Inte för att det är nåt fel på vägarna till dom platser du nämner - dom håller svensk eller bättre standard - men det blir ju ändå en del bilåkande. Det enligt min åsikt enklaste och bästa sättet att förflytta längs Thailands västkust är med färjorna som går precis överallt. Det är betydligt trevligare än att sitta i en fullproppad minibuss i flera timmar och det tar oftast ungefär samma tid och till ungefär samma kostnad.
I övrigt tycker jag att om ni ska göra en rundresa så är det ju bättre att bara åka i bara en riktning från Phuket - alltså norrut eller söderut - inte först norrut och sedan passera Phuket på vägen söderut igen.
Det finns massor av ställen att besöka söder om Phuket som ni lätt fyller tre veckor med. Från Phi Phi via Ao Nang,
Koh Lanta,
Koh Mook,
Koh Kradan och så vidare ända ned till
Koh Lipe som ligger alldeles intill gränsen mot Malaysia. Till alla dess ställen går det färjor.
Åker man norrut från Phuket så finns Khao Lak och Koh Kho Khao och sen finns det inte så mycket mer före gränsen till Burma. I och för sig är det inget större fel på dessa platser men personligen tycker jag att det är finare söder om Phuket.
Det finns en nationalpark på Phuket: Sirinat National Park.
I området kring Khao Lak finns flera nationalparker.
Var man än befinner sig i Thailand är det aldrig långt till en nationalpark. Här finns en karta över nationalparker i södra Thailand:
http://www.sawadee.com/thailand/parks/south.htm