Fort lauderdale

Av Matt2
2 juli 2015 23:14
Visningar: 1539
Jag åker till florida i början av december och jag har lite funderingar kring detta.
Vi ska först åka på en 14 dagars kryssning i Karibien och därefter spendera 6 dagar på Miami south beach. Därefter ska vi till orlando i 6 dagar och sen åker vi ner igen till fort lauderdale i 5 dagar.

I south beach hade vi tänkt att bada och sola och mest bara slappa och göra lite små utflykter.

I orlando ska vi besöka universal parkerna och wet n wild. Sen har vi redan bokat en heldags utflykt. Vi hade även tänkt att åka till clearwater beach en dag om vädret tillåter. Så där känns schemat ganska fullt.

Sen kommer mina funderingar.
Fort lauderdale!
Jag har sökt här på forumet men jag måste säga att det mesta som jag läst låter lite mer åt det negativa hållet. Typ att man bör välja något annat.
Men vi har tänkt att åka hit i slutet av resan för vi hoppas det går att bada i havet.
Sen ska vi titta på florida panthers som spelar just i fort lauderdale. En dag innan hemresan blir det ju även shopping på sawgrass mills så jag tänkte att fort lauderdale borde bli perfekt avslut på resan men nu har jag börjat vackla lite. Borde vi valt någon annan del av florida i slutet på december?

Jag hade föreställt mig stranden och sen att man kan gå och strosa lite bland barer och restauranger. Den bilden fick jag när jag läste ett inlägg men det verkar vara som så att i fort lauderdale är läget viktigast.

Sen har jag läst lite om vädret och tänker att det kanske inte alls kommer vara så varmt som jag tänkt mig. Men december i Miami och fort lauderdale bör man väll kunna räkna med att sola och bada lite? Jag har tänkt mig en vanlig svensk sommar med solsken.
Har jag tänkt fel?
Någon som har varit missnöjd med Miami/Fort lauderdale i december? Vädret alltså.
3 juli 2015 00:01
När jag var där i december var det 25 grader i vattnet och varmare än en svensk sommar. Visst kan man ha otur och det är lite kallare eller regn, men det är större chans till badväder, anser jag.

Om ni ska tänka om eller inte ang. Fort Lauderdale kan jag inte säga så mycket om. Jag tycker att det är en trevlig stad, men man behöver kanske inte SÅ många dagar där.
Av Birgere
3 juli 2015 06:46
Låter som en härlig resa. Vädret kommer vara som svensk högsommar, lite som vi nu äntligen får här hemma (tur att semestern börjar nu). Däremot kan vissa nätter vara kyliga vilket bla kräver att där ni ska bo behöver ha uppvärmda pooler.

Spontant skulle jag ökat dagarna i Orlando på bekostnad av FtL då du redan sagt att det känns späckat och finns hur mycket som helst att göra plus att du har bättre shopping alternativ.
3 juli 2015 10:10
Hmmm, man slappar rätt mycket på en Kaibienkryssning i 14 dagar tror jag. Vi har åkt kortare kryssningar och det har varit väldigt lugnt.
Jag säger nog som Birgere, öka på Orlandodagarna lite. Varför vänta med shoppingen till sista dagen, packa lätt och använd det ni köper istället. Jag tycker att Orlando har bra shopping, både outletsen och mallen. Visst, Sawgrass är bra och en upplevelse om man inte varit där tidigare.

Bra tänkt med att avsluta i Miami och Fort Lauderdale, varmare i både vattnet och luften. Så där kan ni absolut få solsken som värmer.Har ni tur så får ni det även i Orlando.
Clearwater är en av mina absoluta favoriter men kanske inte i december, vi har varit där över jul flera gånger, ibland 30 grader varmt, sist hade vi 15-17 grader så lite mer osäkert där uppe.
Av Matt2
3 juli 2015 12:24
Tack så mycket för alla svar!
Väldigt intressanta påpekningar ni gör!
Ska absolut fundera lite på att lägga fler dagar i Orlando.
Kändes bra med vädret också, det låter bra!
Jätte bra att man kan få svar på saker man undrar.
4 juli 2015 21:16
Hej Matt,

Folk som skriver mindre bra saker om Fort Lauderdale, är folk som inte Kan Fort lauderdale överhuvudtaget.
Min familj har bostad i Fort Lauderdale så jag ska ge dig några tips:

* Självklart ska ni besöka BB&T Arena och se Florida Panthers. Det finns alltid biljetter, och ett tips är att köpa direkt på plats för att komma billigast undan te.x tidigare på dagen.

* Sawgrass Mills som ligger "vägg i vägg" med BB&T Arena är en självklarhet.

* Jag rekommenderar att bo längs Fort Lauderdale strandkant, men skulle inte rekommendera att äta middag där. Eventuellt frukost/lunch.

* Rekommenderar även att besöka "Las Olas Blvd" där du finner flera mysiga butiker, restauranger samt nattklubbar/barer.
Trevligt både dagtid och kvällstid. Och det är princip bara lokalt folk där jämfört med Miami te.x

* Rekommenderar även att ta "Water taxi" som är en vattentaxi som tar dig genom Fort Lauderdale's kanaler. Kan garantera att ni får se otroligt maffiga hus.

* När det gäller mat så skulle jag rekommendera följande ställen:

- Bokampers Sports Bar & Grill //
(Ligger "ovanför" Fort Lauderdale vid Oakland Park precis intill kanalen, max 5 min från Fort Lauderdale strand med bil.)

- Trulucks, The Capital Grille, Season52, P.F. Chang som samtliga ligger i "Galleria Mall" lokaler.
Alla 4 är otroligt bra, skiljer dock lite prismässigt.

- BurgerFI som ligger mitt emot Galleria Mall rekommender jag verkligen för en lunch för att smaka på riktigt saftiga Angus hamburgare.

* Bor ni i ett lägenhetshotell och lagar te.x frukost hemma så rekommenderar jag er att göra inköpen hos "Publix".

* Fort Lauderdales strand är även den ren, jättetrevlig och lugn.

Jag tycker absolut ni ska besöka denna trevliga stad, även om jag inte ska sticka under stolen med att jag ibland tycker det är trevligt att roa mig i Miami också :)

Hare gott!

//André
Av Birgere
5 juli 2015 20:22
Citerat från Erdna123:
Hej Matt,

Folk som skriver mindre bra saker om Fort Lauderdale, är folk som inte Kan Fort lauderdale överhuvudtaget.
Min familj har bostad i Fort Lauderdale så jag ska ge dig några tips:

* Självklart ska ni besöka BB&T Arena och se Florida Panthers. Det finns alltid biljetter, och ett tips är att köpa direkt på plats för att komma billigast undan te.x tidigare på dagen.

* Sawgrass Mills som ligger "vägg i vägg" med BB&T Arena är en självklarhet.

* Jag rekommenderar att bo längs Fort Lauderdale strandkant, men skulle inte rekommendera att äta middag där. Eventuellt frukost/lunch.

* Rekommenderar även att besöka "Las Olas Blvd" där du finner flera mysiga butiker, restauranger samt nattklubbar/barer.
Trevligt både dagtid och kvällstid. Och det är princip bara lokalt folk där jämfört med Miami te.x

* Rekommenderar även att ta "Water taxi" som är en vattentaxi som tar dig genom Fort Lauderdale's kanaler. Kan garantera att ni får se otroligt maffiga hus.

* När det gäller mat så skulle jag rekommendera följande ställen:

- Bokampers Sports Bar & Grill //
(Ligger "ovanför" Fort Lauderdale vid Oakland Park precis intill kanalen, max 5 min från Fort Lauderdale strand med bil.)

- Trulucks, The Capital Grille, Season52, P.F. Chang som samtliga ligger i "Galleria Mall" lokaler.
Alla 4 är otroligt bra, skiljer dock lite prismässigt.

- BurgerFI som ligger mitt emot Galleria Mall rekommender jag verkligen för en lunch för att smaka på riktigt saftiga Angus hamburgare.

* Bor ni i ett lägenhetshotell och lagar te.x frukost hemma så rekommenderar jag er att göra inköpen hos "Publix".

* Fort Lauderdales strand är även den ren, jättetrevlig och lugn.

Jag tycker absolut ni ska besöka denna trevliga stad, även om jag inte ska sticka under stolen med att jag ibland tycker det är trevligt att roa mig i Miami också :)

Hare gott!

//André
Jag kan inte se att någon skriver något direkt negativt om FtL. Men om du läser ditt eget inlägg och ställer FtL i relation till övriga Florida så är det inte så mycket unikt, förutom kanalerna, som lockar. Stan är definitivt värd en natt eller två men sedan så kanske man hellre vill hitta någon plats med större utbud och möjligheter.
Men visst, ställer man FtL mot någon charterort vid medelhavet så kommer FtL på topp.
Av Matt2
5 juli 2015 23:31
Oj vad mycket tips!
Då kan man alltså lugnt och tryggt köpa biljetter på plats, det är bra att veta!
Perfekt med restaurangerna du nämde också!
Jättebra med så mycket tips!

Du säger att du tycker man bör bo vid Fort Lauderdales strandkant men inte äta där.
Är det priset du tänker på då eller utbudet?
Du skulle inte möjligtvis ha något tips på något hotel?
Letar just nu!
Med strandkant menar du var som helst på stranden eller nära las olas?
Och vilken strand är det? Är det fort Lauderdale beach vi pratar om?
När jag söker så nämns lite olika stränder.
6 juli 2015 02:35
Håller med tidigare talare. Fler dagar i Orlando. Mindre i FtL. Håller också med om att FtL är en badort som vilken annan i Florida och dess främsta tillgång är närheten till Miami. Klart att man kan ligga även på denna strand och bada men att den har något att se är tveksamt. Sawgrass är bara ytterligare ett outlet...rörigt och stökigt med en massa turister och spansktalande.

Vill ni gå på hockey ska ni ju självklart gå på Lightning i Tampa (45min från Orlando) före Panthers. Så mkt bättre lag och eventen/upplevelsen går knappt att jämföra även om Cats har ett ungt och talangfullt lag. Rangers kommer innan nyår, vilket brukar tilltala svenskar.

Ska ni ändå stanna i FtL och vill bo direkt på stranden, sök söderut, tex Lago Mar som har ett fint läge och poolområde och ingen väg emellan.
Av Matt2
7 juli 2015 12:21
Jag får se hur vi ska göra!
Det blir i alla fall några dagar i Fort Lauderdale!
Först tänkte vi på bo på stranden men det lutar mer åt Riverside hotell som verkar ha väldigt bra läge mitt på Las Olas. Man får tydligen åka vattentaxi till stranden då men det gör oss inte så mycket.

Har man fler frågor så antar jag att det bara är att posta nya inlägg!
Tack för svaren!
7 juli 2015 13:49
Citerat från Matt2:
Jag får se hur vi ska göra!
Det blir i alla fall några dagar i Fort Lauderdale!
Först tänkte vi på bo på stranden men det lutar mer åt Riverside hotell som verkar ha väldigt bra läge mitt på Las Olas. Man får tydligen åka vattentaxi till stranden då men det gör oss inte så mycket.

Har man fler frågor så antar jag att det bara är att posta nya inlägg!
Tack för svaren!
Får man fråga varför? Las Olas Blvd. är inte direkt något att hänga i julgranen i mina ögon, en kort bit av gatan som i.o.f.s. är ganska trevlig med lite butiker och restauranger men inte mycket att bo vid.
Ska man bada så är det mycket bättre att göra tvärtom, bo nära stranden och sen ta vattentaxi (eller annat) till Las Olas om man vill gå på någon restaurang (shoppingen där är inte något att åka omvägar efter alls....

Jag skulle valt (om jag var tvungen ;-) att bo meed gångavstånd till korsningen Las Olas, A1A, där finns också lite restauranger, barer och affärer, inte så mycket här heller dock, småbåtshamnen och inte minst strand. Även om det är en stor väg mellan hotellen och stranden skulle jag inte bo längre norr eller söderut för att slippa detta, möjligtvis Marriot söderut som ligger inom inte allt för trist promenadavstånd, vet dock inte hur hotellet är i övrigt.
7 juli 2015 18:05
Roligast är väl ändå Erdna 123, Jag citerar: Folk som skriver mindre bra saker om Fort Lauderdale, är folk som inte Kan Fort lauderdale överhuvudtaget!
Jaa du Erdna 123 ...
Av Matt2
7 juli 2015 23:42
Citerat från Floridasidan:
Får man fråga varför? Las Olas Blvd. är inte direkt något att hänga i julgranen i mina ögon, en kort bit av gatan som i.o.f.s. är ganska trevlig med lite butiker och restauranger men inte mycket att bo vid.
Ska man bada så är det mycket bättre att göra tvärtom, bo nära stranden och sen ta vattentaxi (eller annat) till Las Olas om man vill gå på någon restaurang (shoppingen där är inte något att åka omvägar efter alls....

Jag skulle valt (om jag var tvungen ;-) att bo meed gångavstånd till korsningen Las Olas, A1A, där finns också lite restauranger, barer och affärer, inte så mycket här heller dock, småbåtshamnen och inte minst strand. Även om det är en stor väg mellan hotellen och stranden skulle jag inte bo längre norr eller söderut för att slippa detta, möjligtvis Marriot söderut som ligger inom inte allt för trist promenadavstånd, vet dock inte hur hotellet är i övrigt.
Jag vet inte varför!
Satt och läste en massa om olika hotell och just Riverside kommenterar nästan alla att läget är så bra på så det lät ju bra. Men det kanske är som du säger att det inte är något vidare att bo där.
Du kanske har rätt men då är ju frågan vilka andra hotell som skulle passa. Det måste vara i hyfsad prisklass. Kollade på westin och sonate eller vad det hette men det var väldigt dyrt. Helst inte mer än 2500 per natt.
Tittade på best Western ocean side också
8 juli 2015 08:01
Citerat från Matt2:
Citerat från Floridasidan:
Får man fråga varför? Las Olas Blvd. är inte direkt något att hänga i julgranen i mina ögon, en kort bit av gatan som i.o.f.s. är ganska trevlig med lite butiker och restauranger men inte mycket att bo vid.
Ska man bada så är det mycket bättre att göra tvärtom, bo nära stranden och sen ta vattentaxi (eller annat) till Las Olas om man vill gå på någon restaurang (shoppingen där är inte något att åka omvägar efter alls....

Jag skulle valt (om jag var tvungen ;-) att bo meed gångavstånd till korsningen Las Olas, A1A, där finns också lite restauranger, barer och affärer, inte så mycket här heller dock, småbåtshamnen och inte minst strand. Även om det är en stor väg mellan hotellen och stranden skulle jag inte bo längre norr eller söderut för att slippa detta, möjligtvis Marriot söderut som ligger inom inte allt för trist promenadavstånd, vet dock inte hur hotellet är i övrigt.
Jag vet inte varför!
Satt och läste en massa om olika hotell och just Riverside kommenterar nästan alla att läget är så bra på så det lät ju bra. Men det kanske är som du säger att det inte är något vidare att bo där.
Du kanske har rätt men då är ju frågan vilka andra hotell som skulle passa. Det måste vara i hyfsad prisklass. Kollade på westin och sonate eller vad det hette men det var väldigt dyrt. Helst inte mer än 2500 per natt.
Tittade på best Western ocean side också
Vet inte era exakta datum men tittade på 10-15/12 och det är ju nästan ingenting som kostar över 2500:-
Vilka datum och behöver ni mer än ett rum/lägenhet, andra krav?

Som sagt hade jag inte tittat så mycket på just det med vägen om ni inte tycker att direkt på stranden är viktigt, en tråkig trafikerad väg men så farligt är det inte att passera den ett par gånger per dag ;-)

Alhambra, The Agua som alltid tipsas om, Premiere det gamla klassiska svenskcharterhotellet, Hilton, Tranquilo, The Royal Palm, The Atlantic........
Av Matt2
8 juli 2015 11:58
Vet inte era exakta datum men tittade på 10-15/12 och det är ju nästan ingenting som kostar över 2500:-
Vilka datum och behöver ni mer än ett rum/lägenhet, andra krav?

Som sagt hade jag inte tittat så mycket på just det med vägen om ni inte tycker att direkt på stranden är viktigt, en tråkig trafikerad väg men så farligt är det inte att passera den ett par gånger per dag ;-)

Alhambra, The Agua som alltid tipsas om, Premiere det gamla klassiska svenskcharterhotellet, Hilton, Tranquilo, The Royal Palm, The Atlantic........
Det ser ut som att det blir 25/12 - 30/12. Eventuellt
Väldigt tacksam för tips, har kollat massor men tycker jag är dålig på att hitta!
8 juli 2015 12:39
Citerat från Matt2:
Vet inte era exakta datum men tittade på 10-15/12 och det är ju nästan ingenting som kostar över 2500:-
Vilka datum och behöver ni mer än ett rum/lägenhet, andra krav?

Som sagt hade jag inte tittat så mycket på just det med vägen om ni inte tycker att direkt på stranden är viktigt, en tråkig trafikerad väg men så farligt är det inte att passera den ett par gånger per dag ;-)

Alhambra, The Agua som alltid tipsas om, Premiere det gamla klassiska svenskcharterhotellet, Hilton, Tranquilo, The Royal Palm, The Atlantic........
Det ser ut som att det blir 25/12 - 30/12. Eventuellt
Väldigt tacksam för tips, har kollat massor men tycker jag är dålig på att hitta!
Det borde jag ju ha räknat ut om jag läst ditt inledande inlägg, i mellandagarna blir i regel priserna högre tyvärr....
För under 2500:- så finns fortfarande Royal Palms, http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g34227-d536459-Reviews-The_Royal_Palms_Resort_Spa-Fort_Lauderdale_Florida.html
Cocobelle Resort ser ganska mysigt ut http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g34227-d633477-Reviews-Cocobelle_Resort-Fort_Lauderdale_Florida.html

En sökning som denna kan vara en utgångspunkt http://www.trivago.se/?iPathId=34378&bDispMoreFilter=false&aDateRange%5Barr%5D=2015-12-25&aDateRange%5Bdep%5D=2015-12-30&aCategoryRange=0%2C1%2C2%2C3%2C4%2C5&iRoomType=7&sOrderBy=distance%20asc&aPartner=&aOverallLiking=1%2C2%2C3%2C4%2C5&iGeoDistanceLimit=1507&iOffset=0&iLimit=25&iIncludeAll=0&bTopDealsOnly=false&iViewType=0&aPriceRange%5Bfrom%5D=12174&aPriceRange%5Bto%5D=26094&iGeoDistanceItem=784336&aGeoCode%5Blng%5D=-80.102631&aGeoCode%5Blat%5D=26.138063&bIsSeoPage=false&mgo=false&bHotelTestContext=false&th=false&aHotelTestClassifier=&bSharedRooms=false&bIsTotalPrice=false&bIsSitemap=false&rp=&sSemKeywordInfo=&tgs=3437803%2C78433602&bRecommendedItem=false&iFilterTab=0&
Av Matt2
8 juli 2015 17:44
Ja absolut, det finns ju några att välja på!
Får se om jag hittar något bra!
Lite inne på best western plus oceanside.
Ganska överkomligt pris med frukost!
Tack
9 juli 2015 13:33
Rekommenderar The Aqua, bodde där I November. Ägs av en svensk och har supertrevlig personal. Ligger ca 200-300m från stranden.
Av Matt2
10 juli 2015 21:08
Kollade precis på Aqua!
Det var utsålt på hotels.com men gick att boka via deras hemsida. Såg jättefint ut och bra recensioner.
Tack för tipset!
11 juli 2015 10:56
Citerat från Matt2:
Kollade precis på Aqua!
Det var utsålt på hotels.com men gick att boka via deras hemsida. Såg jättefint ut och bra recensioner.
Tack för tipset!
Ingen orsak ;-)

Kanon och priset verkar vara under 2500:- med lite marginal dessutom...

Man ska alltid vara medveten om att alla hotellrum hotell eller ens hotellkedjor läggs ut på bokningssidorna, vet man ett specifikt hotell är det inte så svårt men ska man leta hotell helt förutsättningslöst så blir det ofta lite värre, titta på kartan (Google Maps) kanske och sen gå den vägen till hotellens hemsidor....

Kanske någon här som har ett smidigt sätt att hitta hotellen som inte är med på bokningssidorna, Tripadvisor o.s.v.?