Frågor om Isla Mujeres, Playa del Carmen & Tulum

Av Andreao
10 okt. 2013 09:20
Visningar: 6462
Hejsan!

Vi är ett par som har tänkt att åka till Mexico i slutet av jan/början på feb 2014. Vi har prelbokat en vecka på Isla Mujeres och en vecka i Playa del Carmen för att kunna göra utflykter därifrån. Tanken var att en tid under veckan där det är mer lugn och ro, lyx och bekvämt och en tid lite mer ”äventyr” och utflykter.

Dock börjar få lite funderingar och undrar om någon kan hjälpa oss med följande frågor:

- Hur stort är Isla Mujeres, finns det resturanger i något slags city? Vi har idag bokat ett all inclusive hotell på södra sidan, men är lite rädda för hela All Inclusive-grejen. Vill inte ha skolmatsal, men å andra sidan är det 18-års gräns så då kanske man kommer undan det.
- Hur är stränderna där? Som sagt, nu har vi bokat på södra sidan men norra sidan verkar vara det som flest folk skriver om stränder.


-Playa del Carmen, hur ”turistigt” är det? Vi vill gärna ha lite stad såklart så vi som är matnördar kan besöka lite olika resturanger, men tråkigt om hela stan är ett enda stort Aiya Napa med svenska menyer.


- Vi funderar på tulum? Ska man hellre bo där än i Playa del Carmen? Eller några dagar i båda? Har hört att det ska vara så himla fint, men finns det något ”city” som hör dit så man kan gå ut och äta på kvällarna? Eller ska man hellre bo i Playa del Carmen och ta dagsutflykt till Tulum? Var är det bäst att utgå ifrån om man vill göra utflykter Chichén Itzá och Cenotes tex.

- Holbox och Akumal, är dessa ställen värda ett besök?



Nu blev det en massa frågor, hoppas jag kan få svar på någon. Vi är som sagt ett par mellan på 25 och 29 år som vill ha både lugnt och paradisstränder, men också uppleva något extra (inte bara ligga på stranden i två veckor). 

Tusen tack på förhand!
Av Chogge
10 okt. 2013 10:01
Hej Andreao!

Jag har varit i Mexiko tre gånger och är frälst. Så otroligt vackert och härligt land. Har i och för sig bara varit i Yakutan där ni ska åka.

Isla mujeres är en väldigt liten ö där man kan åka runt med golfbilar. Jag har bara varit på norra sidan (Playa Norte) och det är väldigt vackert där. Otroliga stränder och fin sandstrand. Det är många amerikanska turister som besöker Isla Mujeres över dagen då de flesta av dom bor i Cancun. Finns massor med mysiga restauranger i Norra delen, tror att det är lugnare i södra mujeres.

Playa del Carmen är min personliga favorit. Här finns fantastiska stränder samtidigt lite liv och aktiviteter på huvudgatan. Det är väldigt turistigt här med krims-krams butiker överallt. Men det som är ganska skönt är att det rör sig inte om "kopior" och en massa påstridiga försäljare. Mexikanarna är ganska softa och inte så påstridiga anser jag. Shoppingen är riktigt bra, solglasögon går att få för nästan halva priset i Carmen jämfört med Sverige, självklart äkta. Det mesta finns i Carmen. Det är väldigt "trendigt" vad gäller turister och restauranger o sånt. Mycket italienare, argentinare, amerikaner, brassar. Inte alls så mycket skandinavier och svenska menyer finns inte!

Från Carmen kan ni lätt ta er överallt. Tulum och Akumal är värda ett besök lätt. Räcker att åka dit över dagen. Transporter är billigt, både taxi och bussar.

Chitzen Itza har jag aldrig besökt då det är en heldagsresa och det orkade jag inte med, väldigt lång bussresa.

Cancun kan ni skippa om ni inte ska besöka någon shopping-mall och handla märkesvaror.

//Chogge
10 okt. 2013 10:11
Varit både på Isla Mujeres och Playa del Carmen.

Isla Mujeres tyckte jag var lika turistigt som Playa del Carmen men det är inte mer "turistigt" än något annat ställe som har all inclusive-destinationer. Såklart finns menyer på andra språk men då är de engelska och det är ju bara bra. Resturanger finns det massor utav överallt men det gäller ju att inte gå och äta var som helst. Då risk för nya bakterier är större där. Min kusin var i Tulum men det är finns inte lika mycket där vad han berättade. Oavsett var man bor så är det värt och en självklarhet att göra utflykter. Tror vi gjorde det nästan alla dagar utom 4 kanske. och då var vi där i två veckor.

Cenotes var en favorit och vi lyckades hamna på de finaste ställena. Sen var vi på en riktig paradis strand som heter Playa Paraiso.
Vi valde att åka till Coba-ruinerna istället för Chichén Itzá då vi ville gå upp för den och Chichen Itza var stängd. Skulle starkt rekomendera att bo i Playa del Carmen trots turister och sånt och därifrån ta er ut på utflykter.