Giltigt maskinläsbart pass

Av Ap65
22 mars 2012 13:29
Visningar: 8345
Hej! Mitt pass är från början av 2004, då fick man ha passen 10 år och det går alltså ut i början av 2014.
Nu när vi ska åka till USA så står det ju en massa om maskinläsbart pass, vad avses?
Måste man ha biometrisk information med i passet? Jag har ju rader med en massa tecken på sidan med kortet, men kortet är ju inte taget hos passenheten hos polisen och finns inte lagrad.
Hur vet man att man har ett giltigt maskinläsbart pass?
Tack på förhand!
22 mars 2012 13:38 (redigerad)
Alla giltiga Svenska pass är maskinläsbara vad jag vet. Titta på sidan med personuppgifterna och fotot.
Har Du två rader längst ner typ.
"<PSWEEFTERNAMN<<FOERNAMN<FOERNAMN<<<<<<<<<<<
PASSNUMMER<" osv.......
Då är det maskinläsbart.

Hmmm Reseguiden gör visst något konstigt när man skriver dessa tecken men det är en massa "vänsterpilar bland de andra tecknen där får se om cituationstecken hjälper...
22 mars 2012 13:43
Citerat från floridasidan:
Alla giltiga Svenska pass är maskinläsbara vad jag vet. Titta på sidan med personuppgifterna och fotot.
Har Du två rader längst ner typ.
P SWEEFTERNAMN FOERNAMN FOERNAMN
PASSNUMMER osv.......
Då är det maskinläsbart.

Hmmm Reseguiden gör visst något konstigt när man skriver dessa tecken men det är en massa "vänsterpilar bland de andra tecknen där får se om cituationstecken hjälper... Nej det gjorde det inte...
Av Peter_o
22 mars 2012 23:29
Jag har ett 10-årspass från 2002 (går ut nu i september) och det har inte varit något problem med det (mer än att jag fått klistra ihop ryggen lite).
/PeterO
22 mars 2012 23:33
Citerat från peter_o:
Jag har ett 10-årspass från 2002 (går ut nu i september) och det har inte varit något problem med det (mer än att jag fått klistra ihop ryggen lite).
/PeterO
Du lever "on the edge2 Peter_o ;-) Har man otur så är det stopp vid gränsen med ett pass som är det minsta trasigt :-( Hade aldrig vågat använda det, feg som jag är...
Av Peter_o
23 mars 2012 17:11
Citerat från floridasidan:
Citerat från peter_o:
Jag har ett 10-årspass från 2002 (går ut nu i september) och det har inte varit något problem med det (mer än att jag fått klistra ihop ryggen lite).
/PeterO
Du lever "on the edge2 Peter_o ;-) Har man otur så är det stopp vid gränsen med ett pass som är det minsta trasigt :-( Hade aldrig vågat använda det, feg som jag är...
Ja, ser dom att man lagat passet kanske det inte blir så kul, men det finns ju bra lim numera.

/PeterO