Från Tel Aviv till Petra alt Amman

8 aug. 2012 10:08
Visningar: 2266
Hej!

Jag ska till Israel för första gången i höst och vill gärna passa på och ta en sväng till Petra. Är ganska okunnig när det gäller gränsförhållandet mellan Israel och Jordanien. Är det något jag särskilt bör tänka på eller undvika? Finns det ordnade utflykter från Tel Aviv till Petra alternativt Amman?

Tacksam för alla tips och råd! Naturligtvis även hemskt tacksam för tips och råd gällande vad man ska göra, äta och uppleva i Israel.

Tack på förhand!

//Mia
8 aug. 2012 10:37
Hej,

Jag besökte Israel 2009.
Åt på en riktigt god restaurang i Tel Aviv som jag dessvärre inte minns namnet på, men jag skall försöka ta reda på det. Annars så är ju verkligen all mat god i Israel. Råkade dock äta "Jerusalem mixed grill" (som innehåller diverse saker som fick mig att bli grön i ansiktet efter när jag fick veta vad det var). Kanske därför jag blev demivegetarien en kort tid efter, hi hi :-)

Skrev en artikel om Israel som du kan läsa om du vill http://www.reseguiden.se/artiklar/jag-akte-pa-en-historisk-resa-till-israel-1181 , samt har jag ett resealbum med bilder http://www.reseguiden.se/forum/resor/israel-2009-3246 .

Kan också rekommendera att köpa Vagabond som bör finns ute i butik nu. Fick den med posten för någon dag sedan och den innehåller ett fint repotage om just Israel.

Hoppas du får en riktigt trevlig resa!
Medlemmen har tagit bort svaret
8 aug. 2012 12:11
Åh, tack snälla Travelfun och Marywood för alla tips och råd! Jag ska vara borta i 8 dagar och kommer försöka hinna se och uppleva så mycket som möjligt. Ska däremot försöka hålla mig borta från "Jerusalem mixed grill" =P

Tack än en gång för svar. Jätte gulligt av er!

//Mia
21 nov. 2016 00:50
Citerat från Miyazaki:
Åh, tack snälla Travelfun och Marywood för alla tips och råd! Jag ska vara borta i 8 dagar och kommer försöka hinna se och uppleva så mycket som möjligt. Ska däremot försöka hålla mig borta från "Jerusalem mixed grill" =P

Tack än en gång för svar. Jätte gulligt av er!

//Mia
Skulle gärna nu 4 år senare veta hur din resa till Petra gick? Smidigt över gränsen? Åkte du guidad tur eller på egen fot? osv... :)