Frågor om Dubai

Av Annl
15 maj 2011 16:22
Visningar: 16490
Hej,

Några frågor till er som vet; funkar det klimatmässigt att åka till Dubai i början av april? Hur varmt är det då?

Vad gör man i Dubai förutom att kolla på spektakulär bebyggelse, sola och bada och shoppa?

Hur är prisläget för boende? Någonstans läste jag - rätt eller fel -att det är Ok pris där och att det är prisvärt att bo på fina hotell. Förslag på något trevligt boende och var bör man bo?

Är det någon som varit på utflykt - kamel eller jeep - i öknen? Är det att rekommendera?
Av Sq7700
20 juli 2011 17:36
Jag besökte Dubai november 2008.

April är lite av en övergångsmånad. Dubai går från hett till stekhett och man bör trivas i temperaturer omkring 30 - 35 grader C dagtid. Medeltemperaturen ligger däromkring, men enstaka dagar överstiger aldrig temperaturen 30 grader - samtidigt som att extremtemperaturer på 40 grader kan förekomma.

Vad man gör i Dubai?

Dubai har fina stränder, men de privata stränderna är att rekommendera. Lyxhotellen i Jumeirah har privata stränder, men man får nog vara beredd att betala 1 500 kr per natt och uppåt (dyrast är väl Burj Al Arab som ligger på omkring 10 000 kr per natt för det billigaste alternativet). Jumeirah Beach Park är nog det "svenskaste " alternativet - något finare än de kommunala stränderna och billigt (omkring tio kr).

Även shoppingen håller högklass. Köpcentrum finns det gott om. Störst i Dubai (och världen) är Dubai Mall. Dubai Mall ligger intill Burj Khalifa, världens högsta byggnad. Mall of the Emirates är en annan gigant, här finns bl.a. berömda Ski Dubai där man kan åka skidor året runt för ett par hundra lappar. Priserna på varor som säljs i Sverige kostar lika mycket i Dubai, men å andra sidan är miljöerna mycker modernare och lyxigare så det är mycket roligare att handla där.

I gamla Dubai (området längs "the creek") finns förutom ytterligare ett megaköpcentrum (BurJuman) en del s.k. souqs, typ marknader. I Bur Dubai (västra delen) finns en textilmarknad och i Deira (östra delen) finns guld- och kryddsouqen. I Karama, söder om Bur Dubai går det att köpa det mesta billigt.

Ang priser på boendet

Det stämmer inte att Dubai endast är till för de med stor plånbok. Dock blir Dubai kanske lite roligare då. Det finns tre sätt man kan bo på enligt mig:

1: I gamla Dubai. Här finns hotell som kostar strax under tusenlappen, men då finns risken att de kan vara ganska sunkiga (läs slitna hotell, nattklubbar för gästarbetarna, prosititution etc.). Det mest prisvärda boendet är nog att boka ett hotell i centrala Deira och hålla sig till någon av de stora kedjorna. Fördelen är att man kommer nära inpå det lilla som är kvar från tiden innan Dubai blev vad Dubai blev idag och det känns åtminstone någorlunda genuint.

2. I nya Dubai: Hotellen kostar mer än i gamla Dubai, men håller högre standard. Många hotell ligger längs med den flerfiliga motorvägen Sheikh Zayed Road och saknar själ. I mina ögon bra om man bara har en stopover i Dubai, men ska man tillbringa en vecka i Dubai skulle jag välja något annat.

3. I Jumeirah: Hotellen i Jumeirah har strandnära, vilket kan vara skönt om sol och bad är det primära målet. Priset för hotell med privat strand är dock högt.

Under min resa gjorde jag ökensafarituren. Helt ok, körde i fyrhjulsdriven bil på sanddynorna en knapp timme från Dubai. Inget för de som lätt blir åksjuka dock. Avslutades med middag och magdans i öknen, efter att solen hade gott ner. Väldigt turistigt. Dessutom lämnade jag Dubai för en dag och åkte till Al-Ain som ligger 13 mil sydöst om Dubai (tillhör emiratet Abu Dhabi). Kan vara kul om man vill se något mer äkta, dessutom gränsar staden till Al-Buraimi i Oman. Kul att se kontrasterna.
20 juli 2011 21:00
Jag var i Dubai i mitten av maj och det var mycket varmt men inte så att man inte klarade det, så april är säkert inte alltför varmt. Det värsta är att det är olämpligt att gå i typ linne och kortare kjolar/shorts även om det inte är totalförbjudet (som jag förstod det).

Om sol och bad är huvudmålet hade jag inte åkt till Dubai. Jag tyckte nämligen att vattnet var alldeles för varmt för att vara njutbart (kändes mer äckligt att gå i) och det var mycket skräp i vattnet, som påsar, papper etc. Miljötänkande är inte nummer 1 i Dubai.

Eftersom jag bara bodde där en natt och priserna var nedsatta valde jag ett lyxhotell. Det låg på stranden, i Dubai Marina. Det var jättetrevligt där, lite som Darling Harbour i Sydney. Men det tar ju en stund att åka till Dubai Creek eller Burj Khalifa t.ex. Hotellet kostade typ 1200 kr/natt men man kan få hotell som är nästan lika fina under tusenlappen, i synnerhet om de inte ligger på stranden.
Jag gillade verkligen området kring Burj Khalifa också, men vad det kostar att bo där har jag ingen aning om.
Avstånden i Dubai är verkligen enorma men det går bra att ta tunnelbanan, det är jättebilligt. Och taxi är billigt också.
Av Annl
21 juli 2011 03:30
Hej igen,

Tack för alla er tips och vad spännande det låter med ökensafari.

Marie, badade du även inne i stan på de stränderna? Skälet till att jag frågar är att du skriver att det var mycket skräp i vattnet men den bilden har jag inte alls fått av en väninna som har varit i Dubai ett flertal gånger? Hon säger att vattnet är underbart men har bott inne i stan i det lyxhotellsområdet som ni beskriver.
Av Sq7700
21 juli 2011 16:54
Vad menar du med inne i stan? Det finns inga stränder i närheten av floden som delar Bur Dubai och Deira. Stränderna ligger ett par kilometer västerut. En del är kommunala och håller inte lika högstandard som de privata. Jumeirah Beach Park är hur ren som helst och inträdet kostar inte många kronor.
Av Gevalia
21 juli 2011 18:22
Hej! Du hittar en fin gratisstrand med kiosk och duschar intill Dubai Marina mittemot Dubais största moské.Strax intill mosken finns en bra mataffär med god picknickmat.

Ett bra och billigt hotell i Bur Dubai är Admiral Plaza. Vi betalade 390 kr/natt inkl frukost för två personer. Frukosten var av indisk stil samt rostat bröd m.m. Kebabstället intill har underbara fruktdrinkar och jättegod shwarma (kebab) Promenadavstånd ner till floden och Abrabåtarna. Nära till skrädderierna där du kan sy upp fina kläder.

Ett lyxigare alternativ: Hyr lägenhet för ca 5000 kr/vecka hos t.ex MyDubaiStay.

Vill du betala 60 eller 600 kr för ett mål mat med utsikt mot Burj Al Arab? Den billigare restaurangen finner du rätt över gatan från lyxhotellet. Det står taxibilar och skolbussar utanför. Namnet på stället är Bel Jafaela.
Den dyrare finner du inne på köpcentret Madinat Jumera Souk.

Gillar du fart? Kolla in Dubaiautodrome i så fall.

Tv- spelsintresse i familjen? Ladda kameran och ta metron från Jebel Ali hållet mot Deira. Stå längst fram i tåget och var beredd när ni åker in i cybervärlden på Sheik Sayed Road.
Av Annl
21 juli 2011 22:28
Sq7700 och Gevalia,

Tack för era värdefulla tips och Sq7700, det var de privata stränderna jag menade när jag skrev om familjen som var så nöjda med Dubai och som inte alls vittnade om det smutsiga vattnet som Marie78 skrev om.

Dubai låter verkligen spännande och med allt som man kan göra.
Av Zahide
23 juli 2011 21:40
Vi var i Dubai mars 2010 och de strander vi var till hette Jumeirah och Al Mamzaar. Personligen tyckte jag mycket battre om Al Mamzaar. Den var sammankopplad med en jattestor park och nu kommer jag inte exakt ihag om dar fanns fem eller sju olika strander. Den var ocksa renare an Jumeirah, som ocksa hade en del maneter. Araberna sjalva holl sig pa Al Mamzaar beach och gar man dit en fredag ar det massor med familjer som har picknick i parken, hur mysigt som helst. Allt fran babysar till gammelmormor och det grillas och man spelar spel.

Vi bodde pa tva olika hotell. De forsta fem natterna vid infarten till "palmen" och sen bodde vi tre natter i Deira. Det forsta hotellet var lite lyxigare men mycket avsides, vi hade ca 5 km till narmaste butik och det var i ett kopcenter. Nar vi flyttade till Deira hade vi narheten till allt, framforallt metron som man ar mycket beroende av, (och taxi).

Nasta gang jag besoker Dubai kommer jag att boka boende i Deira igen, eller rattare sagt vid Dubai creek.
Av Annl
23 juli 2011 22:47
Zahide,

Tack för ditt utförliga svar. Spännande att bo i olika delar av stan.
24 juli 2011 19:38
Det var skräpigt i vattnet utanför mitt hotell (Le Royal Meridien Beach Resort) i Dubai Marina. Men det kanske bara var en tillfällighet? Jag har ju bara varit där en dag. Men generellt tyckte jag att man är dålig på återvinning och sånt i Dubai. Sen var ju tunnelbana och sånt superrent.
25 juli 2011 23:08
Jag var i Dubai i januari i år, om du vill åka upp i Burj Khalifa så är ett tips att åka dit någon dag innan o förköpa biljett, halva priset då, men det är häftigt att stå nere också o titta upp.Ialla fall ska du absolut inte missa vatten spelet vid Burj Khalifa på kvällstid. Magiskt! Ett jätte fint gigantiskt akvarieum är värt ett besök, i köpcentet sidan om.
Bur Dubai området gillade jag bäst, där ligger ett museum, jättefint uppbyggt som jag tycker ni ska besöka.
I närheten ligger creeken där ni tar en båt över till Diera, strosa runt på krydd o guldmarknaden där.
En dag tog vi en busstur till Abu Dhabi o besökte Ferraricentret där, också sevärt utan att vara intresserad av bilar. En kväll tog vi taxi till new marinan ett mysigt ställe med alla möjliga restuaranger o massor av fina bbåtar, Vi åkte skidor inomhus en häftig upplevelse, från sommar till vinter.
Ja, listan kan bli hur lång som helst, det finns massor att hitta på.

Ha en härlig resa.
Anette
Av Annl
26 juli 2011 00:35
Tack snälla för alla spännande tips - man blir sååå sugen på att åka till Dubai bums...
Av Sun
31 juli 2011 22:37
Hej
Är i Dubai just nu o bor på Corp executive hotel and apartments. Är så nöjda! 80kvm, stilrent, städat o fräscht! Trevlig personal o ligger bra, gångavstång till Mall of the emerates. Taxi är billigt o finns massor av. Vi betalar 199-349 AED per natt för vår stora lägenhet =) Dyrare på högsäsong...
Hör av dig om du vill veta ngt mer!
MVH
sun