Citerat från gullsing:
OBS! Det sker flera olyckor i samband med bilkörningar, än vad det gör i samband med flygturer…
Åter igen ett klokt inlägg av Gullsing. Vill bara tillägga det att, tro´t om ni vill. Tåget ärt faktiskt globalt sätt drabbat av fler olyckor och dödsoffer än trafikflyget. Men hur många funderar egentligen över det?
En annan tänkvärd sak att fundera över är, att när jag tog flygcertifikat i början av 1960-talet, sa min flyglärare till mig.
– En sanning om flyget är faktiskt, det är lättare att komma upp än att komma ner.
Något som flygrädda kanske borde ha i tankarna. Men jag tror inte flygrädslan bottnar i hurivida man ska trilla ner eller inte. Jag tror den bottnar i en viss form av maktlöshet. För skulle något hända kan man inte göra något. Fört om en bil får motorstopp, kan man ju altid kliva av och lifta vidare eller ta en taxi. Men, blir det motorstopp på planet, ja då…
Nu kan man ta det ganska lugnt och det finns ingen anledning till panik. För innan det är dags att fundera på detta så är sannolikheten att alla 4 motorerna skulle lägga av på en gång väldigt liten.
I och med första skulle lägga av, använder kaptenen direkt resterande tre motorer för att säkert ta sig till närmsta flygplats och där landa med förtur. Skulle motorerna under resan till denna flygplats, en efter en lägga av, har moderna flygplan så fina "glidtal" att de från marshhöjd kan glidflyga långa sträckor och hitta nödlandningsplats. Men, som sagt. Sannolikheten all alla motorer lägger av samtidigt är i det närmaste obefintlig.
Vi har två medlemmar här på RG, vad jag vet, som är gamla erfarna piloter, Sierra, och Bengtar. De kan säkert utreda det här närmare om ni frågar.
I övrigt, vad det gäller mig och det har jag framfört i en annan tråd. Resan i sig, oavsett om det gäller bil, tåg eller flyg tycker jag är synnerligen tråkig. Att bara transportera sig är ett tidsspill - om man inte kan fylla ut den tiden med någon meningsfull sysselsättning.
Enda undantaget är segling. Men som jag ser det är segling en sysselsättning i sig. Och då kan det ju gå ann.