. En världsarvsstad och en biosfär av globalt intresse som är sagolikt vacker, utan mastodonthotell och massturism. Har en del bilder på min sida.
Av Tima
14 maj 2006 12:30
Hej!
Colombia låter toppen! Oexploaterade platser vill man ju jätte gärna besöka och vara med om, men hur funkar säkerheten, alla säger ju att det ska vara så farligt? Vad bör man undvika?

Mvh,
tima
Av Melibea
20 maj 2006 12:29
Citerat från tima:
Hej!
Colombia låter toppen! Oexploaterade platser vill man ju jätte gärna besöka och vara med om, men hur funkar säkerheten, alla säger ju att det ska vara så farligt? Vad bör man undvika?

Mvh,
tima
Man behöver inte ge sig in i konfliktområden i södra Colombia. När det gäller Cartagena är säkerheten bra, bättre än många städer i Latinamerika. Man kan känna sig lugn och promenera på stan på kvällen/natten. I San Andrés och Providencia är det så lungt att Stockholm eller Göteborg är våldsamma och farliga städer i jämförelse. Man ska naturligtvis inte visa pengar, dyra smycken, klockor och annat stöldbegärligt gods alltför öppet. Men detta gäller i ganska stora delar av världen.
Av Rappe
25 juni 2006 20:25
Colombia är makalöst vackert!

Var till San Andrés och Cartagena, en resa som jag kombinerade med Panama. Cartagena var som ett visby i gammal kolonial stil rakt igenom med stadsmurar och fantastiskt mycket att se. Den koloniala arkitekturen här var bättre bevarad än någonstans i Latinamerika.

Gillar man att promenera, äta gott och med stil så är det verkligen att rekommendera.