Första gången till USA, New York

15 feb. 2015 11:59
Visningar: 1390
Hej! Vår familj (två vuxna, två tonåringar) ska i oktober detta år åka till USA, närmare bestämt New York.
Jag skulle vara väldigt tacksam för lite information angående vad jag behöver göra för att ta mig in i landet.
ESTA? Vad är detta? Behövs det? Kostnad?
Visum? Behövs inte för endast sex nätter, eller?
Pass? Har läst att maskinläsbart pass behövs?
Övriga uppgifter etc? Någon annat man ska tänka på?
Vore även glad för lite info om hur man bäst tar sig runt i staden, från flygplats osv.
Tacksam för svar!
Av Annl
15 feb. 2015 12:42
Allt detta - och lite till - finns det redan bra och informativa trådar om.

Redan nu kan sägas att ESTA som huvudregel ersätter visum - det är bara om din ESTA-ansökan inte godkänns som du är tvungen att söka visum (och det måste du i så fall även för sex dagar).

Mitt tips är att ni ska bo på Manhattan för att få ut så mycket som möjligt av er vistelse - eftersom NYC är oerhört stort. Vi brukar bo med våra tonåringar på lägenhetshotell - väldigt praktiskt!

Tänk också på att ni "bara" behöver boka ett hotellrum om ni vill bo på hotell - sängarna är så stora att det ryms två personer i varje dubbelsäng. Bra sätt att spara pengar.

Tänk också på att hotellrummen runt Times Square är i allmänhet är mindre än i andra områden - beror på att det är äldre hotell där i allmänhet.

Under vår första vistelse i NYC så tog vi en båttur på tre timmar med Circle Line runt hela Manhattan. Det var väldigt spännande och de hade bra guider. Rekommenderas! Man får fina fotovyer över skylinen och Frihetsgudinnan från båten.

Att flyga helikopter över NYC är också riktigt häftigt och kan rekommenderas (nej, man kör inte över Manhattan som de gör i reklamfilmen).

Om ni inte bokat flyg ännu så är ett viktigt och bra tips när man reser med tidsomställning att ni ska flyga ut så tidigt som möjligt från Europa och flyga hem så sent som möjligt från USA - allt för att göra det lite enklare med tidsomställningen. Och - det är ett måste att sova på planet för att underlätta jetlagen.

Ha det så trevligt - NYC är ett helt fantastiskt ställe som man kan komma tillbaka till hur många gånger som helst
Av Peter_o
15 feb. 2015 20:00
När du vet vilken flygplats du hamnar på kan du fråga igen, om du inte hittar gamla inlägg med informationen. Det har skrivits många gånger, Dock, från JFK kan det vara tids- och prisvärt att ta taxi till Manhattan eftersom ni är 4 personer. (Normalt gul taxi, möjligen grön om ni ska bo i Harlem, vilket nog inte är så troligt att ni väljer).

ESTA söker ni på adressen https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Det kostar $14 per person. Kolla först att ni har giltiga pass, för byter man pass måste man söka om ESTA. Titta igenom frågorna de har där. Kan ni svara nej på alla så får ni säkert godkänt och kan söka, t ex en vecka innan resan. ESTA gäller i 2 år, så planerar man att resa en gång till, med samma pass, så kan det ju vara smart att vänta med ansökan. Annars kan ni göra den idag.
OBS använd hjälpen som finns till varje fält som ska fyllas i, speciellt det ang förnamn eftersom det är bara det första förnamnet man har som ska fyllas i.

Alla svenska pass är maskinläsningsbara och giltiga (men inte temporära pass).

Runt i staden (dvs på Manhattan) åker ni tunnelbana, och även buss, med ett 7-dagars Metrocard som ger fria resor. Kostar kring $30 och köps i tunnelbanan.

För övrigt bör du skaffa en guidebok, gärna en som du kan bära med dig på plats. Studera tunnelbanekartan i förväg och orientera dig var de olika sevärdheterna ligger. Ni hinner inte med att åka kors och tvärs utan bör koncentrera er på ett par områden per dag.

/PeterO
16 feb. 2015 17:52
Hej. Peter O har beskrivit bra om Esta, pass mm Vad jag alltid brukar göra är att ta kopior på mitt pass, dels att stoppa i baggaget, dels att ha med sig då man är på stan i stället för passet.
Då jag var i NY tog jag buss in till Port Authorithy, där bussar och tunnelbana finns. Kostade bara nån dollar.
Bodde på Jerseysidan i privat boende, ca 15 min till Porth Authorithy som ligger intill Times Square, Broadway, Rockefeller center mm.
Som nämnts här så hinner ni inte se allt på en vecka. Kolla reseguider och bestäm vad ni vill se.
Själv valde jag bara att åka upp i Rockefeller center, därifrån en bra utsikt över Manhattan, Empire Building och Central Park. Alltså man måste inte upp i alla höghusen.
Runt Times Square finns mycket att se, Central Park, 5th Avenue med lyxig shopping, Broadway mmm
Använde bara tunnelbanan en gång, man ser ju inte mycket ovan jord med den. Åkte längst ned till södra Manhattan, tog Staten Island och tillbaka. Passerade Frihetsgudinnan på behagligt avstånd för fina kort, utan att behöva betal färja, stå i kö, säkerhetsvakter å betala inträde.
Vandrade sedan till Wall street, Brooklyn Bridge, Chinatown och avslutade dagen med middag i Little Italy.
Innan tunnelbanan/buss tog oss tillbaka till Jersey side.
Som sagt jag hann se mycket av Ny till största delen till fots, men valde vad jag ville spendera tid på.
Av Peter_o
17 feb. 2015 10:04
Citerat från Jenseriksson:

Då jag var i NY tog jag buss in till Port Authorithy, där bussar och tunnelbana finns. Kostade bara nån dollar.
Bodde på Jerseysidan i privat boende, ca 15 min till Porth Authorithy som ligger intill Times Square, Broadway, Rockefeller center mm.
Jo, men jag har ett förtydligande. Personligen har jag inget emot att vara ute på Manhattan hela dagen och alltså inte tillbaka till hotellet förrän det är dags att sova. Men många vill dela upp dagen så man är på hotellet en sväng under dagen, om inte annat så för att lämna in saker man köpt.

Om man bor i New Jersey kan det således bli 4 resor över/under Hudson River per dag. Och en resa kostar 2,75 dollar, alltså $11 per dag. Och här gäller inte Metrocard. (Har man ett 7-dagars Metrocard kan man dock ladda det med kontanter så man kan åka med samma kort, men det kanske man inte ger sig på första gången i NY).

/PeterO
17 feb. 2015 20:11
Under vår första vistelse i NYC så tog vi en båttur på tre timmar med Circle Line runt hela Manhattan. Det var väldigt spännande och de hade bra guider. Rekommenderas! Man får fina fotovyer över skylinen och Frihetsgudinnan från båten.

Att flyga helikopter över NYC är också riktigt häftigt och kan rekommenderas (nej, man kör inte över Manhattan som de gör i reklamfilmen).
Undrar- var köper man biljetter till det och var utgår båtarna ifrån?
Samma sak vad gäller helikopter? Var köper man biljetter? Vilka firmor är bäst att ha att göra med? Mest seriösa?
Av Annl
17 feb. 2015 20:41
Citerat från Majsarna:

Undrar- var köper man biljetter till det och var utgår båtarna ifrån?
Samma sak vad gäller helikopter? Var köper man biljetter? Vilka firmor är bäst att ha att göra med? Mest seriösa?
Circle Line-båtarna utgår från Hudson River och jag vill minnas runt 42:a gatan eller något sådant men det är lätt att kolla upp. Vi köpte biljetter där vill jag minnas men det var ju några år sedan så det kanske är möjligt att köpa via hemsidan också.

Vi åkte med Liberty Helicopter och de var bra. Lyfte från en pir bortanför Battery Park.Till detta hade vi förbeställt biljetter och fått en tid men biljetterna hämtades ut på plats.
18 feb. 2015 20:27
Tack för alla svar!
Vi kommer att flyga med Lufthansa dit, tar ungefär 12,5h, var helt enkelt det enda alternativet.
Tillbaka tar vi direktflyg. Vi kommer landa på Newark (har läst att flygplatsen tydligen ska vara väldigt stor!)
Vi har även bokat ett hotell som heter Bentley Hotel, och ligger vid vattnet på östra Manhattan. Någon som har erfarenhet av hotellet sedan tidigare?
Av Peter_o
19 feb. 2015 22:30
Citerat från Chicko08:
Tack för alla svar!
Vi kommer att flyga med Lufthansa dit, tar ungefär 12,5h, var helt enkelt det enda alternativet.
Tillbaka tar vi direktflyg. Vi kommer landa på Newark (har läst att flygplatsen tydligen ska vara väldigt stor!)
Vi har även bokat ett hotell som heter Bentley Hotel, och ligger vid vattnet på östra Manhattan. Någon som har erfarenhet av hotellet sedan tidigare?
Ang transpor så kan du läsa följande:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/basta-transfern-fran-newark-till-manhattan-30093
och
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/transport-newark-manhattan-20250

Jag åker aldrig taxi så därför är jag fortfarande frågande inför kostnaden. Jag tror inte de har fasta priser från Newark. Räkna med att den kostar $100 så blir du (kanske) inte besviken. Någon skrev att det kostar 80-85 dollar.

Ang hotellet så uppfyller det inte ett av mina största krav på hotell och det är att det ska ligga nära många tunnelbanelinjer. Det här ligger långt från den gröna linjen. Kan bli lite tjatigt att traska dessa tre och ett halvt kvarter, men det går att gå lite olika vägar. Buss M66 avgår lite norrut på 67th Street. Den går tvärs över Central Park (till fler tunnelbanor).

Som du kommer att märka bor du ett stenkast från linbanan till Rooseveldt Island. Ta den!
/PeterO
Av Peter_o
19 feb. 2015 22:42
Citerat från Annl:
Circle Line-båtarna utgår från Hudson River och jag vill minnas runt 42:a gatan eller något sådant men det är lätt att kolla upp. Vi köpte biljetter där vill jag minnas men det var ju några år sedan så det kanske är möjligt att köpa via hemsidan också.
Ja, för att komma till Circle Lile-båtarna tar man buss M42 västerut och sitter kvar till ändhållplatsen, dvs tills man har passerat över 12th Avenue. Buss M42 trafikerar 42nd Street.

/PeterO