Flyktingläget Kos stad

Av Mawala
20 aug. 2015 08:06
Visningar: 4214
Hej!
Söker efter resenärer som nyligen varit i Kos stad! Vill veta hur det igentligen ser ut där just nu, om man tar till sig det som media presenterar så känns det inte aktuellt att åka dit! Så snälla, ni som är där eller precis har kommit därifrån, dela med er av det ni vet!
23 aug. 2015 16:24
Vill veta desamma, vi har en resa bokad dit snart, men känner mig inte så sugen på att åka :/
Av Dnsnlsn
25 aug. 2015 14:55
Hej! Jag var oxå lite orolig, så jag skrev till fritidsresor och frågade detta. De sa att flyktingarna mest håller till kring polisstationen, där de måste skriva papper varje dag. De har inte hotell i närheten. De gäster som har stött på flyktingar störs inte av dem, utan tycker bara synd om dem, skrev dem. Jag hade tänkt att boka resa till Kos, men jag hoppar över kos stad och tar ett litet ställe istället.
Av Mawala
25 aug. 2015 18:08
Hej!
Jodå, jag har pratat med både Fritidsresor och Ving och dom säger att läget är lugnt. Hoppades på att få kontakt med någon resenär som varit där nyligen och som kan lämna ett ärligt svar. Resebolagen har ju ekonomisk vinning i detta så dom försöker nog släta över lite! Men vi har bestämt oss för att resa dit i alla fall men vore väldigt tacksam om jag kan få lite info från resenärer!
Av Fridaa_
30 aug. 2015 21:14
Hej på er!
Jag besökte Kos stad (hotell International) 19-28 augusti, så kom precis hem men kan tänka mig att läget är detsamma då det inte förändrades mycket under tiden jag var där.
Ja, det är mycket flyktingar. Flera hundra faktiskt. De bor i tält eller direkt på gatan. Lägger ut pappkartonger på stenstranden för att göra det något bekvämare för barnen att sova på. På natten sover de utan minsta skydd från fulla turister eller förbipasserandes blickar. De har inga toaletter eller byte av kläder men viktigast av allt - de är inte i vägen! De har flytt och försöker komma i trygghet till ett nytt hem.

Media är som alltid vinklat. Självklart är det obekvämt att komma som turist och det sover hundratals på gatorna men istället för att ta semester på ett annat ställe, gör som Apollo uppmanar och packa en extra väska med kläder helt gratis så att människorna kan få sova varma om nätterna istället.

Semestern kan absolut bli lika perfekt och idyllisk ändå, det är bara att gå förbi om man inte vill se det, men världen är absolut inte perfekt bara för att lilla Sverige har råd att åka på semester. Nu har vi ändå lite chans att göra nytta! Ta den :)

/95
31 aug. 2015 08:46
Gilla!
Citerat från Fridaa_:
Hej på er!
Jag besökte Kos stad (hotell International) 19-28 augusti, så kom precis hem men kan tänka mig att läget är detsamma då det inte förändrades mycket under tiden jag var där.
Ja, det är mycket flyktingar. Flera hundra faktiskt. De bor i tält eller direkt på gatan. Lägger ut pappkartonger på stenstranden för att göra det något bekvämare för barnen att sova på. På natten sover de utan minsta skydd från fulla turister eller förbipasserandes blickar. De har inga toaletter eller byte av kläder men viktigast av allt - de är inte i vägen! De har flytt och försöker komma i trygghet till ett nytt hem.

Media är som alltid vinklat. Självklart är det obekvämt att komma som turist och det sover hundratals på gatorna men istället för att ta semester på ett annat ställe, gör som Apollo uppmanar och packa en extra väska med kläder helt gratis så att människorna kan få sova varma om nätterna istället.

Semestern kan absolut bli lika perfekt och idyllisk ändå, det är bara att gå förbi om man inte vill se det, men världen är absolut inte perfekt bara för att lilla Sverige har råd att åka på semester. Nu har vi ändå lite chans att göra nytta! Ta den :)

/95