Första Resan till USA/ New York... dricks!?

Av Ulfie81
18 nov. 2010 13:00
Visningar: 23422
halloj!

I vår åker jag till USA och New York för första gången!
Har hört att dom har väldigt speciellt system för att ge dricks där och ville förbereda mig lite :)

Vi kan starta med taxi från JFK, ca 50USD, tillkommer det dricks på det och isf hur mycket ska man ge? Eller lämnar man inte dricks till taxi?

Jag vet att när jag var i Singapore tillkom det dricks på alla restaurang notor, men dom stod som serving charge eller surcharge på kvittot, så det stod hur mycket som tillkommer! Funkar det så här?

Jag antar att man betalar dricks på en restaurang precis som man alltid gör i Sverige, men tex på Subway eller Starbucks..... sånna ställen ger man inte dricks på i Sverige, hur är det i NYC

Alla tips är mycket välkomna:)

Tack på förhand
18 nov. 2010 14:40
Lite av våra erfarenheter jag samlat på www.floridasidan.se:

Dricks: (informationen uppdaterad senast November 2009)

Systemet med dricks är en självklarhet för amerikanen till skillnad från oss som ofta tycker det är jobbigt och löjligt med driks överallt.
All servicepersonal, Taxichaufförer, Bilparkeraren, bagagebärare, serveringspersonal mm SKA ha dricks bli inte förvånad om Ni blir påminda om dricksen av den som väntar sig den. Kontrollera också om dricksen redan är inräknad i notan! Detta är nästan det svåraste att vänja sig vid som ovan USA resenär, ska mannen som packar ner varorna i påsar på varuhuset, eller han som tankar bilen på macken, ha dricks? Hur mycket i så fall? Bäst är att studera hur andra gör för att lära sig.

Några av de vanligaste man stöter på är.

Valet parking (parkering där personal tar hand om bilen): Ingen dricks behövs men som alltid uppskattas en slant när bilen lämnas men $1-5 är brukligt när bilen hämtas ut.

Restaurang: 15-20% eller mer om man är riktigt nöjd. På snabbmatsrestauranger och liknande finns ofta en burk där man kan lägga driks t.ex. växelpengarna, inte nödvändigt men de blir glada om man gör det.

På hotellet:

Väskbäraren ska ha $1-2 /väska mer om de är riktigt tunga (bära från bilen till foajen och från foajen till rummet blir dricks 2 gånger) .

Städpersonal: $1-5 /dag. Ge dricksen dagligen så rätt person får den. För att de ska veta att de får ta pengarna kan man skriva en liten lapp t.ex "To maid. Thank You!" vissa säjer att man ska lägga pengarna på huvudkudden.

Concergiern: Ingen dricks behövs men någon Dollar uppskattas så klart för normala upplysningar, $10-50 om de lägger jobb på att skaffa biljetter eller bord på en populär restaurang.

I stort sett all servicepersonal kan eller ska man ge dricks. Några fler exempel:

Får man låna handdukar vid poolen kan man ge $1 dollar till den som sköter det. Får man saker levererade till rumet (tvätt, en hårtork, roomservice mm.) så bör man ge $1 för det. För roomservice ska man ge dricks som på restaurang 15-20% om det inte är inkluderat, då räcker en dollar för leveransen.

Bar: Vid köp av en drink $1-4 vid köp av flera drinkar $1 per drink upp till $5 eller 15-20% (beroende på hur fint ställe och hur nöjd man är).

Även om man inte måste ge dricks kan det löna sig om man vill ha bra service och bra hjälp och finare hotell innebär mer dricks.
Av Ulfie81
18 nov. 2010 15:13
Jag tackar allra ödmjukast för det svaret som var väldigt givande och räta ut de flesta frågetecknen... om än till utropstecken kanske :)

mvh uffe
Av Peter_o
18 nov. 2010 16:50
Taxin från JFK till Manhattan har fast pris med dricks inräknat. Priset är $45 + $5 i vägtull. Se: http://www.worldtaximeter.com/new-york/

På restaurantnotan lägger de på skatt (Tax). Lägg lika mycket som detta som dricks så bör de bli nöjda.

/PeterO
18 nov. 2010 20:38
Vi har fått lära oss att dubblera summan som står som skatt (tax). Det är ett enkelt sätt att räkna. Detta gäller restauranger. Trevlig resa.
18 nov. 2010 21:35
Citerat från lisbeth2:
Vi har fått lära oss att dubblera summan som står som skatt (tax). Det är ett enkelt sätt att räkna. Detta gäller restauranger. Trevlig resa.
Ja, det är ett bra knep. Skatten varierar ju lite i USA så det får man ju kolla men man hamnar ofta någonstans runt 15% med den uträkningen, gör man så och rundar av lite uppåt så hamnar man på minimum dricks om man är nöjd (om de inte varit otrevliga eller gett dålig service) är man riktigt nöjd kan man lägga på lite till.
Av Pelle77
18 nov. 2010 23:50
Räkna med de 15-20% i dricks som nämnts. Minns första besöket i San Fransisco. Bodde på Hilton o gick in i deras executive lounge. Drinkar är gratis (fast i USA endast alkoholfria). Hade nyss landat o var rejält jetlagged . satte mig vid bordet och servitören tog min tallrik som jag fortfarande år ifrån. Han drämde ner drinken i bordet så det skvätte över. Kände mig som något katten släpat in. Vid nästa beställning gav jag en dollar o då kom smilet fram. Ogillar systemet men det är bara att köpa.
19 aug. 2011 14:48
Citerat från floridasidanse:


Concergiern: Ingen dricks behövs men någon Dollar uppskattas så klart för normala upplysningar, $10-50 om de lägger jobb på att skaffa biljetter eller bord på en populär restaurang.
Hej!
Menar du allvar med upp till $50 till concierge för extraordinär insats?
Satte kaffet i halsen här...

Eller är det ett "typo" (tangentfelstryckning)? :)
19 aug. 2011 15:35
Citerat från nisse2ears:
Citerat från floridasidanse:


Concergiern: Ingen dricks behövs men någon Dollar uppskattas så klart för normala upplysningar, $10-50 om de lägger jobb på att skaffa biljetter eller bord på en populär restaurang.
Hej!
Menar du allvar med upp till $50 till concierge för extraordinär insats?
Satte kaffet i halsen här...

Eller är det ett "typo" (tangentfelstryckning)? :)
Visst låter det mycket!? Man får ju tänka att det kan vara en del ringande och fixande kanske men nog är det bra timpeng! Men för många kan det nog vara värt mycket om de lyckas fixa biljetter till en match som är svår att få tag på själv och med tanke på hur mycket en biljett kan kosta ibland så är det ju småpengar :-)

Det har ju diskuterats ganska flitigt om dricks i USA och jag har letat och läst en hel del råd och information, främst amerikanska resesidor mm. och samanställt ett ungefärligt resultat av det jag hittat plus egna erfarenheter och vad man hört och sett. Vi svenskar är ju generellt mycket dåliga på det här med dricks och många anser att man inte ska ge dricks alls utan sätter kaffet i vrångstrupen för 1 dollar ;-)

Ska leta och se om jag hittar någon av källorna när det gäller just denna dricks och återkommer i.s.f.

Har kollat runt lite igen men hittar inte den som nämde $50, de flesta nämner 2-5 dollar för enkel hjälp och 10-20 för saker som att boka bord på den populära restaurangen eller boka teaterbiljetter men mer för speciell service (vad nu det är), vissa skriver $5 eller $10 och uppåt, t.ex. på Forbes.com skriver de "When it comes to the hotel concierge, give $3 to $5 for a basic service, such as arranging airport transportation. If the concierge fulfills a more difficult request, like getting you a last-minute 8 p.m. table at a restaurant that is typically booked weeks in advance, it's not uncommon to shell out $20 and up." så $50 får nog som sagt anses som aktuellt bara om man är väldigt generös eller uppskattar att få ordnat biljetter till Superbowl t.ex.
19 aug. 2011 16:49
Ok, tack :)

Min första tanke var att det är mer än de flesta här verkar vilja betala för själva middagen (med tanke på alla "Tips på billiga prisvärda ställen"-trådar).

Men visst kan det väl vara värt om de fixar något extraordinärt svåröverkomligt :) Men det gäller ju att veta när de gjort det oxå... :)
19 aug. 2011 17:23
Citerat från nisse2ears:
Ok, tack :)

Min första tanke var att det är mer än de flesta här verkar vilja betala för själva middagen (med tanke på alla "Tips på billiga prisvärda ställen"-trådar).

Men visst kan det väl vara värt om de fixar något extraordinärt svåröverkomligt :) Men det gäller ju att veta när de gjort det oxå... :)
Visst är det så, man kanske ska undvika att utnyttja tjänster om man inte är beredd att ge dricks helt enkelt :-)
Man kan ju alltid äta på snabbmats-ställen eller handla i affären, bära väskorna själv och i alla fall för det mesta välja att parkera bilen själv.
Får man en tjänst utförd som är värd $50 så lär man väl veta det :-)

Sen är det ju som sagts skillnad på var, bor man på motell för $25 nattten är $50 mycket men bor man på lyxhotell för $500 natten kanske man ser $50 som "nickle and dimes" och där lyfter de knappt på ögonbrynet för det medan de på motellet nog skulle undra om man misst förståndet eller sett fel på sedlarna..
Av Annl
20 aug. 2011 11:56
Floridasidan har gett en bra sammanställning över dricksen och vad som skall betalas men jag vill gärna komplettera med en enkel tumregel angående restaurangbesök som jag läste i en amerikansk guidebok.

15 procent är normaldricks om man är nöjd, 20 procent ger man bara om man är extremt nöjd eller vill uppmärksamma en prestation särskilt och 10 procent är lägsta dricksen om man är missnöjd.

Sen är det förstås som någon skrev att det gäller att se upp och kolla notan noga för att se om de redan lagt på dricksen, men annars gäller ovanstående.
Av Badguy
12 okt. 2011 08:14
Det tråkigaste med USA är dricksen, men de är så underbetalda att 80% av lönen är dricks. Man förstår att de flesta har två heltidsjobb för att klara sig. Tänk på att aldrig ge mynt i dricks då blir de sura
12 okt. 2011 08:31
Citerat från badguy:
Det tråkigaste med USA är dricksen, men de är så underbetalda att 80% av lönen är dricks. Man förstår att de flesta har två heltidsjobb för att klara sig. Tänk på att aldrig ge mynt i dricks då blir de sura
Kan Du styrka att de flesta har två heltidsjobb med någon statistik eller liknande? Väldigt intressant att de flesta jobbar minst 16 timmar per dag i USA och att Amerikanernas lön består till 80% av dricks.
Mynt är värda precis lika mycket som sedlar, har Du mött någon som blivit sur för det? Beror kanske på summan i.s.f.?
Av Badguy
12 okt. 2011 08:59
Reseledaren med 30 års erfarenhet av USA berättade detta så jag tvivlar inte på hans ord
12 okt. 2011 09:09
Citerat från badguy:
Reseledaren med 30 års erfarenhet av USA berättade detta så jag tvivlar inte på hans ord
Jag tillåter mig tvivla, ganska orimliga påståenden faktiskt.
Av Daytona
12 okt. 2011 12:33
How much does an Applebee’s Waitress make per Hour/Year? Average Applebee’s Waitress Salary Range
Applebee’s is one of the most successful restaurant chains in the country, employing thousands of waitresses. If you are interested in working for them, then you are probably wondering what kind of salary to expect. The average Applebee’s waitress earns a salary of about $10,500 per year, or about five dollars per hour. While that may seem low, you should bear in mind that the majority of a waitress’s pay is from tips, which brings the total to about $36,000 per year or more.
.

Och på våran senaste resa, för 1 vecka sedan , så frågade vi faktiskt en servitris på ovan nämnda restaurang, hon hade 6 dollar timmen, men med dricks så fick hon säkert ihop en hyfsad lön iallafall. Minimum wage varierar mellan staterna, och ibland kan den vara så låg som 2 dollar timmen.
Dom små restaurangerna (lokala pizzerian, kvarterskrogen typ) har sämre betalt
än dom som jobbar åt kedjorna.
12 okt. 2011 15:21
Ja precis, så tjänar en servitris $ 5 som då skulle vara 20% av "lönen" så blir det ca. 51.200:- (och inte så mycket skatt i månaden med två heltidsjobb . Inte så illa kanske. Jag försvarar inte systemet men det fungerar ju tydligen ganska bra ändå.
Nu var ju också påståendet att man generellt tjänar sin lön till 80% genom dricks i USA, att de flesta har två heltidsjobb och de blir sura om de får dricksen i mynt. Jag tycker det verkar orimligt och det stämmer inte alls med mina erfarenheter men jag har kanske fel och kanske bara träffat folk som inte kan bli sura :-) och de som inte lyckats skaffa sig två heltidsjobb.

Nu har ju det hela inte mycket med TS fråga att göra så jag slutar för min del diskussionen här, tycker Någon den är intressant får vi väl starta en ny tråd i ämnet istället ;-)
1 juni 2013 02:35
Hej,
Jag lånar denna tråd då jag också har frågor om dricks i New york och det är min första resa dit. Jag har läst vad ni har skrivit och jag undrar något konstigt: Vad händer om man inte dricksar?? Spottar dom i maten typ... ? :S
15-20% dricks låter väldigt mycket. Hemma i sverige ger jag bara dricks om jag känner mig väldigt nöjd över maten eller servicen, alltså inte om de bara serverar maten till mig som vanligt.
Nu är jag ju inte van vid dricks systemet överhuvudtaget, så därför känns det så konstigt att behöva pröjsa extra överallt man går i USA efter det jag har läst här.
Av Peter_o
1 juni 2013 08:15
I Sverige ingår väl dricksen i notan, så varför man ger dricks här överhuvudtaget kan väl diskuteras.

Nu går jag sällan på ställen man behöver betala dricks på i New York, men man brukar bli uppmärksammad på att man ska ge. På Birdland hade de lagt en banderoll över maten här det stod vad de ville ha och på andra ställen står det tydligt på kvittot vad de vill ha om man är nöjd eller extra nöjd.

Du kan nog räkna med att servitören ställer sig i vägen om du försöker gå ut utan att lagt dricks, men troligen kommer du ut utan problem.

Men tänker du inte betala dricks så finns det massor av matställen där du slipper det, och det är nog sådana som passar dig (och mig).

/PeterO
1 juni 2013 09:40
Jag tycker ju inte direkt att driksen på restauranger är något problem, de flesta vet ju att det är en 15-20% som gäller och man räknar ju in detta redan när man tittar på menyn.

Det har hänt en gång för många år sen att jag inte kände för att dricksa , hade fått en avbrutan gaffel i maten och det var ingen service alls på stället. De påpekade ganska högljutt att vi skulle betala dricks och pekade på notan där de skrivit vad de ville ha, vi gick och gick så klart inte dit igen. Det gjorde nog inte andra heller så även om det var i ett turistområde var restaurangen försvunnen nästa gång vi kom dit. Rykten om dåliga ställen sprids ju, speciellt nu när internet finns :-)

Kort sagt, man ska betala, det hör till vanligt folkvett, man gör helt enkelt bort sig om man inte betalar, då äter man som Peter säger istället på ställen där man inte behöver betala dricks även om man mycket väl kan dricksa även på ett snabbmatsställe . delli o.s.v.
Det som kan hända annars är just en högljudd förklaring inför alla andra gäster hur oförskämd man är, detta beror ju så klart på vilken stil och klass de som jobbar på restaurangen har, en normalt funtad person sväljer klart förtreten av att ha fått en snål turist som gäst och hoppas på mer dricks från nästa gäst istället.
2 juni 2013 00:49
PeterO, du nämner att du sällan går till restauranger där man behöver betala dricks. Vad är det för restauranger som skiljer sig från dom där man förväntas betala dricks?? Förutom Mcdonalds och Subway då förstås...

Florida: Jag tycker inte det är folkvett att behöva betala dricks för en turist som inte vet hur den amerikanska kulturen funkar. Hade jag inte läst denna tråd hade jag inte anat något, utan trott att det varit inbakad i notan. Och som du säger, är man så missnöjd med servicen o har fått en bruten gaffel så känns det väl inte så kul att dricksa i en sån situation. Men är man nöjd och kan tänka sig att återvända så kan man ju självklart göra det.
2 juni 2013 01:46
Citerat från Candypeach:
Hej,
Vad händer om man inte dricksar?? Spottar dom i maten typ... ? :S
Hej! Ingenting händer om du inte ger dricks - mer än att kanske lämnar stället med raska fötter eftersom du vet att du "gjort nåt dumt" (läs det som ett skämt).
Ibland betalar man vid bordet till sin servitris och ibland får man kvittot av henne och betalar vid utgången. Man kan betala notan med kort och lämna kontanter på bordet eller ta dricksen på kortet. Om vi skall vara krassa som kan man ju se det så här:
Låt säga att det är en restaurang där du betalar vid utgången. Ingen vet ju om du har lagt pengar på bordet och bara betalar notans exakta summa. Eller om du inte lämnar nåt på bordet så vet de inte heller att du tar det på kortet. Det är ju inte som att servitrisen följer med till dörren för att övervaka, och även om hon skulle göra det skulle väl det värsta som hände vara att hon morrar åt dig.
15-20% dricks låter väldigt mycket. Hemma i sverige ger jag bara dricks om jag känner mig väldigt nöjd >över maten eller servicen, alltså inte om de bara serverar maten till mig som vanligt.
Nu är jag ju inte van vid dricks systemet överhuvudtaget, så därför känns det så konstigt att behöva pröjsa >extra överallt man går i USA efter det jag har läst här.
Jag håller med dig om att 15-20% är mycket och ibland ger jag bara 10% om jag är något missnöjd. Jag hade från början svårt att anamma det faktum att JAG skall betala deras lön, men jag har allt eftersom insett värdet av att ge dricks. Dels är det deras lönesystem (det är så det funkar helt enkelt, en lön kan ligga så lågt som de lagstadgade 2.13$ i timmen), dels att om jag känner att är servicen bra (vilket den ofta är då de lever på att smöra) så vill jag visa min uppskattning. Jag tycker det är sniket av folk som hela tiden skall komma undan. ("Vi åker gärna dit, men vill inte göra rätt för oss")

Ja, med risk för att någon missförstår vad jag menar och tolkar in fel saker, så ville jag bara dela med mig av mina tankar.

Till slut, nej det är så klart inte lätt att känna till amerikansk drickskultur, det håller jag med dig om - det är ju det såna här forum är till för :)

Att inte ge dricks (när man känner till det) tycker jag bara är sniket, såvida man verkligen inte är nöjd med mat och service. Men går du på rätt restauranger så kommer du njuta av hur mycket de smörar för dig :)

(Källa: Google - sök på water salary USA så ser ni hur mycket de kan tjäna)

OT: Som peter skriver om dricks i Sverige - här är ju 13% obligatoriskt, så varför öht ge något utöver det? (jo jag gör det själv)
Av Hawaii
2 juni 2013 05:00
Man tar seden dit man kommer när man reser. Och dricks ingår i bilden oavsett om man är i Sverige eller USA. I Sverige bokas det in i notan (även om servicen är usel eller obefintlig) medan man i USA i princip själv kan bestämma hur mycket man vill ge. (Inom rimligheternas gränser). Men 15-20% är som sagt normalt. Och att inte kolla notan - det hör väl till sunt förnuft att kolla notan så att man vet vad man betalar för?
Av Peter_o
2 juni 2013 08:37
Citerat från Candypeach:
PeterO, du nämner att du sällan går till restauranger där man behöver betala dricks. Vad är det för restauranger som skiljer sig från dom där man förväntas betala dricks?? Förutom Mcdonalds och Subway då förstås...
Subway har jag nog aldrig varit på och MacDonalds bara någon gång, men de har bra milkshake. Som Jörgen skrev så är det främst Deli du ska hålla span efter. Ofta plockar man maten själv och betalar efter vikt (på maten!).

Är du (eller rättare när du är) vid Times Square kan du äta på Tad's Broiled Steaks, där står man i kö under tiden de steker köttet, för det är bara stekar som de har) så det är ingen anledning till att ge dricks där. Men obs att den billiga rätten de gör reklam för utanför inte finns med på de tavlor de sedan har innanför. Samt att det mesta de sedan frågar om du vill ha, t ex tomatsallad, kostar extra. Tad's ligger på 50th Street vid 7th Avenue samt en lite mindre på 47th Street även den öster om 7th Avenue.

/PeterO

Av Jimmieh
2 juni 2013 09:40
Detta gäller florida och inte new york, men borde inte vara så stor skillnad.

Undrar man är det bara att fråga. Träffade 2 servitörer på två olika hotell, de jobbade inte utan hade semester.
De sa ungefär samma sak: i florida är minimumlön 7.25 dollar (ifall jag inte mins fel) men de hade en timmlön på 4.25 dollar.

Den minimumlön Nisse2ears skriver om är den som människor med dricks baserade jobb kan ha, som jag förstår det.

"Jag håller med dig om att 15-20% är mycket och ibland ger jag bara 10% om jag är något missnöjd. Jag hade från början svårt att anamma det faktum att JAG skall betala deras lön, men jag har allt eftersom insett värdet av att ge dricks. Dels är det deras lönesystem (det är så det funkar helt enkelt, en lön kan ligga så lågt som de lagstadgade 2.13$ i timmen), dels att om jag känner att är servicen bra (vilket den ofta är då de lever på att smöra) så vill jag visa min uppskattning. Jag tycker det är sniket av folk som hela tiden skall komma undan. ("Vi åker gärna dit, men vill inte göra rätt för oss")"

Har frågat städare innan i califonien och new york och det brukar hamna mellan 4.25-7 dollar. Städarna sa att det är inte så ofta de får dricks längre pågrund av den dåliga ekonomin. Men självklart blir många ännu dåligare betalt en avtal, precis som i sverige.

I florida var 15-20% normalt ifall man var nöjd, men servitörerna ansåg en som en "half-ass" ifall man gav 10%(även om servicen var dålig) :)
2 juni 2013 10:09
Citerat från Jimmieh:

Den minimumlön Nisse2ears skriver om är den som människor med dricks baserade jobb kan ha, som jag förstår det.
Ja, precis.
Den som är intresserad kan läsa mer här:
http://www.paywizard.org/main/minimum-wage/tipped-workers
(2a kolumnen är inkl dricks och 4e utan)

****

Hawaii har sammanfattat det väl: "Man tar seden dit mankommer"
2 juni 2013 11:26
Citerat från Candypeach:
PeterO, du nämner att du sällan går till restauranger där man behöver betala dricks. Vad är det för restauranger som skiljer sig från dom där man förväntas betala dricks?? Förutom Mcdonalds och Subway då förstås...

Florida: Jag tycker inte det är folkvett att behöva betala dricks för en turist som inte vet hur den amerikanska kulturen funkar. Hade jag inte läst denna tråd hade jag inte anat något, utan trott att det varit inbakad i notan. Och som du säger, är man så missnöjd med servicen o har fått en bruten gaffel så känns det väl inte så kul att dricksa i en sån situation. Men är man nöjd och kan tänka sig att återvända så kan man ju självklart göra det.
För en Amerikan är det vanligt folkvett skulle jag så klart skrivit.... sen så hört det ju till att man som Du gör, undersöka lite vilka vanor man har i länder man besöker kan faktiskt tycka att det tillhör vanligt folkvett att försöka visa lite respekt åt länder och människor man besöker :-)

Kom på att jag ljög lite, det har faktiskt hänt ett par gånger till att vi blivit riktigt missnöjda.

En gång tänkte vi kosta på oss lite extra då det var långfredag, hittade en restaurang som rekommenderades i guideboken (på hotel Raleigh i Miami Beach). Det var riktigt usel mat och kyparen visade sig inte i restaurangen efter att ha serverat, fick jaga tag i honom för att få notan, där var det dock inga problem att inte ge dricks, bara att lägga pengarna och gå kyparen visade sig inte då heller :-) Kan ju också vara en taktik, att gå när servitören är i köket ;-)

Nu senast åt vi på Stanleys (tror jag det hette) i New Orleans, beställde var sin burgare, fick in drickan och såg sen hur andra gäster som kommit senare än oss blev serverade. vi surnade så småningom till lite och försökte få kontakt med den arrogante servitören, till slut lyckades vi och då frågade han om vi ville ha notan! Hmmm vi kanske ska få maten först? Burgaren vi så småningom fick var dessutom bland de sämre, överstekt och torr (kanske låg den på stekbordet hela tiden) :-( Det blev avrundat så jag tror att han fick 14 cent i dricks i alla fall.

Själv är jag inte så väldigt noga, det kan bli betydligt mer än 20% ibland och ibland, om de gör en riktigt sur betydligt mindre som sagt.
Ibland kan det kännas bra att ge mer dricks på en enklare restaurang, man ana att de som jobbar där behöver och uppskattar det mer, t.ex. kan man gärna slänga lite i dricksburken även på snabbmatsställen där man kan utgå från att de har väldigt dåligt betalt.
2 juni 2013 12:54
Citerat från Peter_o:
Citerat från Candypeach:
PeterO, du nämner att du sällan går till restauranger där man behöver betala dricks. Vad är det för restauranger som skiljer sig från dom där man förväntas betala dricks?? Förutom Mcdonalds och Subway då förstås...
Subway har jag nog aldrig varit på och MacDonalds bara någon gång, men de har bra milkshake. Som Jörgen skrev så är det främst Deli du ska hålla span efter. Ofta plockar man maten själv och betalar efter vikt (på maten!).

Är du (eller rättare när du är) vid Times Square kan du äta på Tad's Broiled Steaks, där står man i kö under tiden de steker köttet, för det är bara stekar som de har) så det är ingen anledning till att ge dricks där. Men obs att den billiga rätten de gör reklam för utanför inte finns med på de tavlor de sedan har innanför. Samt att det mesta de sedan frågar om du vill ha, t ex tomatsallad, kostar extra. Tad's ligger på 50th Street vid 7th Avenue samt en lite mindre på 47th Street även den öster om 7th Avenue.

/PeterO

Ville bara påpeka att Tad's vid Times Square har gått i konkurs, den nära Olive Garden! Vi åt där i vintras, dagen efter hade den gått i konkurs tyvärr. Men den runt hörnet ska finnas kvar och även den mittemot Macy's.
Av Peter_o
6 juli 2013 17:16
Citerat från Hawaii:
Man tar seden dit man kommer när man reser. Och dricks ingår i bilden oavsett om man är i Sverige eller USA. I Sverige bokas det in i notan (även om servicen är usel eller obefintlig) medan man i USA i princip själv kan bestämma hur mycket man vill ge. (Inom rimligheternas gränser). Men 15-20% är som sagt normalt. Och att inte kolla notan - det hör väl till sunt förnuft att kolla notan så att man vet vad man betalar för?
I förra veckan var jag på Big Daddys vid Union Square (NY), en hambugerrestaurant i 50-talsstil. På notan hade de angett hur mycket dricks man skulle ge om man ville ge 18, 20 eller 22%. Så ville man ge 15% fick man gå ut med svansen mellan benen.

/PeterO
6 juli 2013 19:32
Citerat från Peter_o:
I Sverige ingår väl dricksen i notan, så varför man ger dricks här överhuvudtaget kan väl diskuteras.
Dricksen ingår INTE på notan i Sverige. Det är en av de vanligaste missuppfattningarna - eller myterna - som finns. Det las in en sk serviceavgift som var TÄNKT att vara istf dricks - eller kanske snarare ett lönelyft - någon gång på 80-talet, men detta har inte gällt på ca 25 år. Idag är hotell- & restaurangpersonal ändå sämre betalda än 'låglönefavoriterna" snabbköpskassörskor och sköterskor.
Av Peter_o
6 juli 2013 20:24
Citerat från Robbowan:
Citerat från Peter_o:
I Sverige ingår väl dricksen i notan, så varför man ger dricks här överhuvudtaget kan väl diskuteras.
Dricksen ingår INTE på notan i Sverige. Det är en av de vanligaste missuppfattningarna - eller myterna - som finns. Det las in en sk serviceavgift som var TÄNKT att vara istf dricks - eller kanske snarare ett lönelyft - någon gång på 80-talet, men detta har inte gällt på ca 25 år. Idag är hotell- & restaurangpersonal ändå sämre betalda än 'låglönefavoriterna" snabbköpskassörskor och sköterskor.
Kan du vara bussig och förklara hur det hänger ihop med deras löner?

Min uppfattning är att de har en fast lön, får del av serviceavgiften samt den dricks som eventuellt lämnas.

/PeterO
Av Medahre
27 nov. 2013 23:37
Nu är det här en gammal tråd men vill också klargöra att dricks inte ingår i notorna i Sverige.

Jag är servitör och har arbetat i branschen i sju år. På de sex arbetsplatser jag har varit på har jag inte sett skymten av serviceavgiften, den går rakt ner i krögarens ficka.

Vanligt idag är att krogarna och personalen är fackanslutna och följer kollektivavtal där minsta tillåtna lön justeras årligen genom facken och baseras efter två kriterier. Mer/mindre än sex års erfarenhet/utbildning samt ansvar/uppgifter på arbetsplatsen, vilket skapar fyra lönegrupper. Är mer vanligt i storstäderna än ute på landet att högre lön än minimum ges.

Min nuvarande lön är 120 kr/tim(3 år på nuvarande arbetsplats), OB efter kl 20:00 vardagar 19:80 kr/tim och 36nånting kr/tim efter kl 01:00 samt röda dagar.

Jämför det med ett kassabiträde som har ungefär samma lön, samma krav på utbildning(om inte mindre, det ges trots allt ut utbildningar inom hotell & restaurang) men har enligt handelsavtalet 50% OB efter kl 18:15, 70% efter kl. 20:00 och 100% på röda dagar.

Är inte så konstigt att jag uppskattar, nej förväntar mig, lite dricks när jag har arbetat häcken av mig för att någon som gäst ska känna sig nöjd. Då har jag inte bara haft tryck från gästen att hen ska få så mycket de kan för så liten kostnad som möjligt utan dessutom tryck från ägaren att jag ska sälja på så mycket det bara går...utan att bryta mot alkoholbestämmelserna.

Javisst. Jag gör ju bara mitt jobb precis som alla andra så varför ska jag ha dricks?

Ja, när servitörer nu för tiden dessutom får vara bartender, barista, barnvakt, turistguide, diskare, kassör och städare samtidigt så tycker iaf jag att 10% inte är så mycket att be om.

Framför allt inte när jag vet att samma gäst, utan problem, lär lägga mer dricks för samma tjänst på semesterresan.
28 nov. 2013 07:45
Ungefär lön som min fru då. Utbildad undersköterska i hemtjänsten med dagligt ansvar för människors liv, hälsa och välbefinnande, en fruktansvärd stress samt hela dagarna cyklande i ur och skur. Ca. 20 år hos samma arbetsgivare och ytterligare några år i yrket. De blir pålagda diverse uppgifter som inte egentligen borde ingå, administration o.s.v. Dricks skulle de nog också uppskatta men att be eller kräva något sådant skulle nog får dem inspärrade....
Av Peter_o
28 nov. 2013 09:12
Jag misstänker att det är så här med serviceavgiften: Innan den infördes hade personalen dålig lön och dricks var en nödvändighet för att få en anständig lön. Dessutom beskattades väl dricksen med ett schablontillägg på lönen?

Serviceavgiften infördes för att arbetsgivaren skulle kunna betala anständiga löner, och det verkar ju, enligt ovan, att lönerna ligger i det häradet nu. Så att säga att serviceavgiften går rätt ner i arbetsgivarens ficka är nog inte riktigt så som det sker.

/PeterO