Frågor om ESTA/visum för svensk medborgare till usa från Nya Zeeland

Av Josie93
31 maj 2013 01:11
Visningar: 625
Hej!
Jag har lite frågor angående visum till USA. Jag befinner mig just nu på nya Zeeland på ett sk working holiday visa och har bestämt mig för att jag ska ta mig vidare till usa härifrån (till Boston, MA). Det verkar krångligt att få ett visum till usa härifrån för det verkar som att jag måste boka en tid för ett möte? (appointment) och det lär ju vara i Sverige? Jag undrar om jag kan ansöka om ett ESTA och boka en biljett hem som gäller inom 90 dagar. Jag tänkte isåfall åka in i usa på mitt ESTA, skaffa mig ett visum medan jag befinner mig i usa såatt jag kan stanna längre än 90 dagar och sedan boka om biljetten hem. Skulle detta funka? Detta skulle isåfall vara ett liknande working holiday visa .
I hur god tid behöver man vara ute?
Sitter lite i skiten nu kan man säga för jag trivs inte här och skulle hellre åka till usa gärna så snart som möjligt (inom 2-3 veckor).
Väldigt tacksam för svar!
Av Hawaii
31 maj 2013 01:54
Det du nämner funkar inte. Om du har för avsikt att söka visum till USA (alltså INTE ESTA) måste du göra det innan du anländer i USA. På amerikansk ambassad eller konsulat, och det kan vara i vilket land som helst. Ansöker du om ESTA har du 90 dagar i USA och under den tiden kan du inte "ändra" det till ett visum. Och det finns inget "working holiday visa" för USA.