Franska rivieran - tips på fina ställen?

Av Lior
13 apr. 2012 13:42
Visningar: 18700
Jag och min sambo planerar att åka till Franska rivieran i Juni. Vi bor i norra Italien (Rovereto) och har tänkt bila över dit. Är det någon som har tips på fina ställen där? Vill helst åka till nåt ställe som inte är jätte turisigt (som Cannes, Nice etc). Sen gärna att det finns fina stränder/strand. Vi är mest ute efter att ta det lugnt med sol och bad, men såklart gärna om det finns fina omgivningar runtom att utforska också eftersom vi har bil.

/Linda
Av Sierra
13 apr. 2012 14:31
Åk till Antibes. En mysig stad som har ett tempo som passar alla årstider och där de flesta som rör sig är franska medborgare, alltså inte utländska turister som du och jag :-)

I gamla sta´n, Le Vieil Antibes har du trevliga caféer och tavernor. Du har två sandstränder i sta´n och dessutom små sköna vikar ute på Cap d'Antibes där du kan tillbringa dagen.

Du kanske hittar något tips i mina tre Resealbum från 2007, 2008 och 2010 när vi var i området med Antibes som bas.
Av Lior
13 apr. 2012 14:52
Sierra: Tack för ditt svar! Det ser jätte fint ut, hur är stränderna där? Mkt folk?

Har letat lite och hittat ett ställe som verkar intressant - "Cap-d’Ail". Vet du något om det stället? Ser väldigt fint ut och finns en väldigt fin strand där bland annat Plage Mala.
Av Sierra
13 apr. 2012 15:13
Här har du en bild på beachen "Plage de la Gravette" som ligger precis vid gamla sta´n och visst är där en del som slappar i solen :-) http://www.reseguiden.se/forum/bilder/164647

Som jag nämnde så finns det små vikar ute på Cap d'Antibes. Säkrast att hitta någon är på den östra sidan. Ni åker med bilen nära vattnet runt udden och stannar när ni ser ett litet ställe. I bland kan man få vara ensam om man kommer tidigt på dagen.

Jag har tyvärr ingen koll på Cap d'Ail :-(
Av Lior
13 apr. 2012 15:45
Okej. Tack så mycket för dina tips! Kollar runt för fullt och det gäller väl bara att kunna bestämma vart det blir. Eftersom vi aldrig varit där är det ju inte så lätt att bestämma sig ;-)
14 apr. 2012 11:09
Hej !
Jag har många pärlor på Franska Rivieran. En liten kuststad som jag har återvänd till många gånger är Théoule. sur- Mer. Den ligger vid den vackra Corniche d´Or.
En naturupplevelse är att åka Gorges du Verdon och till lilla bergsbyn Moustiers-Ste-Marie. En dagsutflykt Ni aldrig kommer att glömma.
Titta gärna in på mina Resealbum, där finns en del intressanta platsar som jag har besökt.
27 apr. 2012 21:51
Cap Dáil är väldigt trevligt, ligger just runt hörnet efter Monaco. Passa på att storhandla på Carrefour i Monaco då det är billigt där. Mat, vin,öl allt är mycket billigare än i Italien och Frankrike. Finns dock Sparbutik i Cap D'ail samt trevlig grönsaksbutik och bageri. Lagom sömnigt men enormt trevligt. Vi bodde på Pierrre & Vacances Costa Plana. Kan verkligen rekommendera detta.
Vi kom dit efter 10 dagar i Italien runt Gardasjön, Valpolicella, Verona och övernattningar i Milano.
Jättenöjda.
Tänk på att försöka undvika att köra dit från Italien en fredag e.m eller lördag. Enorma köer på väg ut från italien till tullstationen Ventemiglia.
Enjoy!
Av Annl
28 apr. 2012 18:52
Franska Rivieran är full av mysiga ställen.

Antibes som föreslogs är riktigt trevligt.

Är bad viktigt kan Frejus vara något att kolla på - de stränderna är fantastiska och med kritvit sand. Inga stenar eller snäckor eller så.

Hyeres är också en mysig liten ort.

Cassis är inte heller fel.

Och Marseille - i och för sig en stor stad - är väldigt spännande.

Cannes gillar jag skarpt - där är mysigt och fina stränder.

Lovar dig att vart ni än kommer så kommer ni att få kanondagar.

Vill ni åka upp i bergen så kan Eze rekommenderas - det är magiskt och med en magnifik utsikt.
Av Lior
11 maj 2012 15:22
Tusen tack för alla tips, nu ska vi planera och får se vilket ställe det blir :-)
Av Sahra
11 juli 2012 22:14
Hej!

Kanske lite sent svar men vill ändå rekommendera Saint-Paul-de-Vence för alla er som ska till Rivieran! Tar ca 60 min med buss från Nice. Helt otroligt mysig, pittoresk lite by med medeltida murar runt. Längs de smala mysiga gatorna finns massor av konstataljéer och butiker.