Fräschaste landet/ inget vaccin

13 dec. 2011 19:11
Visningar: 1197
Vill resa i Januari men om man saknar vaccin för hepatit a/b är sprut rädd, förstår att det kan förekomma i europa lika väl som utomlands men om man vill vara lite försiktig med vad man äter var är bästa resmålet? sol/bad ska det va.
13 dec. 2011 22:09
Jag tror att det inte finns något svar på den frågan, då man kan ha otur överallt. T.o.m Sverige kan vara farligt. Jag reste många år utan att vara vaccinerad, tänkte inte på faran och var då både på Bali, i Karibien, Thailand, Oman, Mexiko, Gran Canaria, Spanien, Italien, Tyskland, Österrike, USA m.fl. länder. Jag hade nog tur och drabbades inte av hepatit a/b, men vaccinerade mig 2009.
Av Joakimn
14 dec. 2011 09:25
Kan nog sätta mej i samma fålla som Birgitta..Har aldrig föjt rekomendationerna utan alltid bara rest på..Idag har jag mer av en händelse stelkramp o ev..? ett fungerande hepatitskydd.(vet ej)
Åker i morgon till sydamerika(venezuela m.m) Ivissa av länderna har det varit ett tvång o utan kommer man inte in i landet,då har jag tagit vad som behövs.dessa doser av vaccin är ofta tidsbegränsade men dessa datum har jag dålig koll på..Till thailand behövs inga vacciner i min värld.
Malariaprofylax är skit enl mej, det finns c:a 700 olika myggor i välden och vaccinen som säljs skyddar bara mot ett antal av dom..? vilka biter dej?
sen är det ju en ekonomisk fråga, företagen som utför o säljer vacinen vill tjäna pengar på folks rädslor.Ofta mår man bara sämre av vaccinen.
Jag är sparsam i mina val av vacciner.ta bara vid tvång..tror på ödet,om jag drabbas så är det snarare av trafiken eller dyl.Carpe diem..
Mvh/Joakimn