Försäkring när man hyr bil i USA

27 maj 2008 14:37
Visningar: 35747
Hejsan och tack för ett suveränt forum!
Vi ska åka till Usa i sommar och köra runt en sväng under 3 veckor. Nu till frågan, vilken/vilka försäkringar behöver man för det igentligen.
CDW och stöldförsäkring ingår om man hyr via autoeurope, men bortsett från det, vad behöver man? Vi har reseförsäkring som täcker sjukdomsförlopp etc.

Tack för på hand.
Lars med familj
Av Maddie
1 juni 2008 12:48
Hej. När det gäller försäkringen på bilen så är min erfarenhet att du ska ta det som bolaget erbjuder. Om det är ett stort bolag som Avis och Hertz så erbjuder dom det som behövs. Se till att ha tid att läsa igenom vilkoren vad som gäller. Alla bolag skiljer sig åt och det är bättre att välja dom stora bolagen, än ett mindre som är billigare, men som inte fungerar om något händer + att dom försöker sälja massa onödiga försäkringar till en. Du ska tänka på att din hemförsäkring inte ofattar några som helst skador på bilen eller om den blir stulen, det enda som den försäkringen tecker är eventuella personskador i en trafikolycka + tänk på att om ni är ute i mer än 45 dgr från Sverige ska ni teckan en tilläggsförsäkring på er hemförsäkring. Mvh m
Av Cechol
1 juni 2008 18:58
Hej! Om du bokar med tex holiday autos (bokas genom de flesta resebyråerna) så ingår de försäkringar som man behöver, i USA tex behöver men ingen själviskeliminering. Jag rekomenderar dock att ta en extra reseförsäkring även om hemförsäkringen täcker en del så är det inte kul att stå på plats och måste lägga ut hela resekassan om har gjort någon dumhet eller blir sjuk. Europeiska resförsäkring är riktigt bra där det ingår alla möjliga skydd så man kan känna sig trygg på resan, jag har mycket goda erfaraneheter av dem!
Av Peli
5 juni 2008 22:12
Hej,
Efter att ha hyrt bil ett 20 tal gånger i USA tänkte jag ge lite tips.

Boka bilen i Sverige då det nästan alltid är billigare. HolidayAutos funkar mycket bra. De nyttjar avtal med flera biluthyrare i USA. Alla större bolag som Avis, Alamo, National, Hertz etc. är bra och finns överallt om man behöver dem.
Se till att du tecknar självriskeliminering när du bokar. Denna kallas i USA "Loss damage waiver (LDW)" (tidigare CDW). Kolla på hyreskontraktet att du signerar för LDW. Övriga försäkringar de försöker sälja till dig täcks väl av en bra hemförsäkring eller är "onödig".
Föraren måste naturligtvis ha körkort och vara över 21 år. Internationellt körkort behövs inte. förare under 25 och en andraförare kostar extra. Ska ni vara två som kör så meddela biluthyrarna så det finns med på kontraktet. Försäkringar gäller annars inte. Extraförare kostar ca 5 usd/dag extra. Föraren måste ha ett kredit/betalkort som de drar en blank slip på som deposition.

Så kort: Fram med körkort och Visa, kolla att LDW finns med, tacka nej till övriga försäkringar eller större bil och ha en bra resa.

Obs, amerikanska bagagerum är mikroskopiska. Är man inte expert på att packa resväskor i bilar så tänk på att de rekommenderade antalet väskor som får plats i en bilmodel sällan stämmer. Färre/mindre väskor eller större bil är det som gäller.

MVH
PeLi