Fråga om Sunpass och Dollar (hyrbil)

Av Aaberg
12 dec. 2014 15:41
Visningar: 1183
Har läst runt här och på nätet och försöker få en klarhet i det här med Sunpass hos Dollar. Vi har bokat en bil 3 veckor i Florida hos Dollar. Men vet inte om det är förmånligast att använda deras Sunpass, skaffa eget eller betala kontant. Är vissa platser runt Miami som det inte går att betala kontant med. Dessutom finns det tydligen en risk att av misstag aktivera Sunpasset om man råkar köra i fel fil - vilket inne bär dyra kostnader i slutändan. Så tacksam om någon kan förtydliga vad som är bästa val rent allmänt och när gäller Dollar i synnerhet.
Av Birgere
12 dec. 2014 18:20
Jag har för mig att Dollar tar $50/vecka för sunpass. Förvisso inkl tullavgifter men man måste köra väldigt mycket med för att det ska vara ett riktigt bra val.
Tar man hänsyn till extraförare och sunpass så brukar Dollar inte vara så billiga längre. Lite som Norwegian.
Jag hade inte betalat $50/v utan i så fall valt att betala cash alt köpa en egen dosa.
Annars så kanske du kan räkna om totalkostnaden o byta hyrbilsfirma.

Andra hyrbilsfirmor tar runt $20/månad! men exkl tullavgifterna. Detta är ett helt OK pris om man inte skaffar egen dosa som kostar drygt $20.
13 dec. 2014 10:15
Citerat från Aaberg:
Har läst runt här och på nätet och försöker få en klarhet i det här med Sunpass hos Dollar. Vi har bokat en bil 3 veckor i Florida hos Dollar. Men vet inte om det är förmånligast att använda deras Sunpass, skaffa eget eller betala kontant. Är vissa platser runt Miami som det inte går att betala kontant med. Dessutom finns det tydligen en risk att av misstag aktivera Sunpasset om man råkar köra i fel fil - vilket inne bär dyra kostnader i slutändan. Så tacksam om någon kan förtydliga vad som är bästa val rent allmänt och när gäller Dollar i synnerhet.
Det stämmer ganska bra det Birgere skriver, Du kan läsa om hur det funkar hos de flesta uthyrare här https://www.sunpass.com/rentalcar.

Man måste tacka ja om man ska ha lösningen hos Dollar, innan man kör. Men kör man fel så kan bilen bli debiterad via nummerplåten, det kostar då tull plus en avgift på $15 per överträdelse, maximalt $105 per hyresperiod.

Dollars lösning är alltså inte bäst och avgör själv om det är värt pengarna mot det extra jobbet att skaffa en egen Sunpass det finns dosa för ca. 25 och en billigare "etikett" för ca. $5. Ska man tillbaka till Florida i framtiden kan en dosa vara en bra investering annars blir en etikett det som lönar sig, det är dock bekvämare med hyrbilsföretagens "dyra" lösningar. Har försökt reda ut detta lilla bekymmer här http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Vägavgifter:

Hur det funkar med Sunpass https://www.sunpass.com/pdf/MANUAL_E.pdf

Har bara hyrt av Dollar en gång för ganska länge sen och det blev ingen favorit då vi fick en väldigt simpel Mitsubishi att köra runt i :-(
Av Aaberg
13 dec. 2014 12:32
Tack för svar. Det ni skriver stämmer med vad jag själv läst mig till tidigare, bland annat på Floridasidans utmärkta sajt som kan rekommenderas alla som ska till Florida. Vad jag förstår är Dollar det dyrare alternativet (dyrast) och billigast att skaffa en klisteretikett men då lite krångligare. Jag får be min kontakt på plats om hjälp med en dosa eller etikett eftersom vi kommer att köra en hel del i Orlando, Ft L och Miami-områdena.

Btw, ingen som har kontakter att hyra ut till en familj på fyra personer en natt på Key West-öarna till vettigt pris. Är ju högsäsong där runt jul och priserna är milt sagt vansinniga där.