Frågor om Tel Aviv, Jerusalem och Betlehem

Av Annl
3 juni 2012 16:01
Visningar: 14580
Hej,

Om man ska besöka Tel Aviv, Jerusalem och Betlehem undrar jag vad som är bäst, vad gäller boendet?

Ska man bo i Tel Aviv hela tiden och göra utflykter till Betlehem och Jerusalem eller är avstånden för stora eller bör man av andra anledningar bo i Betlehem och Jerusalem?

Tar tacksamt emot alla kloka synpunkter från er som vet?

Är ett förlängt påsklov en lagom tid för att besöka dessa tre platser?

Är det bra, tidsmässigt att åka på påsklovet? Eller är det dumt för att det då, på grund av påsken, är tokmycket folk där?

Något annat viktigt att tänka på, t.ex. säkerhet?

Tips på bra boende för en familj med med två ungdomar?

Tack på förhand!
4 juni 2012 14:30
Hej.

Man kan med fördel bo i Tel-Aviv och göra utflykter över dagarna till både Jerusalem och till Betlehem. Tel-Aviv till Jerusalem tar max en timme med bil men oftast bara 45 minuter. Det går bussar i skytteltrafik för en billig penning, annars kan man ju hyra bil om man vill. Det är inte jättedyrt men man får ju ligga ute med deposition m.m som vanligt.

Om påsken sammanfaller med den judiska påsken så kan det vara lite körigt. Många som reser då. Även många som reser under den vanliga påsken iofs. Boende kan vara ganska dyrt i Tel-Aviv så håll utkik efter bra erbjudanden och boka i god tid.

När det gäller säkerhet så är det inget speciellt att tänka på förutom att man blir allt som oftast visiterad när man går in i köpcenter och på restauranger med mera eller de kollar i ens väska i alla fall. Se till att ta god tid på er när ni ska till flygplatsen då det kan ta lång tid med alla säkerhetskontroller där.

Fråga gärna mer om ni undrar något. Har varit i Israel ca 20 gånger så jag har lite koll i alla fall ;).
Av Annl
5 juni 2012 17:30
Tack snälla Silverfang,

Hur många dagar tycker du är lämpligt att lägga på utflykter till Jerusalem och Betlehem, givet att det är de klassiska sevärdheterna som man vll se (har dålig koll på dessa just nu då jag inte läst på)?

Var är det trevligt att bo i Tel Aviv (familj med två ungdomar)?

Har läst att stan har en strand som är 1,3 mil lång och att bo med havsutsikt hade ju inte varit fel och gärna med trevliga restauranger runt knuten och vid strandpromenaden.

Kan man räkna med att man kan bada och sola i Tel Aviv i början av april eller är det mest flaneringsväder i shorts som gäller?
Citerat från silverfang:
Hej.

Man kan med fördel bo i Tel-Aviv och göra utflykter över dagarna till både Jerusalem och till Betlehem. Tel-Aviv till Jerusalem tar max en timme med bil men oftast bara 45 minuter. Det går bussar i skytteltrafik för en billig penning, annars kan man ju hyra bil om man vill. Det är inte jättedyrt men man får ju ligga ute med deposition m.m som vanligt.

Om påsken sammanfaller med den judiska påsken så kan det vara lite körigt. Många som reser då. Även många som reser under den vanliga påsken iofs. Boende kan vara ganska dyrt i Tel-Aviv så håll utkik efter bra erbjudanden och boka i god tid.

När det gäller säkerhet så är det inget speciellt att tänka på förutom att man blir allt som oftast visiterad när man går in i köpcenter och på restauranger med mera eller de kollar i ens väska i alla fall. Se till att ta god tid på er när ni ska till flygplatsen då det kan ta lång tid med alla säkerhetskontroller där.

Fråga gärna mer om ni undrar något. Har varit i Israel ca 20 gånger så jag har lite koll i alla fall ;).
7 juni 2012 10:18
Hej.

Jag har faktiskt inte varit i Betlehem så jag vet inte hur länge man ska vara där men jag tvivlar på att man ens behöver en heldag. Ni kanske kan kombinera ett dagsbesök till Betlehem och Döda Havet. Det är en väldigt kul upplevelse.

Om ni bara ska besöka Gamla Stan i Jerusalem så behövs bara en dag men om ni även vill gå till några museum (Yad Vashem förintelsemuseumet håller mycket hög klass) så kanske två dagar är att rekommendera.

Det finns en hel del hotell precis vid stranden i Tel Aviv men jag kan inte rekommendera något speciellt då jag oftast bor hos vänner eller hyr lägenheter när jag är där. Kolla på Booking.com om vad de säger där.

Tel-Aviv har enormt bra restauranger för alla smaker. Kolla på Tripadvisor så hittar ni säkert något som faller er i smaken. Kan rekommendera Yitshak Ha Gadalo i jaffa för en massa goda grillspett och typ 100 olika tillbehör. Sedan finns det ett Sea Food ställe som ligger på stranden som heter Manta Ray som är mycket bra.

Vädret kan vara väldigt olika. Det kan absolut vara badväder i april i Tel Aviv men betydligt kyligare uppe i bergen i Jerusalem för att sedan bli stekhet nere vid Döda Havet. Som sagt olika, olika år. I år hörde jag att det var supervarmt redan tidigt i april.
Citerat från annl:
Tack snälla Silverfang,

Hur många dagar tycker du är lämpligt att lägga på utflykter till Jerusalem och Betlehem, givet att det är de klassiska sevärdheterna som man vll se (har dålig koll på dessa just nu då jag inte läst på)?

Var är det trevligt att bo i Tel Aviv (familj med två ungdomar)?

Har läst att stan har en strand som är 1,3 mil lång och att bo med havsutsikt hade ju inte varit fel och gärna med trevliga restauranger runt knuten och vid strandpromenaden.

Kan man räkna med att man kan bada och sola i Tel Aviv i början av april eller är det mest flaneringsväder i shorts som gäller?
Citerat från silverfang:
Hej.

Man kan med fördel bo i Tel-Aviv och göra utflykter över dagarna till både Jerusalem och till Betlehem. Tel-Aviv till Jerusalem tar max en timme med bil men oftast bara 45 minuter. Det går bussar i skytteltrafik för en billig penning, annars kan man ju hyra bil om man vill. Det är inte jättedyrt men man får ju ligga ute med deposition m.m som vanligt.

Om påsken sammanfaller med den judiska påsken så kan det vara lite körigt. Många som reser då. Även många som reser under den vanliga påsken iofs. Boende kan vara ganska dyrt i Tel-Aviv så håll utkik efter bra erbjudanden och boka i god tid.

När det gäller säkerhet så är det inget speciellt att tänka på förutom att man blir allt som oftast visiterad när man går in i köpcenter och på restauranger med mera eller de kollar i ens väska i alla fall. Se till att ta god tid på er när ni ska till flygplatsen då det kan ta lång tid med alla säkerhetskontroller där.

Fråga gärna mer om ni undrar något. Har varit i Israel ca 20 gånger så jag har lite koll i alla fall ;).
7 juni 2012 11:56
Hej
vi bodde i Natanya och gjorde alla utflykter därifrån, fin strand, men det var längesen så jag vet inte hur det
är där längre...skulle jag åka nu skulle jag nog välja tex Melody, Center chic eller Shalom hotel i Tel Aviv :) Nog lite mer liv och rörelse o dessutom närmare sevärdheterna!
// mvh resemaja
Av Annl
8 juni 2012 07:14
Tack både Silverfang och Resemaja för era tips.

Att åka till Döda havet är ju en riktigt bra idé. Låter väldigt spännande.