Ge dricks eller inte?

Av Janneli
7 feb. 2008 14:02
Visningar: 8623
Hej!
Har läst en hel del hur viktigt det är att ge dricks och att man ska vara noga med att ge "rätt" dricks när man är i Egypten.

Hur illa är det om man ger "fel" dricks, dvs antingen för lite eller för mycket? Det kan ju vara väldigt svårt många gånger när man inte alls är van vid detta.

Vad händer om man inte ger någon dricks alls? Man har helt enkelt inte "småpengar" på sig. Är det bättre att inte ge dricks än att ge för lite eller för mycket?

Vilka tillfällen är det ett absolut måste att ge dricks kontra finns det tillfällen man inte ska ge dricks?
7 feb. 2008 14:27
Dricks är vad du har råd till...bara att ni är ju där är bra för de som hjälper till på resan...men det e klart att om man ser att folk göra lite extra till resan och dela med sig på ett naturlig och genuint sätt så är det bara en skön känslan när man kan bjuder på en öl, en cola eller an natt på hotellet till din guide eller rese-assisenten...det berör på vad dom gör och hur de gör det...och det berör på vad man själv har råd till eller vad man själv vill bjuder på...jag båda ta emot och ge en hel del dricks i mitt yrke - och ibland är jag tvungen o shake hands med någon o säg tack så mycket bara för att jag har inget mer o ge...men annars så tycker det är kul o bjuder på något...även om det är bara en rolig berättelse...folk som jobbar i turism är oftast där för att dom gillar o jobba med människör...och trivs dom i jobbet så tillbringar de sågot lite utöver det vanliga...de ge jag mina dricks till...och deras arbetskamrater fattar värför...kloka dricks är money well spent - dricks bara för dricks skulle är rent bortskämmningsmaterial....eller nåt sånt...förstår du...låt inte pesonalen spela på dig för dricks eller...det är så fånigt - alla har stora familjer och barn som vill till skolan...eller Europe...
Av Kattens
11 feb. 2008 15:50
Efter att ha varit i Egypten många och långa gånger så känner jag landet ganska bra.
Och detta med att ge dricks är något som de flesta inom turistnäringen lever på eftersom deras löner är så löjligt låga att det nästan inte är sant! Och att leva i tex Hurghada är mycket dyrt även för en egyptier eftersom priserna på tex matvaror är mycket högre än övriga Egypten. Även egyptierna ger dricks till varandra när de har fått hjälp av något slag, även utanför turistområdena. Det är en sed som går lång bak i tiden.
Se alltid till att ha små punds sedlar i fickan.
Självklart så blir servicen bättre om tex städaren får dricks i början av vistelsen än på slutet. Eller servitören som har hand om ert bord...
Det finns igentligen inget tillfälle man inte ska ge det.
Av Veiken
11 feb. 2008 20:08
Vi fick för många år sen tipset från en reseguide att lägga lite dricks på kudden varje dag till städerskan.
1. Man vet att rätt städerska får pengarna. Tänk om en städerska fixar rummet hela tiden ,men är sjuk dom sista dagarna!
2. Vi tycker oss ha upptäckt att vi får lite bättre service. Sant eller ej, vi tror det i alla fall.
Av Joje_66
12 feb. 2008 12:34
Citerat från tigerfish:
Dricks är vad du har råd till...bara att ni är ju där är bra för de som hjälper till på resan...men det e klart att om man ser att folk göra lite extra till resan och dela med sig på ett naturlig och genuint sätt så är det bara en skön känslan när man kan bjuder på en öl, en cola eller an natt på hotellet till din guide eller rese-assisenten...det berör på vad dom gör och hur de gör det...och det berör på vad man själv har råd till eller vad man själv vill bjuder på...jag båda ta emot och ge en hel del dricks i mitt yrke - och ibland är jag tvungen o shake hands med någon o säg tack så mycket bara för att jag har inget mer o ge...men annars så tycker det är kul o bjuder på något...även om det är bara en rolig berättelse...folk som jobbar i turism är oftast där för att dom gillar o jobba med människör...och trivs dom i jobbet så tillbringar de sågot lite utöver det vanliga...de ge jag mina dricks till...och deras arbetskamrater fattar värför...kloka dricks är money well spent - dricks bara för dricks skulle är rent bortskämmningsmaterial....eller nåt sånt...förstår du...låt inte pesonalen spela på dig för dricks eller...det är så fånigt - alla har stora familjer och barn som vill till skolan...eller Europe...
Man måste faktiskt räkna med driksen om det är sed i ett land. Har man inte råd med den ska man inte utnyttja servicen! Stanna hemma eller handla i snabbköp istället för att gå på restaurang. Gå istället för att åka taxi o.s.v. Det Du beskriver i slutet har inte med dricks att göra, det är tiggeri.
Av Zappe50
12 feb. 2008 15:02
Personligen tycker jag att "dricks suger" !

Skall ge några exempel:

Utflykter arrangerade av resebolag som t.ex. Vingresor. Svindyra utflykter om man jämför med vad lokala bolag tar för samma turer. Varför skall man då dessutom uppmana svensken att öppna sin plånbok ytterligare och dela med sig av sina surt förvärvade pengar ? Begär i stället att resebyrån skall stå för eventuella extra pengar till chaufför eller guide ! När guiden sedan tar gruppen till någon souvenirshop eller restaurang, så vet man ju att guiden får bonus av ägarna till shop eller restaurang ! Och äter gratis dessutom !

När man kommer fram till hotellet efter en jobbig resa från Sverige, och bara längtar efter en dush och en vila, så har man råkat ut för att en "pickolo" från hotellet har burit eller fraktat ens resväskor till rummet och då FÖRVÄNTAR sig en sedel för besväret. Hur i helvete tror dom att man har fixat detta redan från Sverige att ha lokal valuta med sig i beredskap för denna tveksamma "tjänst" ? Man har ju heller inget val, utan man blir fråntagen sina väskor med milt våld ! Har jag klarat mig själv ända hit så fixar jag ju självklart den sista biten också ! Växla valuta gör (i alla fall jag) man ju när man har hämtat sig efter resan. Utebliven dricks i denna situation bemöts nästan alltid med otrolig sura miner ! Är det inte en service som INGÅR i hotellens normala åtagande ? Har dessa "piccolos" inte tillräckligt hög lön, så är väl detta en förhandlingsfråga mella hotell och personal, eller ? Vi slösar ju en massa pengar på berörda hotell också, så underlag borde finnas. Jag blir bara så himla ledsen att behöva utsättas för dessa situationer ideligen !

Var på restaurang (pizzeria) i Pipa (Brasilien) för några veckor sedan. Pipa är svindyrt beroende på att det är en ren turistort, måvara fantastiskt trevlig, och en normalpizza kostade närmare motsvarande 100:- Skr ! När notan kom visade det sig att en serveringsavgift på 10 % skulle påföras ! Servitören hade dessutom MAGE att be om ytterligare pengar (dricks) eftersom han, som han uttryckte sig, inte fick nog lön av restaurangägaren !!! Min fru, som är brasilianska, blev av förklarliga skäl mycket upprörd över denna fräckhet och påtalade för servitören att detta var en sak för honom att ta upp med sin chef och inte besvära sina gäster med !

Varför gör svenskar i allmänhet så stor sak av detta med dricks ???
Dricks är i de flesta fall av ondo ! Enligt min åsikt, bör tilläggas !

BOJKOTTA (den onödiga) DRICKSEN !

Ha det !
Urmas
Av Kattens
12 feb. 2008 16:30
Beror mycket vilket land du är i. Kan säga att i tex Egypten går det inte att förhandla med ägarna. Duger inte lönen så blir du av med jobbet och han kan ta in en annan människa med samma lön eller lägre på en gång. Det finns överflöd med människor som vill jobba och för få jobb.
En enkel sak är ju att ha växlat in pengar i Sverige så man slipper tänka på det när man kommer fram. Och får njuta av de första dagarna i lugn och ro.
Av Zappe50
12 feb. 2008 17:03
Citerat från kattens:
Beror mycket vilket land du är i. Kan säga att i tex Egypten går det inte att förhandla med ägarna. Duger inte lönen så blir du av med jobbet och han kan ta in en annan människa med samma lön eller lägre på en gång. Det finns överflöd med människor som vill jobba och för få jobb.
En enkel sak är ju att ha växlat in pengar i Sverige så man slipper tänka på det när man kommer fram. Och får njuta av de första dagarna i lugn och ro.
Det där med att "duger inte lönen så blir du av med jobbet" håller inte enligt vad jag anser. Det gäller väl överallt desutom, eller ? Och det är väl som sagt inte turistens sak att - genom att ge dricks - minska den anställdes krav gentemot dennes arbetsgivare ?

Och nu är det dessutom så att vissa valutor inte går att växla till sig i Sverige ! Då har man inget val. Man åker til ladet utan lokal valuta
Av Peter62
12 feb. 2008 17:35
Hej på er.....

För min del så tycker jag det är kvaliteten på servicen som avgör om "dricks" ska ges eller inte, får man ett trevligt bemötande av t.ex av sevitören/servitrisen och de ger bra service ,så kan man ju ge dricks..Det är inte deras arbetsförhållanden..och taskiga löner...
o.s.v som ska avgöra ...

Mvh Peter
12 feb. 2008 20:21
Håller med om att dricks ger man om man fått bra service och vettiga tjänster utförda annars blir det inget punkt slut.
och angående dricks för tjänster som jag varken förväntat mig eller har något behov av så tycker jag att det är obefogat att ge dricks då,
däremot så lämnar jag ju alltid dricks till städpersonalen under förutsättning att de skött sina arbetsuppgifter det är ju ganska självklart tycker jag då har jag ju fått något vettigt utfört.

Däremot så tycker jag inte om att betala dricks för sånt jag fixar lekande lätt själv,ta tex när vi var till Egypten sen när vi skulle åka hem så fick jag bära väskan själv ut från rummet till receptionen vidare ut till bussen och när vi kom till flygplatsen så fick jag bära väskan till incheckningen men där skulle jag helt plötsligt ställa väskan på golvet framför rullbandet så att en lokal tomte skulle lyfta upp den på bandet för att sedan tigga om dricks, hade jag fått bära den hela vägen dit så kunde jag nog slänga upp den på bandet själv också,
en annan grej som kan reta mig till vansinne är när det som det gör just vid bla Hurghadas flugplats sitter en människa utanför toaletten och delar ut toapapper och tar betalt för att han håller toan ren det vore ju som jag städade en toa på förmiddan och sen delade ut toapapper under resten av dan låter verkligen som att det skulle vara högavlönat även i Sverige, det vete fan hur de får toaletterna att funka på Arlanda när de inte har någon som har den otroligt ansträngande och viktiga uppgiften att dela ut toapapper utanför muggen, tycker väl även här att det osar konstruerad arbetsuppgift om det hela igen alltså ingen dricks behövs här heller tycker jag.

nä konstruerade arbetsuppgifter genererar ingen dricks från min sida så är det bara, sen får folk tycka vad dom vill skulle någon däremot tigga pengar för att utföra ett vettigt dagsverke som att städa upp skiten som dom slängt runt backen överallt där så skulle jag gladeligen skänka en slant till lön åt den stackaren även om han förmodligen varit delaktig i svineriet själv men då kanske det inte såg ut som en soptipp utanför hotellområdena nästa gång jag kom dit.
mvh. Bosse.
Av Zappe50
12 feb. 2008 20:39
Här i Brasilien är det gratis att parkera nästan överallt utom på vissa gator i städerna. Där har staden givit åt handikappade och AIDS-sjuka rätten att ta upp avgift (ca. 5:- Skr, engångsavgift) . Man får då dessutom en "lapp" som bevisar att det inte fuskas. På detta sätt kan dessa arma människor få sig en dräglig lön. Dom vaktar då dessutom bilen.

På andra gator och då speciellt utanför restauranger går det självutnämnda "parkeringsvakter" (ofta med battong !) . Dessa har ingen "laglig" rätt att ta betalt, men om man säger till dom att "ingen vakt " behövs, så kan man vara ganska säker på att bilen har en repa i lacken vid återkomsten !
Om man vid återkomst säger att tyvärr så har jag inga pengar just nu, utan "du får betalt nästa gång" så blir dom inte arga utan accepterar. Trots allt så kan man tycka, att dessa "vakter" ju gör en viss nytta och då även gjort sig förtjänt av några småmynt ! Ett sätt att skapa jobb. Ganska kreativt, tycker jag !