Giltighetstid pass

21 jan. 2014 15:09
Visningar: 15733
Hej!
Mitt pass går ut om 2 mån och jag åker på fredag på 2 v semester till Thailand. Tänkte fixa rosa pass men efter att ha kollat på Thailänska ambasadens hemsida verkar det som regeln om 6 mån giltigt pass efter inresa inte gäller längre.
•Your passport must be valid during your stay in Thailand (we recommend atleast 6 months by the time of your arrival.
De rekomenderar men alltså inget krav om 6 mån och det handlar om ens egen säkerhet om man blir sjuk eller skadad. Detta extra viktigt för de nationaliteter som inte har ambassad/konsulat i Thailand som kan utfärda temporära pass

Ingen verkar ha uppdaterad denna information. Vid sökning på nätet säger nästan alla 6 mån. Mitt flygbolag kunde inte ge några svar varför de rekomnederar 6 mån.
Någon som har erfarenhet av detta.
Mvh - Jacob
21 jan. 2014 15:46
Hade ungefär liknande problem men mitt pass var giltigt 6 månader vid inresa men inte vid hemresa så jag mailade ambassaden enl. nedan och fick detta som svar.

Hi!
I am going to Thailand 16/2-2013 for two weeks and will return to Sweden 3/3-2013. Now to my question. Can I use my passport which expires 2/9-2013? When I look around on the internet there's many different answers, some says that the passport must be valid 6 months after arrival to Thailand and some says that it must be valid 6 months after departure from Thailand (so in that case i cannot use my passport).

Thanks for all help!

Detta var svaret jag fick.

Hi,

The 6 months is no longer use anymore for us.

Just your passport must be valid during the time you visiting Thailand and come back to Sweden.

Regards,

Thanawat

Royal Thai Embassy.

Tel. 08-58804250

Hoppas det är till någon hjälp. Men kolla gärna med ambassaden så jag inte lurar dig =)

Mvh
Henrik
21 jan. 2014 20:49
Precis, det ska vara giltigt under tiden du är där.
21 jan. 2014 23:04
Tack för hjälpen!
Fick ett mailsvar från ambassaden att passet bara behövde vara giltigt under vistelsetiden. Synd att denna information inte används av flygbolag och passpolisen...
Jag kör med mitt "gamla pass" /Jacob
22 jan. 2014 17:21
Citerat från Dykarn10:
Tack för hjälpen!
Fick ett mailsvar från ambassaden att passet bara behövde vara giltigt under vistelsetiden. Synd att denna information inte används av flygbolag och passpolisen...
Jag kör med mitt "gamla pass" /Jacob
Det gör den visst. Jag som jobbar på flygplatsen använder den till mina passagerare.
Av Hemlis
27 jan. 2014 14:00
Hej! Vet någon om man kan komma in med tillfälligt pass till Bali och singapore.
Av Paulad
21 feb. 2016 17:15
Hej det här är en jättegammal tråd ville bara höra om det gick bra med ditt ' gamla' pass dykarn? Står inför samma dilemma i nu är det sent att skaffa nytt pass.... verkar dock som att regeln är borttagen.
25 feb. 2016 18:57
Hej!
Det var inga problem med passet 2014. Har inte koll på vad som hänt sen dess / Jacob
11 apr. 2019 09:46
HeJ. Jag hade samma problem
Idag 11/4 -2019.
Ja ringde svenska ambassaden i Thailand och dem hade 0 koll. Jag ringde Thai airways som konstaterade att regeln om +6 månader är borttagen sen 7-8 år tillbaka och att ALLA med godkänt pass får åka till Thailand. Så alla ni som kollar på den här tråden eller andra osäkra svar på Google, sitt lungt ,allt är lungt . Trevlig semester
Av Nielsv
5 mars 2020 14:44
Fortfarande verkar det som om ingen har koll.!
Jag resta för ca tva veckor sedan inn i Thailand med mitt danska pas med 30 dagers reserande giltighetstid.

Inga problemer vid inresan.
Efter två veckor i Thailand resta jag till Malaysa . inga problem att komma inn heller, bara jag inte hade varit i Kina nyligen (pga Corona visusset som juustr nu huserar)
Efter 4 dagar i Malaysian vill jeg resa tllbaka tillThailand igen (min fru var fortfarand där og vi skall resa tilbake til Sverige om en veckal

Mern NEJ, Malaysia vill ICKE slåppa mig ut av landet I varje fall icke till Thailand)
En kilkallad "Manager" var av samma uppfatning.
Även ett telefonuppkall och framvisning av returbiljet från BKK till Svereige var verkningslöst.

Planet gick om tvaå timmar!!
Vad gör man då?
Ja, det får förbli min lilla hemlighet - nu är jag i varje fall tilbaka i BKK utan problem,, men innielsv

OBS: Ingen korruption blev använd
Inget djur let någon skad alls.

Endast lite list och det går bra at fixa en "oacceptabel utresa" (Termen" We can not accept you "underförstått som passagerare på vårt flyg till BKK enlivt våra (Malaysias) avtal med Thailandan återkom igen och igen i diskussione
med chehk inn personalet i Kuala Lumpur.

helt lugn för jag var genom Thai Immigraton

i
5 mars 2020 15:48
THAILAND:

Document Validity:

Passports and other documents accepted for entry must be valid for a minimum of 6 months from the arrival date. Exception: Passports issued to nationals of Denmark must be valid for the period of intended stay. Exception: When nationals of Denmark travel with an emergency passport, it must be valid for a minimum of 30 days from the arrival date.

MALAYSIA:

Document Validity:

Passports and other documents accepted for entry must be valid for a minimum of 6 months from the arrival date.
Admission and Transit Restrictions:

Passengers and airline crew who have been in the Hubei, Zhejiang or Jiangsu Provinces (China People's Rep.) in the past 14 days are not allowed to enter Malaysia.

Passengers who have been in Daegu and Cheongdo in Korea (Rep.) for the past 14 days are not allowed to enter Malaysia.

Visitors must hold return/onward tickets.
Av Pelle77
5 mars 2020 19:18
Citerat från Hemlis:
Hej! Vet någon om man kan komma in med tillfälligt pass till Bali och singapore.
Gammal tråd men till Singapore kommer du in med provisoriskt pass:

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/singapore/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

Till Bali är det tvärstopp. Indonesien kräver ett riktigt pass vilket jag blev medveten om när vi skulle åka. Fick mitt pass 2 dagar före avresa. Har bestämt mig att alltid förnya passet senast 4 1/2 år efter den upplevelsen.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/indonesien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/