Försiktighet

Av Jiboro
9 aug. 2013 05:44
Visningar: 2932
Mitt tredje besök blev en mardröm.
Hittade ett stort fint hus att hyra i 1 månad. Diskuterade igenom allt om el, gas m.m. Därefter fungerade ingenting.

Två gånger var jag på polisstationen då gas och el uteblev, ingen återbetalning.
Jag kunde inte laga mat och köttet blev dåligt liksom jag då ingen kyla fanns i kylskåpet pga av utebliven el.
Smutsigt och inga möbler i huset förutom i våra rum. En morgon fann jag en tupp i köket och vardagsrummet. En annan morgon hade 5 främmande människor lagt sig på madrasser utanför min dörr. Detta är bara en bråkdel av alla problem vi hade för jag reste med min man, en Gambian.
Vi fick ingen hjälp hos polisen och jag får påminna att det är en diktatur och inte fungerar som vi är vana vid här.
Ta alla avtal skriftligt, gärna med vittnen. Goda referenser är väl det bästa och om det verkar för bra...... ja då är det nog det också.

Jag älskar The Gambia och kommer att åka ner så snart jag har pengar till biljetten. Men jag har verkligen lärt mig en livs läxa. Var vaksamma.
25 sep. 2013 22:37
Ja det stämmer att inget är som här hemma!
Jag har varit i Gambia genom många år och är nära vän med ett flertal, men jag har också fått skippa många så kallade vänner genom åren.
Och när det gäller hus i Gambia så brukar det ofta bara vara huset man hyr helt utan något vare sig möbler eller andra lösa saker. Och när det gäller gas, el och kan även gälla vatten så betalar man separerat när det är långtids hyra ofta ett år.
Sedan finns det några få som hyr ut möblerat på kortare tid där man kan lita på att det finns el, vatten, gas och städning om man vill, men är även priset högre.
Men för den som är intresserad av att hyra lägenhet nära stranden kan kontakta www.lamstours.com han har kontakter med flera uthyrare och han gör allt för att bibehålla ett bra rykte och därför är ärlighet jätte viktigt för honom.
Hur som helst så bör man ha allt skriftligen med ett eller två vittnen i Gambia om man vill komma någon vart med det! Har man det kan man alltid gå till Polisen först och se om de vill hjälpa till men annars är möjligheten att på till militären som har en speciell avdelning för att hjälpa till när det gäller oegentligheter mot turister. De finns i bla Bakau och Senegambia.
Av Ericefp
2 sep. 2021 13:15
Hej ja ser 2013 men i dag är det lätt hyra som många gör . Nytt hus för ca 10 000 dalasi månaden utan vatten el i priset