Fråga ang Booking.com

Av Ewa68
1 feb. 2015 11:46
Visningar: 11017
Jag är inte så resvan, de få gånger jag har rest, har jag alltid bokat via någon resebyrå.
Men denna gång har vi bokat flyg och hotell separat, vilket gjorde att vi sparade över 6000 kr, lite skillnad!
Min fråga är nu: Om man bokar via Booking.com är de flesta hotell man bokar om- och avbokningsbara till ca 1 vecka innan avresa.
Kan man boka mer än ett hotell, eller hur funkar det?

Jag har bokat ett hotell nu, men är ännu lite tveksam till om vi är nöjda med detta. Vi kollar runt och hittar några andra alternativ, där det står att det endast finns ett rum kvar.

Tänkte bara att som det är nu, borde man ju kunna boka fler än ett ställe, då är man garanterad rummet man bokar. Sen kan man i lugn och ro titta igenom sina alternativ, utan att vara rädd för att de ska ta slut.
1 feb. 2015 11:58
Citerat från Ewa68:
Jag är inte så resvan, de få gånger jag har rest, har jag alltid bokat via någon resebyrå.
Men denna gång har vi bokat flyg och hotell separat, vilket gjorde att vi sparade över 6000 kr, lite skillnad!
Min fråga är nu: Om man bokar via Booking.com är de flesta hotell man bokar om- och avbokningsbara till ca 1 vecka innan avresa.
Kan man boka mer än ett hotell, eller hur funkar det?

Jag har bokat ett hotell nu, men är ännu lite tveksam till om vi är nöjda med detta. Vi kollar runt och hittar några andra alternativ, där det står att det endast finns ett rum kvar.

Tänkte bara att som det är nu, borde man ju kunna boka fler än ett ställe, då är man garanterad rummet man bokar. Sen kan man i lugn och ro titta igenom sina alternativ, utan att vara rädd för att de ska ta slut.
Ja självklart, så har vi gjort flera gånger fast på Hotels.com, enda nackdelen är om man bokar hotell som ska förskottsbetalas då man så klart får ligga ute med pengarna tills man avbokar.
Av Bibby
1 feb. 2015 13:33
Jag har bokat massor av hotell via booking.com och det har funkat jättebra. Jag har även av- och ombokat och det har också funkat bra samt är lätt och görs på ett intuitivt sätt.
Dock så är det olika villkor på olika hotell så var vaksam där. En del kan man avboka fram till dagen innan, andra har flera dagar innan.

En stor fördel med booking.com är att du betalar aldrig nåt i förskott som du gör med hotels.com, agoda.se, americanexpress.se, mm.
Av Birgere
1 feb. 2015 13:39
Detta med att det bara finns ett rum kvar ska man ta med en nypa salt. Varje hotell erbjuder en handfull rum o lägger ut på dom olika bokningssiterna. Har dom 100 rum kanske 10 läggs ut på booking.com, 10 på hotels.com osv och att hotellet håller kvar majoriteten själva. På detta sätt undviker dom överbokningar och begreppet "endast ett rum kvar" blir ett litet marknadsföringstrick.
Notera även att hotellen måste betala 10-20% i avgift till bokningssiterna. Inte ovanligt att detta läggs på priset.
Använd gärna tex tripadvisor för att jämföra dom olika bokningssiternas priser.
Av Annl
1 feb. 2015 13:45
Kolla i lugn och ro - precis som du är inne på.

Vill framhålla Hotels.com - bokade ett hotell med dem till ett pris som inte var återbetalninsgbart men de fixade ändå så att det gick att boka av och att få alla pengarna tillbaka. All heder till dem!
1 feb. 2015 14:27
Citerat från Bibby:

En stor fördel med booking.com är att du betalar aldrig nåt i förskott som du gör med hotels.com, agoda.se, americanexpress.se, mm.
Det stämmer inte, vissa hotell som bokas via Booking. com vill ha förskottsbetalning, det står vad som gäller när man bokar. Jag har bokat hotell med förskottsbetalning men ändrat bokningen, Då har förskottsbetalningen återbetalats och det brukar gå snabbt.
1 feb. 2015 17:31
Jag skulle inte följa Helenes och Anns exempel på hur bra det funkar med avbokning på förbetalning för det är helt upp till hotellen och inget som kanalerna kan påverka överhuvudtaget.

Avbokas det i god tid och bokningssituationen är gynnsam kanske (och det är ett sort kanske) hotellet gör en goodwillgrej av det. Om man bedömer att man inte kan kompensera bortfallet eller om det är för nära inpå kan du glömma det.

Ring heller inte hotellet för de kommer hänvisa tillbaka till kanalerna ni bokat igenom eftersom det handlar om att sajten tagit betalt av dig och inte hotellet (t ex XPD som äger Hotels.com m fl) eller att priset är provisionsbaserat (Booking.com m fl).

Däremot kan du boka fler hotell mot garanti (eller ogaranterat om det funkar för den delen), men då måste du hålla kolla på avbokningstid så du inte får betala en natt som no show.
1 feb. 2015 17:52
Citerat från Robbowan:
Jag skulle inte följa Helenes och Anns exempel på hur bra det funkar med avbokning på förbetalning för det är helt upp till hotellen och inget som kanalerna kan påverka överhuvudtaget.

Avbokas det i god tid och bokningssituationen är gynnsam kanske (och det är ett sort kanske) hotellet gör en goodwillgrej av det. Om man bedömer att man inte kan kompensera bortfallet eller om det är för nära inpå kan du glömma det.

Ring heller inte hotellet för de kommer hänvisa tillbaka till kanalerna ni bokat igenom eftersom det handlar om att sajten tagit betalt av dig och inte hotellet (t ex XPD som äger Hotels.com m fl) eller att priset är provisionsbaserat (Booking.com m fl).

Däremot kan du boka fler hotell mot garanti (eller ogaranterat om det funkar för den delen), men då måste du hålla kolla på avbokningstid så du inte får betala en natt som no show.
Den erfarenhet jag har av att avboka hotell och få förskottsbetalningen tillbaka har fungerat bra. Självklart ska man avboka innan det är försent.
I de flesta fall bokar jag dock hotell där ingen förskottsbetalning krävs. Då använder jag ofta Booking,com och det har hittills fungerat utmärkt.
1 feb. 2015 19:47
Citerat från Helene63:
Citerat från Robbowan:
Jag skulle inte följa Helenes och Anns exempel på hur bra det funkar med avbokning på förbetalning för det är helt upp till hotellen och inget som kanalerna kan påverka överhuvudtaget.

Avbokas det i god tid och bokningssituationen är gynnsam kanske (och det är ett sort kanske) hotellet gör en goodwillgrej av det. Om man bedömer att man inte kan kompensera bortfallet eller om det är för nära inpå kan du glömma det.

Ring heller inte hotellet för de kommer hänvisa tillbaka till kanalerna ni bokat igenom eftersom det handlar om att sajten tagit betalt av dig och inte hotellet (t ex XPD som äger Hotels.com m fl) eller att priset är provisionsbaserat (Booking.com m fl).

Däremot kan du boka fler hotell mot garanti (eller ogaranterat om det funkar för den delen), men då måste du hålla kolla på avbokningstid så du inte får betala en natt som no show.
Den erfarenhet jag har av att avboka hotell och få förskottsbetalningen tillbaka har fungerat bra. Självklart ska man avboka innan det är försent.
I de flesta fall bokar jag dock hotell där ingen förskottsbetalning krävs. Då använder jag ofta Booking,com och det har hittills fungerat utmärkt.
Jag baserar mitt svar på mina 15 år i den internationella hospitalitybranschen.

Jag säger inte att det inte går. Jag förklarar hur det fungerar så inte Ewa får uppfattningen att det är 'hunky dory' att göra avbokning när som helst.
1 feb. 2015 21:15
Citerat från Ewa68:
Jag är inte så resvan, de få gånger jag har rest, har jag alltid bokat via någon resebyrå.
Men denna gång har vi bokat flyg och hotell separat, vilket gjorde att vi sparade över 6000 kr, lite skillnad!
Min fråga är nu: Om man bokar via Booking.com är de flesta hotell man bokar om- och avbokningsbara till ca 1 vecka innan avresa.
Kan man boka mer än ett hotell, eller hur funkar det?

Jag har bokat ett hotell nu, men är ännu lite tveksam till om vi är nöjda med detta. Vi kollar runt och hittar några andra alternativ, där det står att det endast finns ett rum kvar.

Tänkte bara att som det är nu, borde man ju kunna boka fler än ett ställe, då är man garanterad rummet man bokar. Sen kan man i lugn och ro titta igenom sina alternativ, utan att vara rädd för att de ska ta slut.
Det var ju hemskt vad rörigt det blev här ;-)

Självklart är det Booking.coms villkor som gäller när du bokar genom dem, bokar du t.ex. som du skriver med fri avbokning fram till 7 dagar innan vistelsen så är det det som gäller inget annat, har man då betalt i förskott får man tillbaka pengarna om villkoren är sådana. Vad hotellen har för villkor vid bokning direkt av dem är irrelevant.

Ställer bokningssidan som Annl skriver upp och låter en avboka trots att man inte har rätt till det och dessutom ger tillbaka pengarna så är det ju utmärkt men så klart inget man räknar med vilket ju inte heller Annl påstått.

Lägstaprisgaranti är en annan sak att värdera liksom att vissa ger bonus av olika slag, en gratis hotellnatt efter 10 övernattningar, bonus som kan användas som betalning vid kommande resor o.s.v.

Det var ett bra tag sedan vi använde Booking.com men hos Hotels.com har jag inte sett fenomenet att rum skulle vara slut och sen fyllas på med fler, någon kan ju avboka men annars verkar det vara slutsålt när det är slut.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret