Gdansk-Sopot-Gdynja

Av Snart50
17 jan. 2016 00:27
Visningar: 18398
Vi är 7 tjejer i 50 års åldern som ska åka till Gdansk och runt staden i juni. Vi har bokat flyg, men vill gärna ha bra boende helst där alla kan bo i stor lägenhet och gärna centralt.
Ska man välja Gdansk eller Sopot?
Tips på boende?
Vi vill shoppa, sola, strosa runt, inte så stora krav.

Tack på förhand!
"53 år"
17 jan. 2016 12:08
Citerat från Snart50:
Vi är 7 tjejer i 50 års åldern som ska åka till Gdansk och runt staden i juni. Vi har bokat flyg, men vill gärna ha bra boende helst där alla kan bo i stor lägenhet och gärna centralt.
Ska man välja Gdansk eller Sopot?
Tips på boende?
Vi vill shoppa, sola, strosa runt, inte så stora krav.

Tack på förhand!
"53 år"
Har egentligen inte mycket till svar (vet att det finns medlemmar som har erfarenhet och nog kommer svar om tråden hålls vid liv :-) men för att du ska få något så har vi också bokat Sopot i sommar.

Vi har jämfört mellan Gdansk och Sopot, Gdansk verkar vara mer stad men vi valde Sopot för att det verkar ha mer stränder och lättare att hitta boende nära stranden. Gdansk tror vi räcker att besöka med tåg eller buss några gånger (alternativt hyra bil om man hittar något riktigt bra erbjudande) medan det är bekvämare att bo strandnära om man tänker ha en kombinerad bad och upplevelsesemester.

Boende kan ju vara lite problem om man ska ha så stort, har inte tittat på så stora men för övrigt finns det massor av lägenheter i Sopot, förhållandevis dyrt känns det (för Polen), men det är ju ett populärt semestermål och inneställe. Vi bokade genom Hotels.com men håller ögonen öppna på Homeaway Tripadvisor och Airbnb ifall något dyker upp.

Vi har nu besökt Polen några gånger (senast Krakow) och det är hitintills ett resmål över våra förväntningar, inget av det negativa man hört och delvis trott på har vi sett. Det är billigt, rent, och trevligt och vad vi nu hört är Gdansk och Sopot det allra bästa stället i Polen, och då är det något att se fram emot :-)
17 jan. 2016 14:16
Åh, älskar Gdansk! Var dät i juni. Bodde två nätter i Sopot och två i Gdansk. Om ni ska bo i ett av dem rekommenderar jag definitivt Gdansk. Sopot är mysigt, men det är mycket litet. Förra året kom ju sommaren sent så det var för kallt i vattnet för att bada - och jag är ingen badkruka!

Det finns mer att göra och se i Gdansk och massor av trevliga restauranger. Bo gärna nära Dlugi targ. Själv bodde vi på gatan som är dess förlängning, Dluga. Kolla http://apartamentytrojmiasto.com/en som har lägenheter i olika storlekar.

Om ni väljer att bo i Sopot ska ni bo nära havet eller gatan Monte Cassino. Det är lätt att resa mellan ställena med tåg.
18 feb. 2016 22:55
Hej!

Det är så:

Jag skulle välja Gdansk att bo i det finns många fina hoteller i Gamla Stan (Długa, Piwna gatan), Hilton mm. men också många fina lägenheter för turister.
Det finns jättemånga intressanta platser att se i Gdansk!
Sopot är en liten stad där man åker framför allt för att dansa:)
Det är också fint att promenera på piren i Sopot (https://en.wikipedia.org/wiki/Pier_in_Sopot), särskild i juni!
Gdynia är den yngste staden (90 år), det finns många restauranger, cafeer etc. som är värda att besöka:)

För att shoppa: Madison, Galeria Bałtycka, Manhattan (Gdańsk), Riviera (i Gdynia):)

Om Ni behöver hjälp (jag bor i Gdansk). kontakta mig gärna, min hemsida är www.svenskapolska.eu och mejl (Logga in för att se e-postadress)

Ha det så bra!

Magda

PS: Om Ni vill läka tänder i Polen, kan jag rekommendera en jättebra tandläkare.
Han pratar flytande engelska men om Ni vill prata svenska, får Ni en egen tolk:)
Av Trea
2 mars 2016 18:42
Både Gdansk och Sopot är trevliga ställen, men lite olika. Gdansk är ju en betydligt större stad med mer utbud i form av butiker, restauranger, historiska sevärdheter osv. Det som är bättre i Sopot är ju stränderna. Man kan bada i Gdansk också, men man kanske får ta spårvagnen några stationer. Så det beror väl på vad man är ute efter. Vi har samlat våra Polen-tips här:
http://www.freedomtravel.se/restips/europa/norra-europa/polen/